|

Lopakodó Black Hawk zuhant le Oszama kertjében

Miközben a világ egyik fele Oszama bin Laden halálát ünnepli, a másik fele pedig gyászolja minden idők leghírhedtebb terroristavezérét, érdekes információk láttak napvilágot a likvidálását célzó akcióval kapcsolatban. Pontosabban az abban résztvevő, majd sajnálatosan lezuhant helikopterről, mellyel valami nincs rendben – a földet ért darabjairól készült fotók tanússága szerint nem egészen úgy néz ki, mint ahogy egy UH-60 Black Hawk-nak kéne. De akkor milyen típusról volt/van szó? A legújabb hírek szerint nem másról, mint egy csökkentett észlelhetőségű Fekete Sólyomról!

Az információ egy magát nyugalmazott különleges műveleti pilótától származik, aki elmondása szerint egykor részt vett a típus fejlesztésében. Szerinte a „lopakodó” UH-60-as egyáltalán nem hasonlít egy hagyományos Black Hawk-ra, de felfedezhetők benne a Sikorsky sikertermékének nyomai. Az informátor szerint a fejlesztésnél az F-117 Nighthawk technológiáját alkalmazták, valamint különös gondot fordítottak a szélvédő radarreflexiójának csökkentésére, ami sokat nyomott a latban.

Mint ismeretes, az Oszama háza fölé érkező helikopter eddig ismeretlen okból lezuhant. A nyugállományú helikopterpilóta szerint ez is a módosításoknak köszönhető, amik mintegy 450 kg-mal növelik meg a tömegét egy általában alkalmazott MH-60-hoz képest. A lezuhanást végső soron az okozta, hogy a helikopter túl gyorsan landolt, ilyenkor pedig fellép egy jelenség, mely során a rotor nem képes elég felhajtóerőt termelni, hogy ellensúlyozza a farokrésznél jelentkező áramlásokat, ami a földhöz vághatják a gépet. Ezt a megnövekedett tömeg miatt pláne nem sikerült elkerülni, ami végzetesnek bizonyult a forgószárnyasra nézve.

Az ominózus farokrotor, minden vita kiváltója ,

A különleges műveleti egység katonái felrobbantották a sérült helikoptert, de a farokrotor épségben maradt. Ennek érdekes kialakításából következtetnek a szakértők a gép feladatára és kialakítására, bár egyelőre szigorúan csak a fantáziájuk alapján készítik el grafikáikat. Hivatalos kép vagy egyáltalán megerősítő nyilatkozat nincs azzal kapcsolatban, hogy tényleg létezne-e a „lopakodó Black Hawk”, bár több jel is erre utal.

A pilóta a következőképpen foglalta össze a helikopter történetét:
”Az alacsony észlelhetőségű program AH-6 Little Bird helikopterekkel kezdődött az 1980-as években. Ekkor a Különleges Műveleti Parancsnokság (SOCOM) a Lockheed Martin Skunk Works részlegét bízta meg azzal, hogy az F-117 technológiáját ültesse át UH-60-asokra, melyeket a 160. különleges műveleti ezred alkalmazna. Később, a 2000-es évek elején a Boeing nyerte el a szerződést több MH-60-as módosítására a SOCOM-tól.”

Szintén egy, a megmaradt farokdarabot ábrázoló fotó ,

A nyugalmazott helikoptervezető szerint Nevadában egy új, kísérleti egységet is felállítottak a helikopterek számára. Ide 35-50 főt rendeltek egyszerre, akiknek négy speciális és több hagyományos Black Hawk is rendelkezésére állt, amikkel kísérleteket végeztek, de néha bevetésre is küldték őket. Aztán elmondása szerint a SOCOM az utóbbi két évben törölte a programot.
”Talán a technológia nem volt elég kiforrott és hasznos, nem tudom. De elképzelhető, hogy a pénz volt kevés rá, ezért hagyták abba a dolgot. Az viszont biztos, hogy még a törlés előtt leszállításra került több csökkentett észlelhetőségű Black Hawk, amik a mai napig megvannak.”
Fegyverzet tekintetében egyébként az átalakított helikopterek ugyanazt a két, oldalajtókba szerelt géppuskát kapták, mint a hagyományos példányok, és nem volt DAP (Direct Action Penetrator) verziójuk, tehát nem lehetett szárnycsonkokat függeszteni rájuk.

Néhány grafika a csökkentett észlelhetőségű Black Hawk kinézetéről ,

Mindenesetre ha megerősítést nyerne, hogy az amerikai különleges egység tényleg csökkentett észlelhetőségű helikoptereket használt, az csak erősítené annak a ténynek az erejét, hogy el akarták kerülni a pakisztániak beavatkozását az ügybe.

24 hozzászólás “Lopakodó Black Hawk zuhant le Oszama kertjében”

  1. Mikor megláttam az első képeket gondolkoztam én is milyen gép lehetett ez. Első ránézésre a RAH–66 Comanche jutott eszembe Annak volt ilyen a farok rotorja. De persze azt nem gyártották.+Az harci heli.De nem is tudtam ,hogy van ilyen gép.

  2. Menyibe fájhat egy ilyen???És mennyibe egy RPG gránát vagy a kb 100 géppuska lőszer amivel leszedték.Nekem nem veszi be a gyomrom a pilótahiba című verziót mert a különlegesek pilótái annyit repülnek , hogy már unják és csak azt gyakorolják mint amit élesben fognak csinálni ezért nem hiszem,hogy elrontanának egy leszállást(ami ha igaz nagyon profin sikerült mert senki nem nem lett kutya baja sem amit megint csak nehéz elképzelni).

  3. A farokrotor tényleg kalandos, de az is hogy mégis mennyi robbanóanyag kell egy ekkora helikopáter felrobbantásához? A farokrotort miért hagyták ott, épen? Mindenestre ez így vagy húzós lesz mert így csináltak egy technológiai transzfert a pakiknak (kínaiaknak), vagy ANNYIRA nem érdekelte őket mert nem valami nagy hűű meg a haa a cucc csak símán titkolják hogy van ilyenjük. Különben lehet hogy 1-2 izmosabb rakétát is ráküldtek volna a roncsra, utólag (perceken belül). Vagy úgy vannak vele hogy tök mindegy, Kína már 10+ éve rátette a kis kezét az F117 technológiájára a szerb lopakodó által és „már” ki is fejlesztette a saját lopakodóját, a pakik meg nem sokra mennek vele…

  4. sulyid

    Ezek a felfegyverzett szállítóhelikopterek aZÉRT LÉTEZNEK MERT LEHETŐSÉG VAN ŐKET FELFEGYVEREZNI ÚGY MINT EGY HARCI HELIKOPTERT(caps lock bekapcsolva maradt) de ettől még nem lesznek harci helikopterek nem véletlen nem terjedtek el .

  5. Designated the S-70, Blackhawk variants, including naval derivatives, are serving, or are on order, with the 24 international customers — Argentina, Australia, Bahrain, Brazil, Brunei, Chile, Colombia, Egypt, Greece, Hong Kong, Israel, Japan, Jordan, Korea, Malaysia, Mexico, Morocco, People’s Republic of China, Spain, Taiwan, The Philippines, Saudi Arabia, Thailand and Turkey.

  6. Ha ez a típus valóban létezik, elképzelhető az, hogy kifejezetten erre a bevetésre hozták létre? Csakmert elvileg volt rá idejük (persze relatíve kevés, ha egy új típus létrehozásáról beszélünk), másrészt dereng egy olyan eset is a múltból, hogy C-130-asból is faragtak egy új variánst egy különleges akció okán.