Cirkálórakétát tesztelt Pakisztán

Április 29-én Pakisztán sikeres próbarepülést végzett új szubszonikus csapásmérő roborrepülőgépével, a Ra’ad ALCM-el (Air Launched Cruise Missile), vagy más néven a Hatf-VIII-cal. A Pakisztáni Légierő videó-csatornája által közzétett felvételek tanússága szerint a fegyvert egy Dassault Mirage IIIEA vadászbombázóról indították útnak, és hibátlanul teljesítette feladatát. A 350 km-es hatótávolságú Ra’ad képes nukleáris és hagyományos robbanófejet is célba juttatni, feladata pedig az ellenséges repülőterek, parancsnoki központok és egyéb fontos objektumok megsemmisítése lesz. A fejlesztők szerint rendkívül pontos, elméletileg képes a célpont 3 m-es körzetében becsapódni.

A Haft-VIII kifejlesztéséhez Pakisztánnak az Amerikai Egyesült Államok adta meg a kezdőlökést, bár ez nem állt szándékában. A hírek szerint a pakisztániak még 1998-ban zsákmányoltak legalább két RGM/UGM-109 Tomahawk csapásmérő rebotrepülőgépet, mikor azokkal az USA afganisztáni célpontokat támadott. A fegyverek robbanófejei valamilyen okból nem léptek működésbe, dél-pakisztáni landolásuk után pedig a helyi tudósok vetették őket alapos vizsgálat alá. Ennek köszönhető, hogy hozzájutottak a szükséges technológiához, aminek alapján 2003-ban elkezdődhetett a Ra’ad fejlesztése, az első próbalövésre pedig 2007-ben került sor. Közben egy másik, nagyobb hatótávolságú cirkálórakétát is készítettek, a Babur (Hatf-VII) 2005-ben repült először, s kezdeti 500 km-es csapásmérési sugarát mára 750 km-re tolták ki.

Pakisztáni Mirage V indít Ra’ad cirkálórakétát |Fotó: PAF ,

A kizárólag levegőből indítható verzióban léterő Hatf-VIII minden pakisztáni harci repülőgépről indítható, de elsősorban a Mirage IIIEA és Mirage V funkcionál hordozó platformként. De a későbbiekben szeretnék, ha a JF-17 Thunder századok is megkapnák a szükséges kiképzést az alkalmazására, ami így már nagyobb tömegben is elérhető lesz, így nyújtva komoly stratégiai támadó kapacitást a pakisztáni vezetés számára, vízi és szárazföldi célok ellen egyaránt.

Támadási profilját tekintve a Ra’ad nem sokban különbözik kategóriájának többi tagjától: az indítás után kis magasságban, szubszonikus sebességgel manőverez, hogy elkerülje a légvédelem általi lelövést. Kialakítása bizonyos fokig csökkentett észlelhetőséget biztosít számára, ez a túlélési esélyeit növeli. Vezérlése teljesen automatikusan, GPS-es és infravörös rendszerek segítségével történik, melyek együttes alkalmazásával képes a tereptárgyak alapján beazonosítani helyzetét és korrigálni pályáját.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HTKA Hírhalom 2019. 4. hét

HTKA Hírhalom 2019. 4. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

VT-4 harckocsi Pakisztánnak

VT-4 harckocsi Pakisztánnak

HTKA Hírhalom 2018. 48. hét