Március végi hírünkben már jeleztük olvasóink felé, hogy a török TUHP (Turkish Utility Helicopter Program ) helikopter-beszerzési program közel áll az eredményhirdetéshez. Utóbbira végül április 21-én, csütörtökön került sor, mikor is a török védelmi tárca hivatalos bejelentésében tudatta a nagyérdeművel, hogy az amerikai helikopter-gyártó óriás, a Sikorsky győzedelmeskedett az AgustaWestland fölött. Az UH-60 Black Hawk helyi igények szerint kissé módosított változatával, a T-70-nel nevező cég 3,5 milliárd dollárt kasszírozhat első körben, később pedig – az opcionális megrendelések beváltásával – még legalább ennyit.
A végső döntést, mint arról már szintén beszámoltunk, a Török Védelmi Ipari Végrehajtó Bizottság hozta meg a versenyzők utolsó ajánlatainak értékelésével. A miniszterelnököt, a védelmi minisztert, az egyesített vezérkar főnökét, a fő beszerzési biztost és egy hadseregtábornokot a soraiban tudó testület végül a Sikorsky pályázatát tartotta meggyőzőbbnek. A hamarosan megkötésre kerülő szerződésben pedig – legalábbis Vecdi Gönül védelmi miniszter szerint – 109 forgószárnyas leszállításáról kötnek majd megállapodást 3,5 milliárd dollár értékben, de a jövőben a leszállítandó helikopterek száma 600-ra is felemelkedhet.
Természetesen a megállapodásban szó esik majd a T-70-esek törökországi gyártásának részleteiről is. „Sok fontos elem készül majd nálunk, például a törzsközéprész, a hajtómű, a repüléselektronikai rendszer és néhány szoftver. Ezeket, mint fővállalkozó, nagyrészt a Turkish Aerospace Industries állathatja elő, de több kisebb vállalatot is bevonunk majd a munkálatokba.” – mondta Gönül.
A majdani átadásra kerülő helikopterek legnagyobb részét a szárazföldi erők kaphatják meg, akik már most is üzemeltetnek 106 S-70-est, melyek jórészt korai változatok. Az új forgószárnyasok részben ezeket, részben pedig a jóval öregebb Bell UH-1H-kat váltják le. A hadseregen kívül pedig kapnak még belőlük a haditengerészet és a légierő egységei, a katonai rendőrség, a parti őrség, a különleges erők és a katasztrófavédelem is.
Az AgustaWestland természetesen nem örült a döntésnek, véleményüket a következő nyilatkozatban foglalták össze:
Az AgustaWestland csalódott, amiért Törökország a Sikorsky termékét választotta a miénkkel szemben. A TUHP tender sajnálatos módon kezdettől fogva egy Black Hawk beszerzésnek indult, követelményrendszere a 35 éves konstrukciót képviselő amerikai típusnak kedveztek. Cégünk sajnálja, hogy Törökország elutasítónak mutatkozott ajánlatunkkal szemben, mely a 21. század technológiáját képviselő AW149 közös, egyenrangú partnerként való fejlesztését, gyártását és nemzetközi piacon való értékesítését tartalmazta. Ez lehetővé tette volna a török ipar számára, hogy magáévá tegye a mi világszintű gyártástechnológiánkat, és hozzáférhessen eddig soha nem látott szintű eszközökhöz és módszerekhez.
„Sajnos Törökország egy régi, idejétmúlt konstrukciót választott egy innovatív, modern típus helyett, amivel kihasználhatta volna a T129-el kezdődő gyümölcsöző üzleti kapcsolatokat. Ezzel a döntéssel a török repülőgépipar páratlan lehetőséget szalasztott el: a nemzetközi piac jelentős tényezőjévé válhatott volna, de nem tette.” – mondta Ugo Rossini , az AgustaWestland európai vezérigazgatója.
Azért a Black Hawkról azt kijelenteni, hogy „egy régi, idejétmúlt konstrukció”? Az egy kicsit merész.
hát…..ez inkább 40 éves konstrukció ! Persze,sokat korszersítettek rajt.
Inkább az ára meglepő ! Persze nem tudjuk a 3,5 milliárd dollárban mi van bent, de azért igen soknak tűnik. Az USA 10 milliós darabáron kapta ezeket.
Na és mikor lesz már hír az indiai tenderről?
PUMA: Éppenséggel lehet, hogy nagyon olcsó. Nem tudjuk mi van a csomagban.
Az USA 10 milliós darabáron kapta ezeket.
Mikor? 1980-ban lehet…
Ma egy tök átlagos BH olyan 20-25 milla. Van infláció és a mai mezei BH egészen más, mint 1980-ban.
A gép ma is jó. Senkinek nem esik le, hogy új sárkány lényegében sem heliknél sem vadászoknál nincs lényegében a ’70-es évek vége óta alig van?
Rafale és EF európában, de ezek azért „újabbak”, mert Európa laza 20 évvel lemaradt a 4. gen gépek gyártásával a jenkik mögött.
A generációs váltást jelentő gépeknél van új sárkány. F-22/35. PAK-FA és néhány heli.