Korábban már írtunk arról, hogy a Lockheed Martinnál azon mesterkednek, hogy az F-22 Raptor és az F-35 Lightning II azonos architektúrát kapjon, most újabb közös lesz a két típusban, a Raptor megkapja a „kistestvére” számára kifejlesztett borítást.
A Lockheed Martin marietta-i üzemében mostanában gyártott F-22-esek már a Joint Strike Fighter program keretében kifejlesztett radarabszorbens borítást kapják, mely ugyan nem javít a típus „lopakodó”-képességén, azonban kevesebbet kell karbantartásával törődni. Az alacsony észlelhetőségű típusok borítása híres/hírhedt a magas munkaigényről, egy szerelés alkalmával több időd vesz el a megbontása, mint a hagyományos alumínium-, vagy kompozitborítású gépeknél, továbbá a szerelési munka végeztével nem elég visszaszegecselni, -csavarozni a gép „bőrét”, további munkaórákba telik újbóli szigetelése és ellenőrzése. A remények szerint ezt a hercehurcát csökkenti az új borítás, mely így jótékony hatással lesz a Raptor üzemeltetési költségeire is.
„Néhány bevonat és szigetelőanyag tekintetében előrébb járt az F-35, ám ezeket most már megkapja a Raptor is.” – mondta Jeff Babione, az F-22 program alelnöke. „Az F-35 programban kidolgoztunk néhány erősebb és tartósabb anyagot, ezt most felhasználjuk az F-22 Raptor gyártásakor is. Az új borítás jobb, így az F-22 üzemeltetési költségei jelentősen csökkennek majd.” Babione elmondta, annak ellenére, hogy a Raptor és az F-35 radarkeresztmetszetével szemben támasztott követelmények némileg eltérnek, a bevonatok fizikai és kémiai jellemzői megegyeznek. Azonban az új borítás rögzítésén némileg módosítani kell, mivel az F-22 jóval magasabb utazósebességen és -magasságon üzemel, így erősebb igénybevételnek van kitéve a gépek borítása.
Dan Goure, a Lexington Intézet elemzője azt nyilatkozta, a döntés nem meglepő, hiszen a kezdetektől fogva úgy tervezték, hogy a később új, korszerűbb bevonatokkal látják el a Raptorokat. Goure is egyetért abban, hogy az új anyagok jelentős költségcsökkentést hoznak majd, ami egy ilyen kisebb példányszámban szolgálatba állított géppark esetében is fontos. Azonban figyelmeztetett, annak ellenére, hogy a Lockheed Martin tájékoztatása szerint a borítás nem lesz hatással a radarkeresztmetszetre, nem lenne meglepve, ha a jelenleg is igen impresszív mutatókkal rendelkező Raptor „lopakodó”-képessége tovább javulna.
A gyártósorról jelenleg a Lot9 verziójú gépek kerülnek le, azonban már tesztelés alatt áll egy még fejlettebb borítás, melyet várhatóan a jövő év folyamán szerelnek fel a gyártósoron lévő példányokra. Ám, ha az anyagok sikerrel vizsgáznak, idővel a teljes Raptor-flotta megkapja őket.
fél OFF:
A második képen mi ez a „digi tigris” minta a fószeren? Ki rendszeresítette?
A harmadik képen hogy hogy WL-ben vannak a mókusok? Nem túl retro ez a 22-es mellett
Janaj
ABU a neve és a légierő rendszeresítette a digit mánia keretében.
http://en.wikipedia.org/wiki/Airman_Battle_Uniform
@Janaj: ABU – http://en.wikipedia.org/wiki/Airman_Battle_Uniform
A woodland teljes cseréje kapcsán volt valami határidő, ám lehet csak az Army-nál. Erre így most nem emlékszem kapásból.
Ehh, frissíteni kellett volna az oldalt a komment küldése előtt, látom dudi megelőzött :)
Te frissíteni szoktad???Én simán kiraktam könyvjelzőnek a HTKA-t.Arra van statisztika,hogy hányszor léptem fel az oldalra?
Nem, csak most az volt, hogy megnyitottam, tettem-vettem és csak később válaszoltam a nyitva maradt böngésző fülön. Te meg közben megelőztél :)
Ha sokáig nyitva van a komment válasz és csak később küldöm el, akkor egy másik fülön van hogy ránézek. De nem jellemző végül is
@Janaj: A harmadik kepen Air Force szerelok vannak, ok hasznalhatjak a BDU ruhat, de csak akkor amikor szerelnek. Valszeg azert mert ezen kevesbe latszodik a szennyezodes. Normal esetben ok is masodik kepen lathato uniformot viselik.
http://www.sg.hu/forumkepek/2011_04/if_each_had_their_way.jpg
Off, de nagyon üt. :)
Mit is jelent az „architektúra” ebben a szövegben?