Nem épül, hiszen a Northrop Grumman 2011. március 31-vel kezdődően már nem rendelkezik hajógyárakkal. Arról, hogy Wes Bush elnök – vezérigazgatóvá avanzsálásával új szelek kezdtek fújni a védelmi szektor jól csengő nevű óriásánál, melyek részeként napirendi pontra került a hajóépítő üzletágtól történő megszabadulás, arról korábban már írtunk.
Nos, a múltban összevásárolgatott hajógyárakkal létrehozott és 2008-óta Northrop Grumman Shipbuilding név alatt futott üzletággal a Northrop Grumman igen kövér szelettel rendelkezett a U.S. Navy megrendeléseiből, hiszen a tulajdonában állt Newport News Shipbuilding építi az amerikai repülőgép-hordozókat, illetve az atom-tengeralattjárókat a General Dynamics Electric Boat-tal megosztva. De említhetnénk a Mississippi államban található Ingalls hajógyárat is, mely többek közt a tengerészgyalogság által használt hadihajókat építi.
A Northrop Grumman az elmúlt évtizedben minden próbálkozása ellenére sem tudta a többi üzletágának sikerességébe emelni a vállalat eredeti profiljától igazából idegen hajógyártást. Végül a vezetés amellett döntött, hogy mindenkinek jobb lesz, ha a Northrop Grumman a továbbiakban csak azon területekkel foglalkozik, melyekben valóban kimagaslóan kompetitív tud lenni – a repülőipari, az elektronikai és IT szektor.
Az előkészítési munkálatok után a vállalat igazgatótanácsa március 15-én bólintott rá a hajóépítő üzletág leválasztására – március 31-vel pedig a tőzsdén elindult a Huntington Ingalls Industries részvényeinek kereskedelme. A még hátralévő adminisztratív jellegű kapcsolatok zárásával a frissen alakított vállalat teljesen függetlenedik a Northrop Grummantől.
A Collis P. Huntington-ről, azaz a Newsport News Shipyard, illetve Robert Ingall-ról, az Ingalls Shipbuilding egykori alapítóiról, azok előtti tisztelgésként elnevezett vállalatnak egész biztosan nem lesznek gondjai a megrendelésekkel, hiszen a U.S. Navy, de a Parti Őrség sem tud meglenni nélkülük. Ugyanakkor a Northrop Grumman által korábban birtokolt 3 hajógyárat tömörítő vállalat igen komoly hitelösszeggel kezdi meg működésétm lévénm a Northrop Grumman ilyen-olyan formában realizálódó jussát – mindösszesen 1,43 milliárd dollár – fedezésére és a kezdeti likviditás biztosítása érdekében a Huntington Ingalls Industries eddig cirka 1,2 milliárd hitelt lapátolt össze. Melyet további 600 millióval fognak megfejelni a következő hetekben. A becslések szerint a folyamat lezárultának idejére a vállalat igen combos, 1,58 milliárd dolláros hitellel a háta mögött kezdi meg önálló tevékenységét.
Ugyan jogilag nem lett volna rá szükség, de az előállított termékek kényes volta miatt az elsődleges megrendelő, a U.S. Navy áldása is kellett ahhoz, hogy az Egyesült Államok legnagyobb, hadihajók építésével foglalkozó csoportosulása egy önálló vállalatként folytathassa ténykedését. Ezt a Navy a rizikócsökkentő módosítási kérelmeinek beépítése ellenében meg is adta.
Kicsit fura a dolog, hiszen stabilan el vannak látva rendelésekkel. Jó, lehet, hogy egyben nem lehet nagyot kaszálni a dolgon, de gyakorlatilag egy repülőgép-hordozó folyamatosan építés alatt áll, gondolom azért fizetnek is valamennyit…
Fizetnek nem is keveset. De a hagyományos iparágaikban magasabbak a haszonkulcsok, és egy alacsonyabb profitabilitású üzletág előnytelenül hat a részvényárfolyamukra is. Emellett valóban eltérő profil, bár azért megrendelők közt van kapcsolódás. Lényegében a tulajdonosok ebben az esetben jobban járnak ha van két nagy vállalatuk, mintha egy óriási, ez az oka a szétvállásnak.