Mint tudjuk tavaly decemberben mind a Lockheed Martin, mind pedig a General Dynamics nevével fémjelezett csapatok megnyugodhattak, hiszen egy szokatlan döntés értelmében 2 győztese lett az LCS programnak. Ugyanakkor a relatíve közelmúltban napvilágott hírek szerint a Lockheed Martin / Marinette Marine párosnak kijutott némi fejvakargatás a Freedom-osztály kapcsán.
Lévén az elsőként vízre került LCS, a USS Freedom egy február közepén végrehajtott tengeti tesztút során megrepedt – na de nem ám jó Ticonderoga módjára a felépítmény területén, hanem a vízvonal alatt. Az elérhető információk alapján a San Diego-t honi kikötőjének tudó hadihajó legénysége a barátságtalan tengeri viszonyok közt zajló út során észlelte, hogy a hajó acéltörzsén egy, a vízvonal alatt lévő hegesztési varrat mentén 6 inch, azaz cirka 15 cm széles repedés keletkezett, (a törzsnek a hajó belseje felé néző oldalán ez 3 inch-ként realizálódott) melyen persze tengervíz csordogált befelé – konkrétan 5 gallon (~19 liter) óránként.
A USS Freedom ezután inkább San Diego felé vette az irányt. A Lockheed Martin elmondása szerint a repedést március 12-re javították ki. A védelmi ipari óriás szóvivőjének elmondása szerint természetesen mindenben együttműködnek a Navy-vel a repedés okának kiderítése, illetve annak bizonyítása érdekében, hogy csak egy elszigetelt hibáról van szó.
Ám ha már az előbb szóba hoztuk a Tico-kat és a meg-megrepedő alumínium felépítményüket… nos ezt a Freedom-osztály első tagja is produkálta már. Bár erre a pár évvel ezelőtti előzetes számítások és szimulációk alapján számítottak – az alumínium felépítmény kisebb repedései tavaly év végére egyébként valóban azon nagy igénybevételnek kitett területeken jelentek meg, ahol azokat valószínűsítették. A Navy jelenleg a szóban forgó területek apróbb áttervezését eszközli.
Értelemszerűen folyamatban van a vizsgálat a törzs megrepedése kapcsán is – konkrétan annak eldöntése, hogy szükség van-e némi áttervezésre, avagy csak a hegesztési minőségellenőrzési procedúrát kéne felülvizsgálnia a gyártónak. Az elérhető információkban a Freedom-osztály második tagja, a USS Fort Worth (LCS-3) kapcsán egyébként jobb hegesztési minőséget emlegetnek. (Me’ persze sietni kellett legyakni a General Dynamics-et és a trimarán LCS-2-esüket, ugye…)
És végül egy lazán kapcsolódó hír: a legutóbbi LCS megrendelések kapcsán még azt írtuk, hogy a U.S. Navy ezen leendő új hajóinak nevei még nem ismertek. Nos, azóta a 3. és 4. Freedom-osztályú LCS neve ismert: az LCS 5 neve USS Milwaukee, míg az LCS 7 a USS Detroit nevet kapja majd.
Szegény hajót (és az LM-et) még az ág is húzza.
Többet fogyaszt, problémásabb, drágább, stb…
LM-nél kezet csókolhatnak az USN-nek, hogy a tervek ellenére is berendelték mindkét cég hajóját…
Azt nem hiszem,hogy ennyire nem tudnak hegeszteni(tengeralattjáró,cirkáló most meg ez az LCS).Nem lehet,hogy itt az anyaggal van a baj???
Én nem értek ehhez,de miért erőltetik az aluminium használatát ha ennyi gond van vele? Ilyen sokat számitana a súly? Csak van valami mód rá hogy súlyt csökkentsenek valamilyen más módon.
A hagyományos acél szerkezetek esetén a hegesztési varratok a legerősebb részek, köszönhetően a magas hőmérsékletű eljárásnak (+ oxidációt gátló gázok használata, stb, az alumíniumnál ez pont fordítva van, nem véletlen hogy a repülőkön ma is a szegecselés az elterjedtebb. Én sem értem miért ragaszkodnak hajóknál az alumíniumhoz. Valakinek van infója mi az előnye? (a rozsdásodás hiányán kívül)
bnero
Könnyebb mint az acél és ebből sok előny származik.
Ok, de egy hajónál ez mennyi? főleg ha reped, és sokkal drágább (anyagban, gyártásban, összeszerelésben). Kisebb lehet a merülési mélység, ha part menti hajóról van szó akkor világos de nyílt vízi ladiknál szerintem mindegy.
bnero
A könnyebb hajóba kisebb motor kell ugyan ahhoz a teljesítményhez.A kisebb motor kisebb helyet foglal,kevesebbet fogyaszt ami a mai árak mellett nagyon fontos szempont.
Kb 5x néztem meg, azt hittem rosszul látok:
2 L-29 Delfin a fedélzeten? :D
Valaki nem ismeri véletlenül a fedősztorit?
Ha bele pusztulok is csak kettőt látok.
Tényleg, még az orosz festés és a vöröscsillag is ott figyel rajtuk, meglepő látvány.
Tényleg, észre sem vettem a két gépet, de csak az egyiken van veres csillag. WTF?
Megvan a válasz, RIMPAC-ra mentek Tomahawkot(!!!) szimulálni. Érdekes ötlet.
http://www.informationdissemination.net/2010/06/about-those-fixed-wing-aircraft-on.html
A RIMPAC gyakorlaton asszem ők voltak a „rossz fiúk” egy része… A lengyelektől olcsón megkaphatták. Akkor is unicum…. :-)
Bocs… a csehektől….. Kolunbusz :-) Megelőztél… :-)
+ bocs…Kolumbusz…. az új kézimplantom még nem az igazi :-)
Bnero
1. az alumíniumot is tönkreteszi a tengervíz, ( a folyamatosan hajszálnál is kisebb repedésekbe a tengervíz oxidokat hoz létre, amelyek feszítik az anyagot, és újabb repedések lesznek rajta)
Ezen ötvözéssel lehet javítani, de a helyzet az, hogy nem örök életű ez se.
2. viszont könnyebb, és a mágneses aknáknak jól ellenáll
igla
1 én is ezt mondom
2 a könnyebbet értem; csak ez önmagában semmi. jelentős a fogyasztáscsökkenés? kisebb a merülési mélység? stb; ez lehet mind, csak egy nyílt vízi hajónál; kisebb súly kontra hajótest repedés esetén nem látom az alumínium előnyeit.
Az alumíniumból majdnem harmadakkora tömegű hajókat lehet tisztán építeni, de legalább a fele. Amúgy azért építenek ebből, mert a Pengagonban minden eddiginél fontosabb szempont lett a nagy sebesség és ezt ilyen hajókkal lehet elérni, fokozni.
Szimplán ez az oka, nem anyagi, mert az alumínium jóval költségesebb anyag.
Albatrosz? Biztos edzettek Líbiára. Jó tudom rossz vicc.
Az alumíniumat a hajó súlypontja miatt alkalmazzák. Az össztömeg se mind1, de nam az a fő szempont. A Nagy utasszállítók felső emeleteit is szokás alamóniumból eszkábálni, bár sok baj van vele ott is.
Az a repedés inkább 20 centi hosszú leheteettt. Nem? Tenyérnyi repedésen, épp a vízvonal alatt percenként másfél köbméter víz zúdul be.
Én nem látok delfint.
Kinagyítva már látom. Jó ez a kamuflázs.
Tényleg! 2! qurwayó.
Az alut jobban eszi a víz mint a vasat.