Megrepedt a USS Freedom

Mint tudjuk tavaly decemberben mind a Lockheed Martin, mind pedig a General Dynamics nevével fémjelezett csapatok megnyugodhattak, hiszen egy szokatlan döntés értelmében 2 győztese lett az LCS programnak. Ugyanakkor a relatíve közelmúltban napvilágott hírek szerint a Lockheed Martin / Marinette Marine párosnak kijutott némi fejvakargatás a Freedom-osztály kapcsán.

Lévén az elsőként vízre került LCS, a USS Freedom egy február közepén végrehajtott tengeti tesztút során megrepedt – na de nem ám jó Ticonderoga módjára a felépítmény területén, hanem a vízvonal alatt. Az elérhető információk alapján a San Diego-t honi kikötőjének tudó hadihajó legénysége a barátságtalan tengeri viszonyok közt zajló út során észlelte, hogy a hajó acéltörzsén egy, a vízvonal alatt lévő hegesztési varrat mentén 6 inch, azaz cirka 15 cm széles repedés keletkezett, (a törzsnek a hajó belseje felé néző oldalán ez 3 inch-ként realizálódott) melyen persze tengervíz csordogált befelé – konkrétan 5 gallon (~19 liter) óránként.

A USS Freedom ezután inkább San Diego felé vette az irányt. A Lockheed Martin elmondása szerint a repedést március 12-re javították ki. A védelmi ipari óriás szóvivőjének elmondása szerint természetesen mindenben együttműködnek a Navy-vel a repedés okának kiderítése, illetve annak bizonyítása érdekében, hogy csak egy elszigetelt hibáról van szó.

LCS 1 a RIMPAC 2010-en

A USS Freedom (LCS 1) és a a USS Bonhomme Richard (LHD 6) a RIMPAC 2010 során | Fotó: Marcus L. Stanley, U.S. Navy ,

Ám ha már az előbb szóba hoztuk a Tico-kat és a meg-megrepedő alumínium felépítményüket… nos ezt a Freedom-osztály első tagja is produkálta már. Bár erre a pár évvel ezelőtti előzetes számítások és szimulációk alapján számítottak – az alumínium felépítmény kisebb repedései tavaly év végére egyébként valóban azon nagy igénybevételnek kitett területeken jelentek meg, ahol azokat valószínűsítették. A Navy jelenleg a szóban forgó területek apróbb áttervezését eszközli.

Értelemszerűen folyamatban van a vizsgálat a törzs megrepedése kapcsán is – konkrétan annak eldöntése, hogy szükség van-e némi áttervezésre, avagy csak a hegesztési minőségellenőrzési procedúrát kéne felülvizsgálnia a gyártónak. Az elérhető információkban a Freedom-osztály második tagja, a USS Fort Worth (LCS-3) kapcsán egyébként jobb hegesztési minőséget emlegetnek. (Me’ persze sietni kellett legyakni a General Dynamics-et és a trimarán LCS-2-esüket, ugye…)

A Sejong the Great (DDG 991) és a USS Freedom

Balra a dél-koreai romboló, a Sejong the Great (DDG 991), jobbra a USS Freedom (LCS 1), felettük meg tüzijáték robban Pearl Harbor kikötőjében. Szintén RIMPAC 2010 | Fotó: Paul D. Honnick, U.S. Navy ,

És végül egy lazán kapcsolódó hír: a legutóbbi LCS megrendelések kapcsán még azt írtuk, hogy a U.S. Navy ezen leendő új hajóinak nevei még nem ismertek. Nos, azóta a 3. és 4. Freedom-osztályú LCS neve ismert: az LCS 5 neve USS Milwaukee, míg az LCS 7 a USS Detroit nevet kapja majd.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Elkészült az első belga F-35A

Elkészült az első belga F-35A

Sikeresen kihúzták a Hawaii-nál tengerbe futott P-8A Poseidont

Sikeresen kihúzták a Hawaii-nál tengerbe futott P-8A Poseidont