A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Kolumbiában március 7-én helyi idő szerint 17:40 körül összeütközött a légierő két UH-1H típusú helikoptere. A baleset során 5 fő életét vesztette, négyet pedig súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba. Az eset okai egyelőre ismeretlenek, a kivizsgálást megkezdték.
http://www.youtube.com/watch?v=vbp129q5Lo8
Az F-35 Lightning II A és B verziója után március elejétől már a C variáns is gyorsabbnak nevezhető a hangsebességnél – a haditengerészeti feladatokra optimalizált Villám első prototípusa, a CF-1 jelzésű példány Matt Taylor-ral a katapultülésben március 4-én lépte át első alkalommal a hanghatárt a Patuxent River haditengerészeti bázis felett. A tengerészgyalogság pilótája először 30 000 láb (9140 méter) magasságra emelkedett gépével, majd ott gyorsított egészen a hangsebesség 1,02-szeresére. A repülés során semmi rendellenességre nem történt, ezért hamarosan folytatódhatnak a szuperszonikus tesztek, feltéve, ha hamarosan feloldják a típusra érvénybe hozott repülési tilalmat.
Kapcsolódó hír, hogy az F-35B teljesítette 100. repülését a BAe Systems tesztpilótájával, Peter Wilsonnal a botkormánya mögött. Így az első JSF verzió lett, mely átlépte a bűvös számot.
Március 9-én a Boeing munkásai hozzáláttak az első sorozatgyártású P-8A Poseidon összeszereléséhez a gyáróriás rentoni üzemében. Ez a gép a hat gépből álló előszéria első példánya, melyeket még januárban rendelt meg az Amerikai Haditengerészet 1,6 milliárd dollárért. A menetrend szerint az első repülőgépet 2012-ben adják át a haditengerészetnek, és 2013-ban éri el a kezdeti műveleti bevethetőséget.
Az újabb megrendelések érdekében a repülőgépgyártó vállalatok igyekeznek portékáikat minél több fegyver bevetésére felkészíteni, hogy a megrendelők minél szélesebb palettáról válogathassanak kedvük-kényük szerint. Nincs ez másképp az összeurópai Eurofighter Typhoon esetében sem, melynek újabb és újabb példányai egyre több fegyverfajta bevetésére képesek. Március elején ismét sikerült a paletta bővítése, bár még csak kísérleti szinten: sor került az első Paveway IV-es irányító rendszerrel felszerelt bomba oldására. Az Afganisztánban debütáló kombinált GPS-lézeres irányítású fegyver első tesztjét Walesben végezték el, a Typhoon hatodik prototípusának fedélzetéről, mely a BAE Systems szerint teljes sikerrel végződött.
Folytatódnak az orosz stratégiai bombázók hosszú távú repülései: március 2-án, vasárnap két Tu-95 Bear nehézbombázó sértette meg a holland légteret, előre tett bejelentés nélkül. A két bombázó személyzete a légi irányítás kérésére ellenére nem fedte fel kilétét, ezért a gépeket elfogták a Holland Királyi Légierő F-16-osai. A vadászbombázók vizuálisan azonosították a behatolókat, majd kikísérték őket a holland légtérből. A bombázók ezek után Nagy-Britannia felé vették az irányt, nyomukban a holland vadászgépekkel, melyek egészen addig követték a „Medvéket”, amíg azok kíséretét át nem vették a Brit Királyi Légierő (RAF) gépei.
Az összeurópai EADS fejlesztőmunkájával készülő nEUROn UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle) egyre közelebb kerül a megvalósuláshoz – Spanyolországból, a CASA telephelyéről átszállították az elkészült szárnyakat Franciaországba, a Dassault gyárába, ahol a következő napokban összeszerelik a törzzsel, melyet januárban szállítottak át Svédországból. A CASA-nak sikerült határidőn belül leszállítania a szárnyat, ami nagy jelentőségű lépésnek számít hat európai ország által finanszírozott munkában.
A Saab megrendelést kapott a Svéd Védelmi Beszerzésekért Felelős Hivataltól a Gripen képességeinek szinten tartásáról. A megrendelés tartalmazza a technikai támogatást, karbantartást, repülési teszteket és a szimulátorok biztosítását. A munkára 2011 első negyedévében kerítenek sort, a Saab linköpingi, arbogai, gothenburgi és jarfallai létesítményeiben.
________________
Közreműködött: Phoenix
http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/levegoben_szaud-arabia_elso_a330mrtt_repulogepe/
Egy kérdésem lenne:már vízre tették az első Admiral Groskov fregattot??
Átlépte a hangsebességet a PAK-FA.
@dudi: ahamm, vízen van már: https://htka.hu/2010/11/03/tengeresz-reggeli/#AdmiralGorskov
40 százalékos készültségi szintet neveztek meg a vízrebocsátáskor