A Lockheed Martin vezetősége repülési tilalmat rendelt el a legújabb amerikai ötödik generációs vadászbombázó példányaira, miután az egyik tesztgép repülése közben több meghibásodás is jelentkezett.
Rendkívül változó hírek érkeznek az F-35 Lightning II típussal kapcsolatban, hol minden klappol, hol pedig nagyon nem akar menni a szekér. A kanadai költségnövekedési botrány után újabb illúzióromboló dologgal kell szembenéznie a fejlesztői gárdának, az egyik F-35A március 9-i tesztrepülése során csőstül jött a baj. Az AF-4 jelzésű előszéria-példány december 30. óta szeli a levegőt, ám a március 9-én nem akarták az igazságot a gép rendszerei. Az Edwards légibázisról végzett tesztrepülés során a gép mindkét generátora meghibásodott, továbbá olajszivárgást is tapasztaltak. A gép szerencsére épségben visszatért a bázisra, ahol egyből megindult a vizsgálat a meghibásodás okainak felderítésére.
„Rutin biztonsági óvintézkedésként az Egyesített Programiroda határozatlan időre felfüggesztette a típus verzióinak repülését, amíg a mérnökök ki nem találják az olajszivárgásnak és a generátorok meghibásodásának okozóját. A vizsgálat végeztével a szükséges módosítások elvégzése után minden valószínűség szerint szabad utat kap a típus további repülése.” – nyilatkozta John Kent, a Lockheed Martin szóvivője.
A generátor-hiba azért aggasztó az F-35-ösöre nézve, mivel a korábbi típusoknál megszokott bonyolult és súlyos hidraulikus rendszer helyett elektromotorok mozgatják a gép kormányfelületeit, így egy elektromos hiba kiváltképpen problémás lehet. Az esetig a berepülési programot 10 darab F-35-össel végezték, melyek mindegyikét földre parancsolták a vizsgálat végéig. Ha a probléma forrása komoly, akkor újabb határidő-csúszás és költségtúllépés várható az F-35 Lightning II amúgy sem pontos fejlesztési programjában.
És hogy esetleg buszrendszeren kapcsolódik a generátor az elektromos rendszerre, ja és a kormánylapátokat is esetleg buszrendszeren vezérlik, akkor baleset esetén a katapultülés azonnali működtetése adja a megoldást, feltéve ha azt is nem az működteti.
A katapultülés saját belső áramforrással és elektronikával rendelkezik, csak a táplálást kapja a gép elektromos rendszerétől, de ha gáz van, akkor a beépített aksi veszi át a szerepet. Nagy hülyeség lenne, ha ilyen miatt nem tud katapultálni a pilóta…
Egyébként némi iróniával írtam ezt, mert már lassan a személyautók indítómotorja is LIN busz hálózaton van, hogy megtakarítsanak két vezetéket. Aztán csodálkozunk hogy mi a fenétől nem indul időnként.