Ha egy ország elhatározza, hogy újakra cseréli kiöregedett, esetleg elavult harci repülőgépeit, az minden esetben tetemes költségeket emészt fel a honvédelmi költségvetésből. Ez általában több milliárd dolláros tételeket jelent, főleg, ha nagyobb beszerzésről van szó. Természetesen az éppen aktuális ellenzéki politikusok szívesen kihasználják az alkalmat, és időről-időre a döntésért felelős kormánypártok orra alá dörgölik: nem biztos, hogy a legjobbat (számukra ez a legolcsóbb szinonimája) választották az ajánlatok közül. Hasonlóra került sor most Kanadában, ahol az F-35A költségei körül folyik a vita.
Az észak-amerikai állam légiflottájának gerincét jelenleg a Boeing CF-188 Hornet alkotja, mely a jól ismert F/A-18 helyi változata. A közel 30 éves repülőgépek leváltásáról tavaly döntött a kormány, a tendert a Lockheed Martin F-35A Lightning II nyerte. A beszerzéssel kapcsolatos mizéria már nem sokkal az eredményhirdetés után kitört, ugyanis az ellenzék fennhangon bírálta az 5. generációs típus horribilis árát. Szerintük a legfőbb konkurens, a Boeing F/A-18E/F Super Hornet sokkal ideálisabb lett volna Kanada számára, ráadásul lényegesen kevesebbet vett volna ki az adófizetők zsebéből.
Itt és most nem tisztünk a két típus összehasonlítása vagy annak elemzése, hogy Kanada számára melyik felelne meg jobban. Sokkal inkább arra az információra koncentrálnánk, melyet március 10-én tett közzé a kanadai parlament költségvetési bizottsága. Az ebben szereplő adatok láttán ugyanis az eddig sem túl csendes és nyugodt ellenzék még hevesebb támadásba lendült. Ennek oka pedig nem más, mint azt, hogy a kimutatás szerint a leendő F-35-flotta bekerülési költsége az elkövetkezendő 30 évre nem kevesebb, mint 29,3 milliárd USA-dollár lenne az eddigi hivatalos árat képező 17,3 milliárd helyett.
A 66%-os drágulást a következőképpen számolták ki a 65 gépes flottára vetítve:
A Lockheed Martin adatai szerint nagyjából 2478 F-35A-t fognak gyártani, melyek közül 330 fog elkészülni azelőtt, hogy Kanada átvehetné első példányait. A 2016 és 2022 közötti szállítások során egy darab kanadai F-35A átlagára 148,5 millió dollár lenne (2009-es árfolyamon számolva). Ehhez hozzáadódik további 8,4 millió USD, amit éves szinten költenének egy repülőgépre, valamint hozzávetőlegesen 30,4 millió példányonként, amit a szolgálatba állástól számított 10. évben áldoznak majd a teljes körű modernizációra. Mindezeket összevetve egyetlen F-35A-ra közel 450 millió dollárt költenek majd 30 éves szolgálati ideje alatt, az egész flottára pedig 29,3 milliárdot.
Az elsőre tényleg iszonyatosnak tűnő árcédulát azonban fenntartásokkal kell kezelni. A teljes dokumentum és a készítéséhez felhasznált becslések és források ismeretében sokkal jobban értékelhetőek lennének a kapott adatok. Továbbá figyelembe kell venni, hogy még az Amerikai Egyesült Államok legpesszimistább becslései sem számolnak ilyen mértékű költségekkel az F-35 esetében. Ott jelenleg úgy vélik, maximum 91 millió dollárba kerülhet majd egy sorozatgyártású példány, ami ugyan sokkal több, mint amit eredetileg terveztek, ám mégsem éri el a kanadai elemzésben leírt 148 milliót.
A költségvetési bizottság jelentése egyfelől tehát tényleg felhívja a figyelmet a költségek lehetséges növekedésére és nagyságára, ám a rengeteg feltételezés és becslés miatt sok adat elferdíthető volt benne. Ez az ellenzék számára jól jött, és bizonyos szinten veszélyezteti is a kanadai F-35-program létét, ám nem szabad kizárólag ezt figyelembe venni a projekt bírálásakor.
Ehhez hozzáadódik további 8,4 millió USD, amit éves szinten költenének egy repülőgépre,
Jó lenne tudni, hogy ez hogyan jön ki. Évi 220 (!) repórával is 38k/$ repóra költséget jelentene. …
A költségek mindig a legpessziniskább jóslatok szerint alakulnak. Esetleg még annál is rosszabbul. Ezen csak az arabok tudnak segíteni. Ha a mostani balhéból komoly háború lessz, akkor a fajlagos költségek erősen esni fognak.
gacsat: „A költségek mindig a legpessziniskább jóslatok szerint alakulnak.”
Azért rengeteg pldat láttunk már arra, hogy ez nem feltétlen van így.
F35öt egyelőre nem nagyon rendeltek arabok, söt sanszosan nem is adnának nekik. Még közel keleten is „csak” két vásárlója van, Töröko és Izrael. Késöbb legkorábban 2020fele ha a termelés már pörög vszeg változhat/változik majd a helyzet de jelenleg ez van.
Minden kormány másképp költi el a pénzét.
Van amelyik egyes etnikum szaporodását támogatja, mások meg drága harci repülőket vásárolnak !
Mi sajnos a meglévőkbe sem tudunk üzemanyagot biztosítani !
Tehát ha lesz egy kis szabad időm akkor majd együtt érzek Kanadával !!
On: Nem veletlenul Kanadai dollarban szamoltak? :)
Off: Gacsat! Szeretnek kerdezni valamit, tudnal dobni egy mail-t a cimemre, hogy tudjak irni neked? leonidas_1986kukacyahoopontcom. Koszi!
Nem az araboknak kell majd, hanem ellenük. Ne légy naív. Első dolguk lessz nyugat támogatta vezetőik helyett nyugatellenes vezetést választani. Erre persze még rosszabb lessz nekik. A többit el tudod képzelni.
,Na, mi is lett olcsóbb, mint számították?
„Első dolguk lessz nyugat támogatta vezetőik helyett nyugatellenes vezetést választani.” Előre jelzem ez nem biztos hogy így van.
„Na, mi is lett olcsóbb, mint számították?”
Például a JDAM kitek.
40 000 $ szerepelt maximális árként, de a McDonnell Douglas 18 000 $ -ért gyártotta darabját.
Én 28k-ról tudok.
Gratulálok. A gatyamadzag olcsóbb lett. Minden más drágább.
Egyiptom legnagyobb pártja a muzulmán testvériség. Nem véletlenül tiltották be. Amikor véletlenül indulni engedték, 53 %ot szerzett. Ha jól emléxem. Algéria dettó. A fundik (a nyakelvagdalósok)(talán GIA?) simán nyertek. Mind2 országban ugyanaz lett a dolog vége: A választás 2. fordulója elmaradt. Azóta nem próbálkoztak a demokráciával. Nem nekik való.
„Gratulálok. A gatyamadzag olcsóbb lett.”
Nem nevezném gatyamadzagnak és te pldat kértél. Kaptál. Ezen felül is van sok minden más, de ez egy egyszerű egyértelmű plda volt. Nehéz?
A második kirohanásod, hogy keveredett ide? Amúgy sajnálni fogom Egyitomot, ha az iszlamisták nyernek és egy vallási diktatúrát alakítanak ki.