Ha egy ország elhatározza, hogy újakra cseréli kiöregedett, esetleg elavult harci repülőgépeit, az minden esetben tetemes költségeket emészt fel a honvédelmi költségvetésből. Ez általában több milliárd dolláros tételeket jelent, főleg, ha nagyobb beszerzésről van szó. Természetesen az éppen aktuális ellenzéki politikusok szívesen kihasználják az alkalmat, és időről-időre a döntésért felelős kormánypártok orra alá dörgölik: nem biztos, hogy a legjobbat (számukra ez a legolcsóbb szinonimája) választották az ajánlatok közül. Hasonlóra került sor most Kanadában, ahol az F-35A költségei körül folyik a vita.
Az észak-amerikai állam légiflottájának gerincét jelenleg a Boeing CF-188 Hornet alkotja, mely a jól ismert F/A-18 helyi változata. A közel 30 éves repülőgépek leváltásáról tavaly döntött a kormány, a tendert a Lockheed Martin F-35A Lightning II nyerte. A beszerzéssel kapcsolatos mizéria már nem sokkal az eredményhirdetés után kitört, ugyanis az ellenzék fennhangon bírálta az 5. generációs típus horribilis árát. Szerintük a legfőbb konkurens, a Boeing F/A-18E/F Super Hornet sokkal ideálisabb lett volna Kanada számára, ráadásul lényegesen kevesebbet vett volna ki az adófizetők zsebéből.
Itt és most nem tisztünk a két típus összehasonlítása vagy annak elemzése, hogy Kanada számára melyik felelne meg jobban. Sokkal inkább arra az információra koncentrálnánk, melyet március 10-én tett közzé a kanadai parlament költségvetési bizottsága. Az ebben szereplő adatok láttán ugyanis az eddig sem túl csendes és nyugodt ellenzék még hevesebb támadásba lendült. Ennek oka pedig nem más, mint azt, hogy a kimutatás szerint a leendő F-35-flotta bekerülési költsége az elkövetkezendő 30 évre nem kevesebb, mint 29,3 milliárd USA-dollár lenne az eddigi hivatalos árat képező 17,3 milliárd helyett.

F-35 Lightning II – mindenhol belekötnek |Fotó: Lockheed Martin ,
A 66%-os drágulást a következőképpen számolták ki a 65 gépes flottára vetítve:
A Lockheed Martin adatai szerint nagyjából 2478 F-35A-t fognak gyártani, melyek közül 330 fog elkészülni azelőtt, hogy Kanada átvehetné első példányait. A 2016 és 2022 közötti szállítások során egy darab kanadai F-35A átlagára 148,5 millió dollár lenne (2009-es árfolyamon számolva). Ehhez hozzáadódik további 8,4 millió USD, amit éves szinten költenének egy repülőgépre, valamint hozzávetőlegesen 30,4 millió példányonként, amit a szolgálatba állástól számított 10. évben áldoznak majd a teljes körű modernizációra. Mindezeket összevetve egyetlen F-35A-ra közel 450 millió dollárt költenek majd 30 éves szolgálati ideje alatt, az egész flottára pedig 29,3 milliárdot.
Az elsőre tényleg iszonyatosnak tűnő árcédulát azonban fenntartásokkal kell kezelni. A teljes dokumentum és a készítéséhez felhasznált becslések és források ismeretében sokkal jobban értékelhetőek lennének a kapott adatok. Továbbá figyelembe kell venni, hogy még az Amerikai Egyesült Államok legpesszimistább becslései sem számolnak ilyen mértékű költségekkel az F-35 esetében. Ott jelenleg úgy vélik, maximum 91 millió dollárba kerülhet majd egy sorozatgyártású példány, ami ugyan sokkal több, mint amit eredetileg terveztek, ám mégsem éri el a kanadai elemzésben leírt 148 milliót.
A költségvetési bizottság jelentése egyfelől tehát tényleg felhívja a figyelmet a költségek lehetséges növekedésére és nagyságára, ám a rengeteg feltételezés és becslés miatt sok adat elferdíthető volt benne. Ez az ellenzék számára jól jött, és bizonyos szinten veszélyezteti is a kanadai F-35-program létét, ám nem szabad kizárólag ezt figyelembe venni a projekt bírálásakor.