|

Modernebb Typhoonokat kapnak az arabok

Már több ízben írtunk Szaúd-Arábia gigászi beszerzéseiről, most nem újabb példányokat vásárolnak, csupán változtatnak némiképp a csomagon.

Február 17-én jelentették be, hogy a Project Salam” program keretében beszerzett 72 darab Eurofighter Typhoon vadászbombázó egy része eltérő modifikációban érkezik az arab országba. Az eredeti szerződés Tranche 2 verziójú gépekről szólt, melyek egy része eredetileg a Brit Királyi Légierő számára gyártott példányok közé tartozott, ám a gyártósorról az arab világba kerültek, lehetővé tévén így a szerződés mihamarabbi teljesítését. Ezidáig 18 darab Typhoon érkezett Szaúd-Arábiába, ezek közül 10 darabot 2010 folyamán szállítottak le a megrendelőnek. A szerződés teljesítése folyamatos, azonban hamarosan néhány ponton módosítják az eredeti kontraktust.

Németország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia megállapodott a Tranche 3A szériagyártásáról, az új verzió már tartalmazza az AESA radart, valamint elvégzik az MBDA Meteor levegő-levegő rakéta és a Storm Shadow csapásmérő robotrepülőgép integrációját is. A várhatóan 2015-re szolgálatba álló változat felkeltette Szaúd-Arábia érdeklődését is, így tárgyalásokat kezdtek a szerződés módosításáról.

Az egyik céljuk, hogy legalább 48 gép végszerelését helyben végezhessék, továbbá ezek közül legalább 24 gépet úgy gyártsanak le, hogy később csupán a szoftverek frissítésével Tranche 3-as képességekkel lehessen felruházni. Az előrehaladott tárgyalások lehetővé teszik, hogy hamarosan aláírják a felek a 4,4 milliárd fontos (7,1 milliárd dollár) szerződés módosított változatát. Azt még nem tudni, hogy a változtatásoknak köszönhetően mennyivel emelkedik az üzlet összértéke, azonban azt közölték, hogy a különbözetet időn ki kell fizetnie az arab félnek.

Azonban nem csak az arabokkal alakul egyre jobban a Typhoon-üzlet, úgy tűnik, hogy Omán is beadja a derekát, a hírek szerint hamarosan bejelenthetik a vásárlás tényét.

12 hozzászólás “Modernebb Typhoonokat kapnak az arabok”

  1. Azért a eurofighter végül csak lesz olyan sikeres mint a tornado volt.Én azt hittem pár évvel ezelőtt hogy egy kis szériás kudarc lesz amit csak azok fogják rendszeresíteni akik végülis pénzt öltek bele.De ugy látom a sok probléma ellenére és a magas ár ellenére ér el sikereket.Az én véleményem az hogy ütős kis gép lesz pár év múlva ha már az intgráció megtörténik.

  2. „Azonban nem csak az (arabokkal) alakul egyre jobban a Typhoon-üzlet, úgy tűnik, hogy Omán is beadja a derekát, a hírek szerint hamarosan bejelenthetik a vásárlás tényét.”

    Ne haragudjatok de az Omániak is arabok nem csak a Szaudiak.:D

    Ez érdekes mert arról volt szó hogy Omán inkább F-16kat vesz?

    Bár a Presztizs sokat számít arra felé és valamivel villantani kell az Emirátusoknak meg Iránnak.

    Lehet a végén még az Emirátusok is ezt veszi meg a Rafale helyett mivel sokkalta jobb lenne a logisztikája a gépnek mivel a szomszéd gyártaná de lehet még oda is építene a BAE system egy gyáregységet mint ahogy a Dassault igérte a Rafale üzlettel kapcsolatban.

    Az Aranysasban olvastam hogy Szerbia is Typhoonra szeretné majd lecserélni a MIG-eket evvel is közelebb kerülne az Unios integrációhoz.

    Talán ez az egy új Europai gép lesz az ami komolyabb export sikereket fog elérni,a Rafale tuti kieső helyen van már mindenhol.
    A Gripen elött is lesz még jövő bár sok babér már nem fog neki teremni sajna.

  3. Lassan csak eléri ez a gép is amit ígértek vele…
    Az öbölben már csak arra vagyok kiváncsi, hogy Kuvait/Kuwait mit is fog rendszeresíteni a közel jövőben. Azok a C/D Hornettek is megértek volna már a cserére vagy egy nagyobb korszerűsítésre.
    Nem úgy volt egy régebbi hírben hogy a Szerbek kacsingatnak a JF-17 felé is? Érdekes lenne ha megvalósulna a szerb EF, de minden lehetséges… Kiváncsi lennék, hogy milyen változatot is rendszeresítenének, ha mégis EF lenne a győztes Szerbiában.
    Ahol tenderekzik az India, de már szóba hozták – a szerbeken kivül – Katar, Görögország, Törökoszág, Japán, régebben Románia. Meglátjuk, hogy ki vesz még belőle, s hogy kinek lesz rá pénze…

  4. Nagyon kemény kis gép ez már így! Az viszont nem értettem soha, hogy pl a griff és az EF azonos tendereken azonos gépmennyiséggel indul.
    EF-ből kevesebb is hozná azt amit elvileg a Griff. És igy már nem biztos, hogy sokkal drágább. Bár lehet , hogy ez azért ennyire nem egyszerű….

  5. Ugye fix szerődés van a finanszirozó országok részéröl kb~550darabra. A
    Szaudi megrendelések nem erre jönnek rá: nagyját az Angol megrendelés fedezi.

    Indiának pedig gondolom MMRCA gyözelem esetén úgy néz ki beigérték a navalized verziót, elég sokmindent lehetett erről a hetekben olvasni. Persze egy olyan üzletért ahol 300db+ EF is elkelhet érthető ezt is bevállalnák.

    http://4.bp.blogspot.com/-ZCI-SCgARmU/TWLJu2xI3vI/AAAAAAAAMz0/twMJzRV8fwk/s1600/ty2.jpg
    http://2.bp.blogspot.com/-dY8O2tinLyU/TVks–Iv6hI/AAAAAAAAMxo/e3RvN-D0F74/s1600/Typhoon%2BIN.JPG

    Volt nemrég egy szavazás az egyik legnagyobb Indiai hadtech blogon, hogy az olvasók melyik gépeket preferálnák. Semmit se jelent csak érdekesség képp:
    http://4.bp.blogspot.com/-IGjMXRTCxJk/TWEkbA8EI9I/AAAAAAAAMzk/RA_6IAcLlhs/s1600/1111.JPG

  6. nani: A mennyiség mindig fontos. Nem rendelhetnek a komolyabb gépből kevesebbet.
    Az meg elég komoly vita tárgya kinek/mennyivel jobb az EF. Tény, hogy tolóerőre, manőverezőképességre ultimate, de az elmúlt min 20évben a döntő szvsz mindig az elektronika+fegyverzet volt. És a gripenbe is komoly elektronika van/pakolható és komoly fegyverzetet lehet rá rakni.

  7. A szerencsétlen angolok meg a Super Hornetet akarták meg venni a QE-re
    amikor itt a saját gyártású gépük így a logisztika sokkal egyszerübb.

    Régebbi beszélgetéseinkben már felvettetem hogy Typhoont át kéne alakítani hordózós üzemre de sokan avval jöttek hogy nem oda való mert nagy,ahoz képest kisebb mint a Super Hornet és még is ugyan azt tudja.
    Persze nincs belőle elektronikai zavaró verzió,de ez már csak részlet és pénz kérdés.

    Az MMRCA tenderen én is a Typhoonre szavazok evvel járnának a legjobban (a fejlesztő országok).

    Azt nem értem ha 100% technológiai transzfert kérnek a gépekről akkor nem tart attól az USA hogy egyből az oroszok kezére jut minden Super Hornetről az inbformáció és ezek még a legújabb F-35ös fejlesztésbe is meg híták Indiát mondjuk ott nem tudták volna meg a forrás kódót bár ez sem biztos.

  8. Régebbi beszélgetéseinkben már felvettetem hogy Typhoont át kéne alakítani hordózós üzemre de sokan avval jöttek hogy nem oda való mert nagy,ahoz képest kisebb mint a Super Hornet és még is ugyan azt tudja.

    Technikailag biztos kivitelezhető, csak az ár a problémás. Az amúgy sem olcsó gépből létrehozni egy olyan változtatot, amiből kb. készül 20-40 db az olyan költség, hogy simán megfekteti az angolokat. Éppen most vágják meg úgy a légierőt, hogy a békeidőben elszendvedett legsúlyosabb veszetés titulust simán rá lehet aggatni a helyzetre.

  9. agressor:Ez minden érintett félre vonatkozik. Amúgy én vhogy nem hiszek ebben a 100% tech transzferban, nemhogy itt még a közös fejlesztésekben se jön ez össze.
    Ott a PakFa, ami kicsit szorosabb együttműködés mint amit az MMRCA kinál, lévén közösen is fejlesztik. Mégse hiszem, hogy india képes lesz pl a hajtomű gyártására.
    szigorú imho.