|

Film-front – JAS-39 Gripen

“Film-front” című sorozatunk segítségével a katonai eszközöket, használóikat, valamint azok mindennapjait és bemutatóit tárjuk néhány naponként Olvasóink elé egy-egy hosszabb, rövidebb videóanyag segítségével.

A HTKA Film-front eheti témája a svéd Saab által kifejlesztett és gyártott JAS-39 Gripen. A gép, melynek nevét hazánkban szinte mindenki ismeri, hiszen 14 példánya évek óta repül magyar felségjellel. A típus rendszeresítése sokakat megosztott, voltak/vannak mellette és ellene is érvek, annyi bizonyos, hogy a hazai védelmi pénzek pocsék hatásfokú felhasználása a Gripenek rendszeresítésére is rányomta a bélyegét, ennyi pénzért jóval potensebb flottát vagy több repült órát lehetett volna szerezni. De ami a legnagyobb baj, hogy a jelenlegi lehetőségeket sem használja ki maximálisan a Magyar Honvédség. De a bérleti díjat így is, úgy is fizetni kell. Emberek, gondolkodjunk már!

http://www.youtube.com/watch?v=Z-jzkNuoqSU

Gripen Demo:

44 hozzászólás “Film-front – JAS-39 Gripen”

  1. Az lenne a legjobb ha lejárna a bérlet és a mienk lenne persze ha meg vennénk,akkor kicserélni a hajtóművét az EJ200ra hosszúsága átmérője ugyan akkora mint az F404nek de toló erőben a 1.5se.

    Logisztikailag sokkal jobb lenne mert ha alkatrészre várnánk pár száz kilóméterről lehetne hozni akár 1 nap alatt is nem beszélve arról hogy sokal potensebb lenne persze ehez még kellene az IRIS-T a sisak célzóval.
    Pontosan olyan kis testvére lenne a Typhoonak mint az F-16os az F-15nek azonos hajtómű azonos fedélzeti és rakéta fegyverek.
    Persze mindez csak vágy álom de ez lenne a legcélszerübb megoldás a gép lehetőségeinek kiaknázására.
    Persze ha engedné a keret akkor vehetnénk még 1-2 max 3századnyi Gripent az A/B verzióból jelképes áron természetesen feltuningolva.

    A Gripen Demot egy B/nek a sárkányából fejlesztették ki tehát nincs benne légiután töltő rendszer akkor hogyan és hol száltak le tankolni a Gripenek amikor Indiában jártak mert az jó pár ezer kilóméter amit semmekora pótos kapacítással nem tudnának végig repülni!?

  2. @Agresszor: ha a svédek megcsinálták a Gripen NG-t és működik, akkor minek nekünk saját átalakítás ami mellesleg biztos hatalmas pénzeket emésztene fel? ha már költünk vmire, akkor az legyen az Gripen E/F-re való átalakítás.

    @kaktusz: AIM-9L/I-1 Sidewinder , AIM-120C-5 AMRAAM, AGM-65G/H Maverick van hivatalosan, de itt említenek AIM-7-et (E/F/M) és GBU-t (Paveway)is, kérdés, miért?

    http://www.hm.gov.hu/container/files/attachments/14724/HK_2011_1szam.pdf

    Távlati tervekben szerepel az IRIS-T rendszeresítése és a csapásmérő-fegyverzet bővítése.

  3. Az EJ200asnak limitálva 90kN tolóereje, a Gripen RM-12-nek 80-81 kN, a Tejasba kerülő F404-GE-IN20-nak 85kN, a Gripen Demo F414G-nek (ami gripen számára átalakított F414-400as) 98kN és a legújabb silent SH-ban már F414 EPE verzió pörög ami 400ashoz képest +20% tolóerővel rendelkezik.
    Szerintem nem kell a Gripenbe EJ200as.

  4. Úgy hiszem a legjobb ha béreljük a repidőt és a gépeket,mert ha megvesszük ismerve a magyar sajátosságokat soha egy centet sem költenénk alkatrészre tehát egyenes az út a kannibalizációig.
    Teljesen mindeggy a fegyverzet is hiszen soha nem fognak a magyar pilóták AIM-9-nél drágább fegyvert ellőni azokból is csak az ősrégieket.Viktor infarktust kapna ha megtudná hogy egy AIM-120-at valaki felhasznált….:)))))))))))

  5. @Chimera: ha jól emlékszem a gripeneket megvettük, a szerződésmódosításkor ez volt a egyik pont amin változtattak. Az eredeti szerződés szerint a bérlési időszak végén a gépeket elvitték volna a svédek vagy megvehettük volna őket akkori értékükön (Mennyit érhet egy 10 éves gripen 2017-ben? 15 millió dollár/db?) A szerződésmódosítás szerint viszont a bérlés utolsó részletének kifizetésével megkapjuk a gépeket.

  6. @Agressor88: Épp pénteken kezdték meg 6 gripen átrepülését thai légierő számára:

    http://legiero.blog.hu/2011/02/18/thai_atutazok

    ~10 ezer km. Szerintem kb. 2500 km-enként le kell szállni tankolni velük és legalább egyszer pilótát is váltanak. De hogy a Közel-Keleten merre repülnek át, arra én is kíváncsi vagyok.

    A gripen légi utántöltése állítólag még mindig nem mindennapos esemény, a svédek több tesztet is végeztek, de rendszeresítő országok még nem alkalmazzák.

  7. Puma. Pannon Puma

    ” Annak nincs értelme ami most megy. ”

    Most tényleg nincs. Korábban volt ! Igen akkor még voltak pénzzel töltött Whiskys dobozok……..D D

    Emlékezetem szerint összesen talán 20 db AIM-120-at vettünk.

    Terminator: ezt hívják lízingnek.

  8. 2004-ben 40 darab AIM–120C–5-ös éles rakétát (ezek darabára 530 004 USD volt) és 10 darab gyakoroló CATM–120-ast (ára 32 328 USD) vásároltunk, a szerződés összértéke 25 389 904 USD volt. (forrás: légierő blog)

  9. „Az AIM-120-ból tehát gépenként három darab jut ! Nem sok ez ??????”

    Nem miért lenne ez sok?

    Talán ez a képeség van egyedül rendben de ki kellene egészíteni még IRIS-T vel és Paveway IIvel a repertoárt és persze minden gépre kellene Ligthning konténer nem csak 5db…

  10. Molni!

    pont neked írta néhány napja Zord egy másik fórumon:
    „Lényegében megvettük a gépeket. 2016-ban persze megtehetjük, hogy nem fizetjük ki az utolsó részletet (ez annak idején 30 valahány milliárd forintra volt kalkulálva, és asszem svéd koronában fut a program tehát addigra jóval több is lehet), de akkor nem lesz vadászgépünk, noha az egész programköltség ~6/7-ed részét már kifizettük (210Mrd ből 180-at). ”

    Vagyis az én értelmezésemben ezek szerint nem kell az utolsó részlet után 30 milliárdot kifizetni, hanem az maga az utolsó részlet.

    TG

  11. Terminátor!

    nagyon rossz a memóriám és sajnos nálunk a HM egyszerűen ódzkodik, hogy bármilyen közérdekű adatot közzétegyen, még a pozitívokat sem. Ennek a következménye, hogy nem lehet biztosan tudni, hogy mit tartalmaz a Gripen szerződés, vagy az, hogy még mindig sokan a rosszul sikerült kalasnyikov tesztre hivatkoznak, miközben azon már rég túlléptek, csak erről pont a HM amelynek a legnagyobb érdeke lenne eloszlatni a homályt igyekszik a legkevésbé. A HM.gov-ot mnem frissítik hanem elküld a http://www.kormany.hu./hu/honvedelmi-miniszterium ahol semmilyen szerződést nem tudsz megnézni, ellenben megtudhatod, hogy a miniszter az elmúlt héten melyik húsz helyen járt. Egy felvidéki barátom szerint a cseheknél a megnyithatsz egy excel táblázatot, ahol még az is szerepel, hogy hány pár zoknit szereztek be és mennyiért.

    Csak annyit tudok, hogy idén a katonai költségvetésből a Gripen 32,17 milliárd forint (ebből 5,1 milliárd az ÁFA és a repidő 1 milliárd) ez az HM LFÜ (most váltott nevet épen úgyhogy most már máshogy hívják) 63,5 milliárd forintos költségvetésének 50,7%-a az egész katonai költségvetés 11,7%-a volt mielőtt elvontak belőle 20 millárdot a héten. (Katonai költségvetés célok meghatározása 11. oldal) Ezekhez jön még a nemzetközi feladatokra szánt fejezetben egy laza „Gripen pilóták kiképzésének kiadásai” címen 1,5 milliárd. Csak mellékesen az NFTC 381 millió amiből 245 személyi kiadás.

    TG

  12. Akkor egy kis mennyi az annyi:

    2003 előttről nincs adatom, az első szám a bérleti díj ÁFÁ-val a második a Gripen program egész költsége az egyéb beruházásokkal (fegyverzet LINK, deviza ellátmány stb)

    2003. – 11.875 (?) millió FT
    2004. – 15.341 (?) millió FT
    2005. – 18.137 (?) millió FT
    2006. – 14.532 (23.655) millió FT
    2007. – 15,685 (27.692) millió FT
    2008. – 22.945 (32.732) millió FT
    2009. – 23.054 (27.695) millió FT
    2010. – 23.806 (24.666) millió FT
    2011. – 26.070 (32.170) millió FT

    A bérleti díj eddig 171.445 millió Ft (ÁFÁval) már ha jók a számításaim. Az adatok az adott év költségvetéseiből valók.

    TG

  13. Most találtam,hogy a BAE kis mérető prototipusából lett a Gripen egy hajó fedélzeti üzemre készült gépből!

    http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/gripen/39altern/altdesigns.html

    http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1991/1991%20-%200428.html

    Arról ment a vita a múltkor hogy az F414es hajtómű nagyobb mint az F404es pedig pontosan ugyan akkora csak nehezebb lett 100kgval akkor azt nem értem miért hangoztatták hogy át kell építeni a tejast mert nem fér el a gépben?

    A Gripen Demoban is ez pirít de ott át alakították a futómű bekötési pontokat hogy a szárnyba huzza be akkor a töltő rendszert is rakhatnak rá pedig nekünk azt magyarázták hogy a A/B verzióhoz nem lehet hozzányúlni ezért kaptuk mi a hibrid gépeinket?!

  14. Azért mert egy hajtómű ugyan akkora nem jelent semmit. Hol vannak a segédberendezései? Hol vannak az erő átadó pontok? Az erőátadó pontok kibírják a plusz tolóerőt? Mekkora a levegőigénye, azt tudja biztosítani a szívócsatorna? Mindent át lehet építeni, de plusz teljesítmény vajon arányban van-e az átépítés és a megbontás költségeivel?

    Ha ezek a dolgok olyan egyszerűek lennének, akkor már régen kicserélték volna egy csomó szovjet repülőgép hajtóművét, miközben erre csak ritkán és számos esetben jelentős áttervezés után, külön erre a gyártott repülőgépeknél került sor.

    TG