|

Ázsiai harci helikopter kooperációban

Indonézia korábban már meglepetést okozott a nagyvilágnak azzal, hogy csökkentett észlelhetőségű harci repülőgép fejlesztenek Dél-Koreával közösen, ám még jobban leesik az állunk attól a tervtől, amit a közelmúltban tártak nyilvánosság elé.

Az indonéz repülőipari vállalat, az Indonesian Aerospace (IAe), vagy ahogy az ázsiai országban nevezik a PT. Dirgantara Indonesia (DI) képviselői kedden bejelentették, hogy több szálon is együttműködésre lépnek Dél-Koreával, többek közt egy könnyű támadó helikopter kifejlesztése is napirenden van, melyre nagy az igény Indonéziában.

„Az Indonéz Hadsereggel együttműködve kívánjuk a könnyű támadó helikoptert kifejleszteni, mellyel eredményesen lehet majd szembeszállni a lázadókkal és csempészekkel” – nyilatkozta Budi Santoso, a vállalat elnök-vezérigazgatója egy parlamenti meghallgatáson.

Bár Indonézia jelenleg is rendelkezik harci helikopterekkel, nincs teljesen megelégedve velük. Ahogy Santoso is elmondta, egy olyan forgószárnyas fejlesztését tervezik, mely több fronton is alapvetően különbözik a rendszeresített Mi-35-östől, de legfőképp jóval halkabb.

„A legfőbb célkitűzés az új harci helikopter fejlesztésekor, hogy csökkentsük a repülés közbeni zajterhelését. Nincs szükségünk még egy olyan helikopterre, mint a Mi-35-ös, melyet akár 10 kilométerről is hallani lehet.” – mondta Santoso.

A vezérigazgató kitért a csökkentett észlelhetőségű harcigépre is. Elmondta, hogy a fejlesztési program jelölése ezentúl KFP (Korean Fighter Program) és ez egy remek lehetőség számukra, hogy növeljék tapasztalatukat és szakértelmüket ezen a területen. Továbbá azt is elárulta, hogy a típus 20-30 éves élettartama alatt 2-3 komoly korszerűsítési programot terveznek, mely főként a fegyverzetet és az avionikát érintené. Céljuk, hogy ezt is saját igények szerint hazai kivitelezésben legyenek képesek megoldani.

6 hozzászólás “Ázsiai harci helikopter kooperációban”

  1. …azért azt, hogy egy „könnyű támadó” gép hangja kisebb legyen, nem nehéz elérni – néhány tonnával kevesebbet cipel.

    A gond abban van, hogy ha valaki nagyon fülel, bőven meghallja akkor is, mielőtt a pilóta látótávolságban lenne.

    A páncélvédettség meg csak alkalmasint mondható megfelelően.

    Tényleg – nem gondoltak arra, hogy ha a nagy teljesítményt lehetne halkan is kihozni, akkor valszeg az oroszok se bömbölnének??

    A makett (te jó ég, mekkora szakadék még a valóságtól) éppen nem egy könnyű gép konstrukciója legalábbis a mai gépek ismeretében:

    valóban ők fognak egy Apach géphez hasonló, de könnyű, halk gépet összehozni megfelelő védelemmel?

    Ugyan már…

  2. @igla: azért van különbség az európai és az orosz technológia szülte forgószárnyasok között. Előbbieken – főként azok polgári verzióin – sokat dolgoztak a zajszennyezés csökkentésén. És ez nem a kisebb felszállótömegnek köszönhető, hanem a technikai újításoknak. Főként a farokrotor kialakítása, vagy a főrotor lapátvégein elhelyezett lapos felületek segítik a halkabb üzemet, hogy a hajtómű zajának csökkentéséről már ne is beszéljünk. Példának okáért az EH101-es nagyságrendekkel halkabb a Mi-8-asainknál…

  3. Puma. Pannon Puma

    Valóban,egy igazi harci helikoptert kevesen tudnak gyártani, a dél afrikaiak is belebuktak ! Pedig ígéretes volt a gépük.

    Azért egy könnyű – tényleg lázadók,meg csempészek – meg gyorshajtók D D – ellen azért össze lehet ollózni egy gépet.

    Kész hajtóművel lehet vásárolni, fegyver van hozzá dögivel, elektronika sem gond, a fejlődő kicsi és közepes tigrisek meg ki tudnak fizetni egy üveg-karbonszál gyártó üzemet !

  4. Phoenix, nem azt mondom, hogy a harminc éves technológián alapuló MI-35-nél nem lehet halkabb, jobb gépet építeni, de hogy ezt Indonézia nem fogja a semmiből előszedni, arra mérget veszek:)

    A design meg akkor is inkább egy csatahelikopteré…