|

HTKA Hírhalom 2011. 5. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Indiai Légierő által vásárolt 6 darab C-130J-30 Super Hercules első példánya január 28-án megkezdte hazarepülését Indiába. A gép több megálló közbeiktatásával a napokban érkezik az ázsiai országba, első nyilvános bemutatkozása a héten megrendezésre kerülő Aero India 2011 rendezvényen lesz. A Lockheed Martin a maradék öt példány a tervek szerint az év folyamán leszállítja.

Az Olasz Légierő január 27-én átvette első KC-767A típusú többfeladatú légi-utántöltő repülőgépét. Az elhúzódó fejlesztéssel hátráltatott program keretében további 3 példány érkezik Olaszországba. A MM 62229 kódszámú példány a csapatpróba teljesítése után remélhetőleg szolgálatba állhat a Róma közelében lévő Pratica di Mare bázison. A Boeing 767-200ER átalakításával létrehozott típus 200 utast vagy 19 szabványos raklapot szállíthat, vegyes konfigurációban pedig 100 fő és 10 raklap a befogadóképessége. Szárnyai alatt két hajlékonycsöves, míg törzse alatt merevcsöves utántöltő-rendszer segítségével végezheti a szomjas gépek itatását.

Törökország nyilvánosságra hozta ötödik generációs harci gépekkel kapcsolatos beszerzési terveit. A hazai fejlesztésű típus mellett 100 darab F-35A Lightning II típusú vadászbombázót rendszeresítenek, további 16 darabra opciós jogot tartanak majd fenn. A törökök „hármas szintű” partnerként részt vesznek a típus fejlesztésében és gyártásában is.

A Saab 19 millió dolláros megrendelést kapott a svéd FMV-től a Gripen C/D vadászbombázók továbbfejlesztésére. A gépek nem részletezett képességfejlesztését 2012-ig hajtják végre.

A Boeing leszállította a 11. C-40A típusú teherszállító repülőgépet a US Navy számára. A B737-700-as átalakításával létrehozott gépből 12 példányt rendelt a haditengerészet, az utolsó várhatóan idén leszállításra kerül.

Nem sokkal a kínai J-20 első repülése után Irán bejeletette, hogy függőleges fel- és leszállásra képes pilóta nélküli repülőeszközt fejlesztett ki. A Karrar 110 jelzéssel illetett drónt felderítés és megfigyelés mellet szállítási feladatokra tervezik használni, emellett polgári alkalmazást is emlegetnek. A gép méreteit nem közölték, csupán annyit hintettek el, hogy a típus terhelhetősége az amerikai Learjet 65 típus kétszerese.

A General Atomics 148 millió dolláros megrendelést kapott a Pentagontól 24 darab MQ-9 Reaper legyártására. A szerződés részleteiről egyelőre nincs információ.

Korábban már biztossá vált, hogy az F-22 Raptorhoz hasonlóan az F-35 Lightning II vadászbombázóból sem készül kétüléses verzió, így az amerikai ötödik generációs repülőgépekre T-38 Talon szuperszonikus kiképzőgépen, majd F-15D Eagle vagy F-16D Fighter Falcon kétüléses vadászgépeken képzik majd a jövő pilótáit. A közelmúltban biztossá vált, hogy a Raptornál már jól bevált módszert alkalmazzák az F-35-ösnél is. Az F-16-ost csak ideiglenesen alkalmazzák, amíg a T-38 Talon leváltására nem rendszeresítik a T-X tender győztesét, egy új, modern sugárhajtású kiképzőgépet, mely helyettesíti a Fighting Falcont alkalmazását is.

Egy darabig még a Talonon képzik a jövő pilótáit ,

Január 14-én átvehette első négy Beechcraft T-6C típusú, csapásmérésre is alkalmazható, turbólégcsavaros kiképző repülőgépét a Marokkói Királyi Légierő. A CMC Electronics által szállított „üveg” pilótafülkével, HOTAS rendszerrel, szemmagasságú kijelzővel és póttartályokkat felszerelt gépeket a gyártó pilótái repülték át az afrikai országba. Marokkó még 2009 szeptemberében rendelt 24 darab T-6C típusú kiképzőgépet egy 185 millió dolláros szerződés keretében. Az új gépek a szintén újonnan beszerzett F-16C/D típusú vadászbombázókra készülő hajózók kiképzését segítik. A Fighting Falconok leszállítása már tavaly megkezdődött.

4 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 5. hét”