Várható volt, hogy a két Korea közötti feszültség fokozódása, mely az utóbbi hónapokra volt jellemző, előbb-utóbb következményeket von maga után mindkét fel haderejében. Nyilvánvalóan az északiak tevékenységeiről nem sokat – vagy még annyit sem – tudunk, ám Délen a sajtó mindig beszámol az újdonságokról. Most speciel egy későbbre tervezett beszerzést sürgettek meg felülről, mégpedig a rájuk nehezedő egyre nagyobb fenyegetésre hivatkozva.
Mint ismeretes, a Koreai Köztársaság légierejének modernizációját több lépésben tervezi. Ezek közül az aktuális az FX-III (F-X Phase 3), melynek célja 40-60 darab modern, nagy hatótávolságú és teherbírású, elsősorban csapásmérő feladatkörben használandó vadászbombázó beszerzése. A 9 milliárd dollár értékű projektet eredetileg 2014-ben kezdték volna el lebonyolítani, ám a kiszivárgott pletykák szerint jelentősen korábban megindulhat a tender.
A Yonhap hírügynökség január 30-án adta közzé a hírt, miszerint még idén, azaz 2011-ben kiválaszthatják és megrendelhetik a leendő típust, tehát extra gyors procedúrára számíthatunk. Az információval kapcsolatban a dél-koreai Védelmi Minisztérium Beszerzési Osztályának szóvivője azt mondta: megerősíteni nem tudja, de nem is cáfolja. A Yonhap egyébként magukat megnevezni nem kívánó védelmi minisztériumi tisztviselőkre hivatkozott, akik szerint négy év alatt bonyolítanák le az FX-III-at, így 2015-re hadrendbe is állhatnak az új repülőgépek.
’A kormányon belül egyre nagyobb mértékű az egyetértés abban a tekintetben, hogy korábban el kell kezdeni az új vadászbombázók beszerzésének programját.’ – mondta egy kormányzati forrás. Indoklása az Észak-Koreával fennálló konfliktus lehetséges eldurvulása és eszkalációja volt.
Az FX-III tenderének két esélyese van: a Boeing F-15SE Silent Eagle, illetve a Lockheed Martin F-35 Lightning II, bár előbbire többen tippelnek. Az F-15E Strike Eagle egyik modernizált változata, az F-15K Slam Eagle már szolgálatban áll Dél-Koreában (az FX-I és FX-II nyertese e típus volt), így logikus lenne, hogy a csökkentett észlelhetőségű, feljavított verzió is megrendelésre kerüljön. A majdani 5. generációs típus pedig saját fejlesztésű lesz, erről a KF-X program gondoskodik, mely nemzetközi összefogásban jön majd létre.
De jó olvasni, hogy a Sas még sokáig szárnyalhat! Az okokat már kevésbé…