|

HTKA Hírhalom 2011. 4. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Január 21-én a Brit Királyi Légierő ünnepélyes keretek között vehette át hetedik C-17 Globemaster III típusú teherszállító repülőgépét. Az új géppel már november 16-án elkészültek a Boeing szakemberei, de mielőtt átrepülték Angliába, a gyár San Antonio-i létesítményében módosításokat hajtottak végre rajta.
A Brize Norton repülőtéren állomásozó 99. század hajózói a hat géppel eddig több, mint hatvanezer órát repültek, ezzel „a típus legintenzívebb üzemeltetői” címet viselik.

A RAF 7. C-17-eseének érkezése Brize Nortonba

A RAF 7. C-17-esének érkezése Brize Nortonba | Forrás: Boeing ,

Megérkezett az Edwards légibázisra az ötödik, és egyben utolsó, még az előszériához tartozó F-35A. Az AF-4 jelzésű vadászbombázó január 24-én emelkedett el a Fort Worth-i kifutótól, majd 3,2 órás repülést követően szállt le célállomásán, ahol a berepülési programban csatlakozik az előszéria többi példányához.

Szintén az F-35-höz kapcsolódó hír, hogy a BF-2 jelzésű géppel (mely a második példánya az F-35B verziónak) elvégezték az első STOVL repülést (Short Take Off and Vertical Landing – rövid úton felszállás és függőleges leszállás). A január 6-án zajlott repülés során a pilótafülkében a tengerészgyalogság alezredese, Fred Schenk foglalt helyet.

Január 27-én végrehajtotta első felszállását az F-35B repülési teszjeihez szánt utolsó gép, a BF-5 is.

Január 27-én végrehajtotta első felszállását az F-35B repülési teszjeihez szánt utolsó gép, a BF-5 is. A gép a későbbiekben csatlakozni fog a már Patuxent Riverben lévő társaihoz | Fotó: Bill Gigliotti, Lockheed Martin ,

A szépen lassan erőre kapó Iraki Hadsereg légiszállító kapacitása januárban hat helikopterrel is bővült: január 17-én 4 Mi-171E érkezett a Taji-ban található főhadiszállásra, ezeket január 23-án követte további két példány. Ezekkel együtt a hadsereg már 14 Mi-171E-vel rendelkezik, melyeket amerikai katonai segítségnyújtás keretében kaptak.

Az egyik Iraki Mi-171E

Az 1000 helikopterbe jópár Mi-17-es is beletartozik. A képpen az egyik Iraki Mi-171E | Fotó: US Forces Iraq ,

Január 25-én Middletown-ban sor került a Holland Királyi Légierő első CH-47F helikopterének ünnepélyes keretek közötti bemutatására. A jeles eseményen természetesen a Holland Védelmi Minisztérium küldöttei is részt vettek, akik azért rendeltek hat példányt a Chinook legújabb verziójából, hogy kiegészítsék vele a jelenlegi 11 példányból álló CH-47D flottájukat.

A légierő legújabb forgószárnyasának első repülésére december 8-án került sor, és augusztusban kerülhet Hollandiába, miután elvégezték a 100 órára rúgó berepülési programot.

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: Boeing ,


Orosz tengeralattjáró „süllyedhet el” egy NATO gyakorlat keretében? Nos, még akár ez is megtörténhet… Nem, továbbra sem tervezünk Blikk-be átmenni, mindössze a spanyol partok mentén június elején esedékes Bold Monarch 2011 gyakorlat kapcsán felreppent híreket tálaljuk.

A Bold Monarch egy nagyszabású NATO gyakorlat, mely bajba jutott tengeralattjárók, illetve legénységük mentését szimulálja. A mintegy 2 000 fős gyakorlat keretében olasz, spanyol, francia és holland tengeralattjárók fognak teljes legénységükkel a tengerfenékre süllyedni, vészhelyzetet szimulálva. A „mentésben” portugál, spanyol, francia, olasz, görög, holland, svéd, angol, amerikai és kanadai résztvevők fognak segédkezni – vízen és a levegőben egyaránt. A gyakorlat utolsó felvonásaként az egyik „elsüllyedt” tengeralattjáróból hoznak fel sok tengerészt, köztük „sérülteket” is.

Mivel nem csak az említett nemzetek üzemeltetnek tengeralattjárókat, így az érdeklődés mondhatni globális – és talán itt jöhetnek a képbe az oroszok. Orosz sajtóértesülések szerint ugyanis a Fekete-tengeri Flotta részéről állítólag remélik, hogy a 2009-es meghajtásbeli meghibásodásából tavaly nyár végére kikúrált, Kilo-osztályú B-871 / Alrosa és ezzel párhuzamosan az ilyen jellegű SAR feladatkörben segédkezni képes felszíni hajó(k) részt vehet a gyakorlaton. Ugyanakkor a hírek szerint erről egyelőre nincs döntés.

Bold Monarch 2011

Bár a Bold Monarch még odébb van, a térség másik nagy tengeralattjárós NATO hadgyakorlata, a Proud Manta (Korábban: Noble Manta) már itt van a nyakunkon, hiszen a tengeralattjáró vadászatra kihegyezett gyakorlat február 4. – 17. között zajlik majd a Jón-tengeren.

A hadgyakorlaton 10 NATO tagállam – Belgium, Kanada, Franciaország, Németország, Görögország, Olaszország, Spanyolország, Törökország, Anglia és az Egyesült Államok – vesz részt összesen 6 tengeralattjáróval, 19 repülővel (melybe bele értendőek a hadihajók által magukkal vitt helikopterek is) és 8 hajóval. A 6 tengeralattjárót a Görög, Spanyol, Olasz, Török és az Amerikai Haditengerészet adja. Utóbbi értelemszerűen SSN lesz, konkrétan a Los Angeles-osztályú USS Memphis.

A USS Memphis Grotonban 2011 januárjában

Ezen a 2011. január 10-én, Grotonban készült fotón a USS Memphis (SSN 691) fagyoskodik utolsó bevetésére történő előkészítése közben. Osztályának negyedikként elkészült tagja meleg vizekben is lubickolhat ezen útján. Az 1977-ben hadrendbe állított atom-tengeralattjárót az idei évben nyugdíjazzák egyébként. | Fotó: U.S. Navy ,

India 10 db partraszállító hajót kíván beszerezni, mellyel az utóbbi időben ezen a téren kissé foghíjassá vált arzenálját kívánja felpumpálni. A nem hivatalos információk szerint az ügylet jelenleg még csak az információkérés szakaszban tart.

Az elképzelt partraszállító hajókat a Magar és a Shardul-osztályok hajói szállítanák, maguk a partraszállítók 55 tonnás szállító kapacitással kell rendelkezzenek, ami lehetővé teszi például egy T-72/T-90, vagy mintegy 150 felfegyverzett katona, esetleg 4 könnyű jármű partra vitelét.

—–
Közreműködött: Tcat

One Response to “HTKA Hírhalom 2011. 4. hét”