A terjedő pletykák szerint a Királyi Ausztrál Haditengerészet részéről döntés született a problémákkal küzdő Kanimbla-osztályú kétéltű szállítóhajókkal kapcsolatban.
A HMAS Kanimbla (L 51) és a HMAS Manoora (L 52) 2010. szeptemberének vége óta kényszerpihenőn tölti az időt, ugyanis a HMAS Kanimbla-n keletkezett kisebb tűzeset után alapos átvizsgálásra került a haditengerészet ezen két igáslova és az eredmények nem túl lettek túl kedvezőek.
A vizsgálat arra az eredményre jutott, hogy az Egyesült Államoktól 1994-ben használtan vett, Newport-osztályú harckocsi partraszállítókból 1996-1999 között LPA-vá átalakított hajók szerkezetileg és gépészetileg is igen kritikus állapotban vannak. A hajók megroggyant állapotának a koruk mellett az igen intenzív használatot és a felújítások halogatását jelölték meg.
Bár kiképzésre alkalmasak bizonyulnak, ám a „sea-worthy” státuszt, azaz a tengeri bevethetőséget megvonták tőlük. Egyelőre nem tisztázott, hogy valaha is megkapják ismét ezen státuszt, avagy a korábban 2015 magasságára tett nyugdíjazásuk jóval előbb történik meg. Bő 1 hónappal ezelőtt a soron kívüli, 17 millió ausztrál dolláros javítási procedúra kapcsán a haditengerészet szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a két hajó 2011 elejéig kijavítható lehet és újból felveheti a szolgálatot. Mindez azzal a megjegyzéssel hangzott el, hogy a 2 Canberra-osztályú helikopterhordozó érkezésével a Kanimbla-osztály pályafutásának természetesen vége.
A műveleti szünet állapotban leledző hajók azonban egy sor komoly problémát tartogatnak, így a navy novemberben hangoztatott 2011 elejei dátum, sőt a korábbi státusz visszaadása is kéréses. Az elérhető információk alapján a két hajó az alábbi problémákkal küzd:
- korrodált hajótest (ez már az amerikaiaktól történő átvételkor is problémákat okozott)
- cserére szorulnak az erőforrások és a meghajtási rendszer egyes elemei
- felújításra és javításra szorul az energiatermelő és az üzemanyagrendszer, valamint a légkondicionáló, a víztisztító és a hűtőrendszerek
- problémás a fő daruk állapota
- modernizálásra szorul a kommunikációs rendszer és a tűzjelző rendszer továbbfejlesztése is szükségesnek bizonyult
Érezhető, hogy az eddigi műveletekre megnevezett 17 millió ausztrál dollárba egyszerűen nem férhet bele a hajók teljes rendberakása, ugyanakkor ez a hajóosztály kulcs fontosságú, lévén mind a hadgyakorlatoknak, mind a kelet-timori csapatok támogatásának és a katasztrófavédelemnek is úgymond alaphajói. Információink szerint ebből kifolyólag jelenleg igen erősen tartja magát – a hivatalosan meg nem erősített – pletyka, miszerint a britektől alkalmi vétel révén beszerzésre kerülhet az SDSR által kivonásra ítélt egyik Bay-osztályú LSD.
Mit csinál az a 3 konténer az oldalán?
Négyéves hajókat kikukáznak?
@gacsat: elvileg az a konténerszerű izé az oldalán az a Mexefloat nevezetű, motorizálható úszó-pontonjuk kell legyen.
http://www.thinkdefence.co.uk/2010/01/what-is-a-mexeflote/
off
erről tudni valami bővebbet?
http://www.mti.hu/cikk/2010/12/18/uj_amerikai_harcjarmuveket_kap_a_honvedseg-520519
on
@Janaj: igen, de csak az egyiket.
Csak az egyiket! – orbitális elírást hajtottam végre ezen hír kapcsán. Elképzelésem sincs miért írtam azt, hogy mind a 4 Bay-osztályú LSD-t kivonják, mikor csak az elsőként, 2006 decemberében hadrendbe állított RFA Largs Bay lesz kivonva – 2011. áprilisában.