A Dél-Afrikai Haditengerészet legutóbbi, 1999-ben beindított modernizációs folyamata 2008 elején fejeződött be a harmadik Type-209/1400 típusú tengeralattjárójuk, a SAS Queen Modjadji átadásával. A 2 kivénhedt Daphne-osztályú tengeralattjáróját nyugdíjazó német sikertermékek mellett a felszíni egységek terén is változások történtek: 2003-2004 közötti átadással és 2006-2007 folyamán történő rendszeresítéssel 4 db – az African Defence Systems és a Denel által szállított alrendszerekkel is – megrakott, szintén német eredetű MEKO A-200 típusú légvédelmi fregatt állt hadrendbe.

A csökkentett észlelhetőségű fregattok Dél-Afrikában a Valour-osztély név alatt futnak. A fotóün az osztály elsőként átadott tagja, a SAS Amatola | Forrás ,
A napokban közzétett tervei szerint Dél-Afrika 2030-ig egy 22 hajóból és tengeralattjáróból álló haditengerészettel szeretne rendelkezni, ami egyébként nagyjából megegyezik a jelenlegi mérettel, tesszük hozzá. Konkrétumokban nem bővelkedik a publikus anyag, de azért a céldátum és a mennyiség mellett a beszerzendő összetétel ismert. Ez alapján az szűrhető le, hogy némi szolidabb képességbővítés mellett folytatnák a flotta modernizálását – elsősorban a járőrhajó vonalon.
A tervek alapján 3 OPV (a partoktól messze is tevékenykedni képes járőrhajó), 6 IPV (a partokhoz csak lényegesen közelebbi tevékenységre alkalmas járőrhajó), 2 harci támogató és 3 stratégiai szállító/ellátóhajó, valamint egy új hidrográfiai kutatóhajó állhat majd hadrendbe az elkövetkező 2 évtized folyamán.

A Valour-osztályú fregattok után a SAN legnagyobb hadihajói a járőrflottát erősítő Warrior-osztály 2 tagja. A képen az 1983-ban hadrendbe állt SAS Galeshewe látható. | Forrás ,
A fentieken kívül jelenleg nem áll rendelkezésre egyéb információ, így nem tudni, hogy mekkora összeget szánnak rá, milyen méretkaliberrel számolnak, stb. Annyi azonban feltételezhető, hogy OPV vonalon az 500 tonna vízkiszorítás kaliberben játszó Warrior-osztálynál azért valami komolyabb szerzet beszerzésére lesz szükség.

Dél-Afrika a T Craft-osztály formájában jelenleg 3 db, üvegszálas műanyag törzsú, katamarán kialakításű IPV-vel rendelkezik. A képen a SAS Tobie. | Forrás ,
Hogy a tervek megvalósítására meglesz-e a szükséges anyagi háttér a jelenleg belső problémákkal is küzdő afrikai országban, az kérdéses. Szintúgy feltehetjük a kérdést, hogy vajon lesz elegendő tengerész is? Hiszen emlékezzünk csak rá, hogy az elmúlt években a frissen beszerzett tengeralattjáró flotta üzemeltetése legénység hiányban kvázi ellehetetlenült.
A költségekkel kapcsolatban egy durva összehasonlítás: az új-zélandiak a névlegesen 500 millió új-zélandi dollár értékű Project Protector program keretében 2 db 2 000 tonnás OPV-t, 6 IPV-t és 1 többfeladatú szállítóhajót rendszeresítettek az elmúlt pár év (2004-2010) folyamán. Természetesen megjegyeznénk, hogy ez csak egy nagyon durva összehasonlítás, az árcédula nagyon sok faktortól függ, melyek a dél-afrikai tervek kapcsán egyelőre nem ismertek.