|

Rafale-baleset: megvan a hiba?

Mint ahogy arról mi is beszámoltunk, a múlt vasárnap folyamán az Indiai-óceánba lezuhant egy francia Dassault Rafale M F3 típusú vadászbombázó körülbelül 100 kilométerre a pakisztáni partoktól. A baleset kivizsgálását egyből elrendelték, most pedig már szállingóznak hírek a történtekről.

A Rafale egy SEM (Super Étendard Modernisé) harcigéppel végzett gyakorló bevetést, a csapásmérőnek biztosított légi fedezetet. A géppárnak a kijelölt feladat végrehajtása után légi-utántöltést kellett volna végeznie, ám a vadászbombázó az Indiai-óceánba zuhant. A pilóta szerencsére sikeresen katapultált, a kiérkező kutató-mentő helikopterrel gyorsan ki is mentették, az információk szerint sérülés nélkül úszta meg a balesetet.

Egy francia védelmi minisztériumi forrás szerint az F3-as verziójú Rafale M lezuhanásának hátterében az üzemanyagrendszer áll. Annyi biztos, hogy az üzemanyagszint-jelző a fedélzeti számítógépnek és a hajtóművezérlő-rendszernek azt az adatot továbbította, hogy üres a tartály.

Az esetről még korai lenne bármit is konkrétan kijelenteni, ám mindkét lehetőséget érdemes megvizsgálni. Mivel a gép csak 40 perce indult a Charels de Gaulle repülőgép-hordozó fedélzetéről, így ha tényleg híján volt az üzemanyagnak a megsemmisült Rafale, akkor ott komolyabb probléma lehetett az üzemanyagrendszer körül. Ám ha az üzemanyagszint-jelző fals jelzést adott le, akkor előfordulhatott, hogy felszállás előtt kapott a szükségesnél jóval kevesebb naftát.

Érdekes viszont, hogy a Francia Haditengerészet nem állítottal le a Rafale M típus repüléseit, ami azt jelzi, hogy analizálták a problémát és biztosítékot látnak arra, hogy nem ismétlődik meg újra.