Film-front című sorozatunk segítségével a katonai eszközöket, használóikat, valamint azok mindennapjait és bemutatóit tárjuk néhány naponként Olvasóink elé egy-egy hosszabb, rövidebb videóanyag segítségével.
Az ausztrálok 2007-ben döntöttek a Disznó* becenevet viselő gépek 2010 végéig történő végleges nyugdíjazásáig, illetve idén tavasszal, hogy a megmaradt géppark mintegy felét „vágóhdíra terelik„, azaz feldarabolják…
A típus előtt idén tavasszal tisztelgett egy igen alapos írással molnibalage, mi pedig most egy videó összeállítással veszünk búcsút az egykoron rettegett Földimalactól.
A típusnak szentelt Film-frontot 2010. december 3-nak reggelére időzítettük – a „csöppet” keletebbre lévő Ausztráliában ekkor már vastagon kezd estébe hajlani az idő, ami azt jelenti, hogy az F-111 az USAF után egyetlen másik üzemeltetőjénél, a RAAF-nál is befejezte karrierjét: a menetrend szerint ugyanis a RAAF Amberley bázisról 11:30-kor elstartoló F-111C Queensland és New South Wales több városát érintve 13:00 magasságában érkezik vissza a Pigs’ Tales név alatt futó rendezvény helyszínét adó Amberley légibázisra.
No de lássuk a videóválogatást!
Így kezdődött a kengurus F-111-esek története – archív anyag az első gépek átvételéről. Ausztrália 1963-ban rendelt meg 24 darabot a nekik szánt exportváltozatból, az F-111C-ből, melyek közül az elsőt 1968-ban vehették át. Különféle problémák miatt azonban csak 1973-tól állt igazából hadrendbe a típus. Gyors fejszámolással adódik, hogy december 3-án egy 37 éves karrier ért véget.
A RAAF válogatása a kivonás alkalmából – a látvány mellett főszerepben a muzsikáló hajtóművek :)
A folytatásban egy „elegáns” videó a RAAF csapásmérő malackáiról :)
A RAAF F-111-eseinek utolsó nagy gyakorlata az idei Pitch Black volt. Ennek alkalmából került ki a RAAF YouTube csatornájára többek közt ezen videóanyag
Az F-111-esenek van/volt egy egyedi látványeleme a nagyközönségnek rendezett bemutatórepülései során: a hajtóművekből kiáramló forró égéstermékbe üzemanyagot fecskendezve igen látványos tűzcsóvát tud húzni maga után a típus. A RAAF pilóták soha nem is voltak restek előállni ezzel a mutatvánnyal. Ausztrália 6. legnagyobb városában, Gold Coast-ban évente megrendezésre kerülő Indy 300 kapcsán is hagyományos résztvevők voltak. A felhőkarcolók közelében elhúzó, majd lángcsóvát gyújtó gépek igen impresszív látványt nyújtanak. Tele is van velük a YouTube :) Ez a videó a 2008-as eseményen készült például. Idehaza meg ijedeznek a főváros felett elhúzó vadászgépektől. (Jó, mondjuk ez beharangozott, de ott lent azért mégis csak szem előtt van a légierő is…)
2010. november 27-ének estéje – egy utolsó „Dump and Burn” mutatvány – katt ide a látványos fotóért.
A Brisbane-ben a River Festival részeként funkcionáló Riverfire esemény kapcsán szintén visszatérő látogató volt 1-1 RAAF géppár. Tűzijáték ide-oda egy nagy látványosságát veszti el a fesztivál…
A média november 30-án kapott lehetőséget egy utolsó, közeli találkára a gépekkel. A december 3-ai kivonást megelőző cirka 2 hétben egyébként a kontinenst járták a Földimalacok, még egyszer utoljára a lakosságnak produkálva magukat. Az alábbi videó ugyan nem ekkor készült, de a rajta látható „iskolalátogatás”-hoz hasonló a mostani „turnéban” is szerepelt elvileg.
Alacsonyan, nagy sebességgel elhúzó F-111 ablakot nem hagy épen… de ezt a szemlélők nem nagyon bánták úgy tűnik :)
3 RAAF F-111 érkezése a Nellis légibázisra, a Red Flag 09-3 gyakorlaton történő részvétel céljából.
A malacok márpedig tudnak repülni. „Pigs Can Fly” címmel kiadásra került 1997-ben egy dokumentumfilm, ami a RAAF YouTube csatornáján 8 részre bontva meg is tekinthető. Ennek első része szerepel most itt, a többi ezen a linken található playlistből tekinthető meg például.
Ez már nem RAAF F-111. 02:23-tól van egy látványos jelenet például. Meg egy nagy adag sorsa beteljesülését váró vasmadár is akad…
Az F-111-est egyébként csak egyik alkalmazója, konkrétan az Egyesült Államok vette be harci körülmények között: Vietnam, Líbia, Irak. Az első öböl háború során az Aardvarkok juttatták célba a precíziós fegyverek domináns hányadát. Többek közt erről is lehet részletesen olvasni a bevezetőben linkelt F-111 cikkben.
Szép ünnepség és túra után a vég már nem annyira szép. :(
http://www.couriermail.com.au/questnews/ipswich/raaf-base-amberley-f-111-fighter-jets-end-up-on-swanbank-landfill-site-near-ipswich/story-fn8m0yo2-1226204896564
Vajon miért ássák el Miért nem olvasszák inkán be ? Nem kel a nyersanyag?