A katonai repülés világában elég sokszor előfordul, hogy egy országnak saját magának kell az igényei szerint módosítania repülőgépeit vagy helikoptereit. Ezen a téren az egyik legtapasztaltabb versenyző Izrael, mely helyzetéből adódóan már rengetegszer rászorult arra, hogy némi ’sufnituning’ alkalmazásával fejlessze tovább haditechnikai eszközeit. Az elmúlt néhány évben elsősorban az elektronika terén haladtak előre, ám mérnökeik az aerodinamika terén is tudnak alkotni, ha a helyzet úgy hozza. Most éppen az UH-60 helikoptereket piszkálták meg egy kicsit.
Az Izraeli Védelmi Erők (Israel Defense Forces – IDF) legfontosabb többfeladatú helikoptere az amerikai gyártmányú Sikorsky UH-60 Black Hawk, melynek különféle változataiból (UH-60A/L és S-70A-50/55 ’Yanshuf’) ötven darabot üzemeltetnek. A típust elsősorban fegyveres csapatok és kisebb terhek szállítására használják, de a Black Hawk akár fegyveres támogató szerepkörben is megállja a helyét. Azonban úgy tűnik, hogy Izraelben nincsenek teljesen megelégedve a forgószárnyas képességeivel, legfőképp a teherszállító feladatok során lecsökkent sebességével, így nekiláttak, hogy megoldják a problémát.
Az IDF Technológiai és Logisztikai Igazgatósága, valamint az izraeli Védelmi Minisztérium kutatás-fejlesztésért felelős részlege közös pályázatot írt ki egy olyan konténerre, melyet az UH-60 és CH-53 helikopterekre egyaránt felfüggeszthetnének, és olyan aerodinamikai tulajdonságokkal bírna, hogy a lehető legkisebb mértékben vegyen vissza a helikopterek sebességéből. Az IDF közleménye szerint a pályázati kiírást minden izraeli védelmi-ipari vállalat megkapta, így a következő hónapokban lázas munka kezdődhet majd a megrendelés elnyeréséért.
A cél tehát egy olyan teherszállító konténer létrehozása lenne, melyet a helikopterek ideiglenesen rögzíthető, oldalsó szárnycsonkjaira függeszthetnének. Egy IDF-tiszt szerint jelenleg nagyobb tömeg mozgatása esetén az UH-60 esetében a normál bevetési sebességnek pusztán csak a felével képes haladni a helikopter, ami jelentősen növeli egy esetleges ellenséges találat esélyét harchelyzetben. Az új konténer segítségével viszont ugyanakkora terhet jóval nagyobb sebességgel szállíthatnának: a felső vezetés tervei szerint az eszköz kétszeresére növelné a maximális teher szállítása esetén fellépő sebességet, tehát az üres tömeghez képest alig lenne lassulás.
Az alapötlet egyébként a 2006-os libanoni harcok kiértékelése során született meg. Akkor ugyanis a C-130-as teherszállító repülőgépek helyett sokszor kellett UH-60-as és CH-53-as helikoptereket alkalmazniuk az előretolt csapatok ellátására, mivel az utánpótlási vonalak stabilizálása lassabban ment a vártnál. Azonban a jócskán megpakolt forgószárnyasok lomhaságuk miatt folyamatosan ki voltak téve az ellenséges légvédelmi rakéták és csöves fegyverek tüzének. Az IDF tervei szerint az új konténer bevezetésével a jövőben csökkenteni lehet majd a szállítóhelikopterek bevetéseinek kockázatát, és talán még az exportpiacon is sikerült értékesíteniük az eszközt a számos UH-60 és CH-53 felhasználó körében.
Ez is valami hasonló lesz ehhez? :)
http://www.repulomuzeum.hu/Leltar/Leltarfotok/MI-1lt.htm