Évtizedes gyötrődés után végre igazi mérföldkövet értek el az indiai hajtómű-fejlesztő mérnökök; a napokban levegőbe emelkedett az első hazai gyártású hajtómű.
A moszkvai Gromov Repülőkísérleti Intézet segítségével végrehajtották az indiai Kaveri sugárhajtómű repülési tesztjeit Oroszországban, jelentették be szerdán a DRDO (Defence Research and Development Organisation) illetékesei. Az indiai szervezet égisze alatt készülő GTX-35VS jelzésű erőforrás fejlesztésébe bevonták a nagy tapasztalatú, polgári és katonai célra egyaránt fejlesztő, francia SNECMA-t, ám sokáig nagy előrelépést nem produkáltak; a Kaveri még mindig súlyosabb a kelleténél és a tolóereje sem éri el a tervezett értéket. Ám a megbízhatósági problémákon úgy tűnik, hogy sikerült túllépni és a tavalyra tervezett első repülést „némi” késéssel, de végre megejtették.
A szerdán megejtett jeles eseményre egy Il-76-os repülő próbapad szárnyai alatt került sor. A kicsit több mint egy órás szűzrepülés során 6000 méteres magasságot és 0.6 Mach-os sebességet értek el.
„A hajtóművezérléssel, a teljesítményadatokkal és a megbízhatósággal sem volt gond, minden tökéletesen alakult. Ez a repülés a Kaveri fejlesztése során óriási mérföldkövet jelent.” – nyilatkozták a DRDO részéről. Elmondták, hogy további 50-60 repülésre lesz szükség az Il-76-os segítségével, mielőtt megnyílna az út a Tejas fedélzetén történő repülés előtt.
Addig-addig vacilálnak az EJ2000 és a GE F414 közt, míg végül csak elkészül ez is.
Ezt nulláról kezdték fejleszteni, vagy valami régebbi orosz hajtóművön alapul?
Gyakorlatilag nulláról, max. a Snemca vitt bele valamit a Rafale R88-asából, miután segítségül hívták.
szerintem, r88 kicsit sok segítség lenne, az már finomabb falat ehhez képest
Kicsit emlékeztet néhány megoldásában az RD-33-asokra. De több kép kellene.
„Gyakorlatilag nulláról, max. a Snemca vitt bele valamit a Rafale R88-asából, miután segítségül hívták.”
Az indiai hadiipar most sokat nőtt a szememben. A kínaiak mióta is szórakoznak az AL-31 lemásolásával/javítgatásával? 20 éve?
Q
Q: https://htka.hu/2009/09/08/sikerult-vegre-zold-agra-vergodni/ „Végre beérett 20 évnyi kínszevedés?” Én ebből arra következtetek, hogy a kaverival is közel 20 évet vesződtek mint ahogy a kínaiak az AL-31-el.-> „20éve?”
Ilyenkor tényleg kár hogy nincs szerkesztés gomb… Bocs, nem szóltam inkább, mert tényleg más valamit önerőből létrehozni, mint valamit lemásolni.
Hát igen, útközben utánanéztem én is. Az indiai program ’89-ben indult, nulláról. A kínai WS10A kifejlesztése ’87-ben indult a WS6 alapjain amit a 80as évek elején töröltek.
Ha tényleg flottul működik, akkor India nagy dolgot vitt végbe. Meg lehet nézni hány olyan ország van, amely nem volt ott a negyvenes években a sugárhajtóművek kifejlesztése idején a tűznél és mégis megcsinálta saját magától! Hiszen számos kortárs hajtómű még mindig valamilyen szinten a negyvenes évek hajtóműveinek a leszármazottja úgy értve, hogy van egy szép lánc köztük az egymásra épülő egyre fejlettebb modellekből és belépni ebbe az elitklubba, ez még Kínának se sikerült.
Kína viszont jövőre belép a saját procival az Intel/nVIDIA és AMD mellé. Így is az első 3 leggyorsabb szuerpszámítógépből már 2 az övék, köztük a legelső.
A nagy sárkány kistigrisből Nagy Sárkánnyá fog avanzsálni ebben az évtizedben.
na persze… Más dolog egy processzort kifejleszteni és létrehozni hozzá a gyártástechnológiát, mint összekötni belőle 6000 darabot.
egyébként meg most se kistigrisek, ezt a megnevezést ROK, SG, TW és Hong Kong vonatkozásában szokás használni, Kína nehezen tekinthető bármilyen szempontból kisnek:)
Nemcsak az összekötni belölle a „6000dbot” a probléma, hanem, hogy a Kínai szupergépek erejét az NVidia féle CUDA kártyák adják. Elvi teljesítmény amit egyelőre kvázi képtelenség előcsalogatni. CUDA itt van velünk évek óta és egy rendes! h264 enkodoló nincs azóta se a piacon (bada nem az tessék megnézni….) hozzá. Márpedig ez tipikusan nagyon jól párhuzamosítható feladat.
Nem én értek hozzá csak egyszer beszéltem erről Tukora Balázs tanár úrral aki viszont nem lepne meg ha MOon a legjobban.
Hat ha a Kaverivel jol `kevernek` a Tejasok, akkor elofordulhat , hogy Indianak nem kell hajtomuveket rendelnie kulfoldrol. Ami valljuk be oszinten eleg szep teljesitmeny lenne…
Ahhoz képest akkor egész jó hogy valami hajtóművet az Irániak is gyártanak!