Mint ismeretes, az Amerikai Egyesült Államok Légierejének Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon – flottáját korszerűsíteni szeretné az üzemeltető. A program több részből áll össze, egyik elem például az új, aktív elektronikus sugáreltérítésű lokátorok beszerzése és integrálása. Emellett sor kerül még több kisebb-nagyobb változtatásra a repülőgépeken, az egyik leglátványosabb módosítás a pilótakabint és a műszerfalat érinti majd, ezt a programot a radar-csatában is résztvevő Raytheon vállalat nyerte meg.
A kabin-modernizáció elsősorban az Amerikai Légi Nemzeti Gárda (US Air National Guard) és a Tartalékos Légierő (Air Force Reserve) állományában több százas nagyságrendben szolgálatban álló F-16C/D Block 30/32-es vadászbombázókat érinti. A program keretében a Raytheon minden repülőgépbe egy 6 x 8 inches (15,2 x 20,3 cm) központi többfunkciós kijelzőt, valamint két kisebbet e fölé-mellé. A nagy display egymagában helyettesít több, korábban alkalmazott mechanikus műszert, így az F-16-osok kabinja sokkal letisztultabb képet mutat majd ezután.
’Úgy véljük, hogy az elkövetkezendő hat évben, a cserepéldányokat is beleértve, 720-nál is több ilyen többfunkciós kijelzőt adhatunk majd el a USAF számára a kabin-modernizáció keretében, s világszerte még ennél is többet értékesíthetünk a régebbi F-16C/D-ket üzemeltető nemzetek számára.’ – mondta Tom Lansing, a Raytheon értékesítési üzletvezetője. ’A Block 30-as Fighting Falcon-ok esetében a kijelző beépítése nem igényel semmilyen szerkezeti átalakítást a műszerfal struktúrájában, a Block 40/42 esetében viszont már szükséges ez. Szoftveres fejlesztésre viszont mindkét esetben szükség van, ami nem igényel sok időt, így a gépeket csak minimális ideig kell kivonni az aktív állományból.’
Nemzetközi szinten minden bizonnyal nagy sikere lehet a programnak, bár több más cég is foglalkozik ilyesmivel. Az izraeli Elbit vállalat neve ismerősen csenghet a modernizációs programokkal kapcsolatban, bár a Raytheon ezzel a USAF-megrendeléssel a háta mögött bizony nagyon komoly referenciát tud felmutatni egy esetleges kiválasztási procedúra során. Ha pedig még esetleg a radar-csatát is ők nyerik, nos, akkor szinte magától értetődő, hogy egy potenciális ügyfél egyszerre, egy cégtől vegyen új radart és MFD-t F-16-osai számára.
No ezen már tuti van „PACMAN” is.
elég pöpec
tiszta Star Wars
Kell-e ennél szebb „munkaasztal”, és valószínűleg még jó kilátás is társul hozzá:)
Egyébként csak nekem tűnik úgy a fotók alapján, vagy az F-16 tényleg az egyik legjobb ergonomikusabb kabinnal és kezelőfelülettel rendelkező gép?
Nem feltétlen. A jelenleg tömegesen hadrendben levő F-16C/D gépeken az MFD-k kicsik és viszonylag sok elektromechanikus kapcsoló van benne. A HOTAS rendszere mai napig megállja elvben a helyét. Az F-16C Block 25 leszármazottjai a mai gépek kabinjai (szerintem), de azért az USAF és más gépeken eléggé megállt az idő. A Block 60 gépek katpak nagyobb kijelzőket elsőnek.