A mai reggeli mellé tengerész híreket, konkrétan tengeralattjárók dominálta szösszenetek tálalunk. Lesz itt szó oroszokról, ukránokról, vietnamiakról, törökökről és még bolgárokról is. A felsorolt nációkat látva feltételezzük senkit sem lep meg különösebben, hogy az összes kis történet felfűzhető az orosz technikára.
Kezdjük is tán az oroszokkal, akik a Bulava kapcsán ejtettek el némi infómorzsát, illetve húzták le saját magukat kissé. Ó igen, ilyesmi is előfordul néha.
Az idei második sikeres Bulava teszt kapcsán már megírtuk, hogy kvázi megelőlegezték, hogy a gyakorlatban is igazolt azon korábbi felülvizsgálat eredménye, miszerint valóban gyártási problémák okozták a Bulava eddig igencsak felemás teljesítményét. Mindezt megelőzően megírtuk Vlagyimir Popovkin védelmi miniszter-helyettes azon nyilatkozatát is, melyben deklarálta, hogy a Bulava hadrendbe állítása a 98-99 százalékos megbízhatóság elérése esetén válik majd lehetségessé.
Ivanov beszédében kitért az említett tervezési hiba vs. szimpla gyártási probléma kérdésre és elmondta, hogy abszolúte egyértelmű, hogy semmiféle tervezési hiányossággal nem küzd a Bulava, mindösszesen minőségellenőrzési problémákról van/volt szó. Ecsetelte, hogy a Bulava gyártási folyamatába 620 cég dolgozik be, melyekből csak kevesebb, mint 20 tartozik az állami Roskosmos alá, így a potenciálisan hulladék termékek kivédésének egyetlen módja, ha minden egyes beszállítóhoz minőségellenőrt rendelnek ki.
„Ez a mi gyártási kultúránk.” – tette hozzá bánatosan.
Az egykori védelmi miniszter azonban nem csak erről beszélt, hanem arról is, hogy az elkövetkező 6 tesztindítás sikeres végrehajtása után zöld lámpát kaphat a Bulava rendszeresítésének megkezdése. Mellyel kapcsolatban arra azért figyeljünk, hogy ez nem feltétlenül jelent 6 kihajózást, hiszen az átalakított, Typhoon-osztályú Dimitrij Donszkojtól a stafétát hamarosan átvevő Jurij Dolgorukijnak szalvó indításokat is teljesítenie kell, ami azt is jelentheti, hogy egy teszt alatt (gyors egymás utánban) több rakéta is indításra kerül – hogy a korábban már emlegetett szalvó benne lesz-e ebben a 6 tesztben, arról nem szólt a fáma. Valószínűleg benne lesz.
Feltételezzük már mindenkinek a könyökén jön ki, de csak azért is leírjuk, hogy az első Borejről indított Bulava tesztre még az idén sor kerül, tehát 2011-re már „csak” 5 indítás marad, mely ha optimistán állunk a dologhoz azt is jelentheti, hogy 2011-ben végre hadrendbe állhat a Bulava/Borej páros.

Gyerekek, ne felejtsem el megdícsérni a Szevmasht a szép munkáért! ,
Az október közepén beharangozottaknak megfelelően még október vége előtt, konkrétan október 29-én vízre került a Project 22350 / Admiral Gorskov-osztályú fregattok névadó egysége. Mint a lenti képen is látható, van még munka bőven, hogy a 2011-es átadás összejöjjön, ám a hajó már úszik.
Következő napirendi pontunk Vietnam. Vietnamról tengeralattjáró fronton azt érdemes tudni, hogy 2009 decemberében 6 Kilo-osztály (Project 636M) beszerzéséről írtak alá szerződést Oroszországgal. A csomagot teljes vonatkozásában 2,1 milliárd dollárra taksálják, melyet a még nem létező, ám értelemszerűen elengedhetetlen vietnami infrastruktúra kiépítése 3,2 milliárd zöldhasú magasságáig tornászhat fel. Oroszország utóbbiban is készségesen áll Vietnam rendelkezésére, továbbá régi vietnami bázisát is igénybe venné valamennyire. Utóbbiról hamarosan.
Ezen szösszenet igazi apropója nem más, mint hogy megerősítésre került az első vietnami Kilo átadási ideje, mely 2013-ra lett megjelölve A többi egység leszállításának idejéről ugyan nem szól a fáma, ám a tengeralattjárókat építő szentpétervári Admiralitás Hajógyár jelenlegi ütemterve évi 1 Klio, mely azt jelentheti, hogy a Vietnami Haditengerészet 2018-ra akár az összes tengeralattjáróját megkaphatja.
Hogy az Oroszország által saját magának megrendelt 3 db, szintén az Admiralitás Hajógyárban épülő Project 636.3-as ezt az ütemet befolyásolja-e, arról nincs információnk.
Ahogy picit fentebb utaltunk rá, Vietnamhoz kapcsolódóan van egyéb hírünk is, mely nem más, mint az, hogy az oroszok fantáziáját ismét mozgatja a 2002-ben, nem megújított lízingszerződés végett otthagyott, a Cam Ranh-öbölben található egykori bázisuk. Vietnam nemrégiben jelentette be, hogy ismét megnyitja az öblöt, melyet korábban az amerikaiak, majd az oroszok használtak.
Szergej Prikhodko, az orosz elnök külpolitikai tanácsadója a közelmúltban úgy nyilatkozott a kérdésben, hogy Moszkva nem látja szükségességét a bázis egykori szerepkörbe történő visszaállításának, azonban a szíriai Tartus-hoz hasonló karbantartó/szervízközpontkénti használatának már annál inkább.
A tanácsadó szerint a felvetés logikusan adja magát, hiszen megkönnyítené a térségben a nemzetközi szerepvállalásokkal kapcsolatos feladatok végett áthajózó, illetve a térségben tevékenykedő orosz hajók életét, ezzel párhuzamosan pozitív hatással lenne a Délkelet-Ázsiában is komoly gondot jelentő kalózkérdésre.

Ezen az amerikai eredetű, a szovjet fenyegetés ihlette rajzon látható jelenlétet nem terveznek Moszkvában… | Forrás ,
Írásunk utolsó két témájának a Fekete-tenger ad otthont és mindkettő kövületnek minősítendő tengeralattjárókkal kapcsolatos nagyobbrészt.
Idén márciusban foglalkoztunk azzal a hírrel, miszerint Ukrajna nagyjából befejezte az oroszoktól megörökölt egyetlen tengeralattjárójának, egy igencsak rohadóban lévő Foxtrot-osztályú vénségnek a törzs vonatkozású felújítási munkálatait és Moszkvához fordult segítségért a belsőségek tekintetében.
A 40 éves tengeralattjáróval, a Zaporizzsja-val kapcsolatos friss hír az ukrán Jurij Iljin ellentengernagytól származik, akinek elmondása szerint a Zaporizzsja tengeri tesztjei 2010 decembere és 2011 májusa között esedékesek, melyet követően annak rendje és módja szerint végre hadrendbe állítják az öreg tengeralattjárót.

Az árválkodó Zaporizzsja ,
A mindehhez kapcsolódó hír már az ukrán védelmi minisztertől érkezett: Mikhail Jezhel úgy nyilatkozott, hogy török felajánlásra egyeztetések vannak napirenden az ukrán tengeralattjárósok esetleges törökországi képzéséről.
A Török Haditengerészet Gölcük-i, nagy múltra visszatekintő tengeralattjárós iskolája nyitva áll más nemzetek tengeralattjárósai előtt is, ám például Ukrajna kapcsán ha megszakadnak akkor is csak elméleti képzés lehetséges, hiszen Törökország sohasem rendelkezett Foxtrot-osztályú egységekkel. Hovatovább ma már nagyjából egy ország sem igen rendelkezik velük – India 2011-ben vonja ki az utolsó példányt, a líbiai Foxtrotok kapcsán meg már jó régen is siralmas állapotokat emlegettek.

Zaporizzsja az úszó szárazdokkban ,
Korábban foglalkoztunk azzal, hogy az Egyesült Államok Haditengerészete is csatlakozott azon, tengeralattjárókkal is rendelkező haditengerészetek táborához, melyek engedélyezik a nők szolgálatát.
Nos mivel ezen hírcsokor elején felsorolt nemzetek közül már csak a bolgárok maradtak, így gondolom nem nehéz összelegózni, hogy a bolgárok is megszavazták ennek a lehetőségét.
A dolognak a szépséghibája abból adódik, hogy a bolgároknak az ukránoknál is öregebb tengójuk van, a Foxtrotokat megelőző Romeo-osztály képében, melynek sorsát a védelmi minisztérium csütörtöki döntésével párhuzamosan eldöntötte a parlament, hiszen az elfogadott haderőreform részeként a Szláva nevezetű egységre kivonás vár. Azaz a bolgár nők előtt megnyílt lehetőség igazából puszta formalitás marad. A védelmi minisztérium döntése egyébként azért is fura, hiszen a tengeralattjáró sorsa igazából már több mint egy éve eldöntött volt.