|

Lezuhant egy LanceR

A tegnapi nap során a Román Légierő elvesztette egyik MiG-21 LanceR B típusú repülőgépét, a fedélzeten tartózkodó két pilótával egyetemben.

Keleti szomszédunk idén nem túl szerencsés, a nyár a romániai helikopter-balesetektől volt hangos, most pedig egy vadászbombázót veszítettek el. A MiG-21 LanceR B a Kolozs megyei Aranyosgyéres közelében csapódott a földnek honi bázisára való visszatérés közben. A gép fedélzetén tartózkodó kétfős személyzet nem tudod katapultálni, mindketten a roncsok között lelték halálukat. Laurenţiu-Nicolae „Kiru” Chiriţă és Sorin Avram mindketten 40 éves, kitüntetett oktatópilóták voltak, hovatovább a LanceR B-n repülő bemutatópilóták közé tartoztak, az idén Kecskeméten is repülő gép parancsnoka „Kiru” volt.

Román MiG-21 LanceR Kecskeméten | Fotó: Spawn HTKA.hu ,

A baleset idején (helyi idő szerint 13:10-kor) repülésre alkalmas időjárás volt jellemző Aranyosgyéres közelében, így a baleset hátterében más ok áll. Az eset kivizsgálását megkezdték.

Az elmúlt 20 évben a Román Légierő 17 darab MiG-21-est veszített el balesetben, sajnálatos módon az esetek többségében pilótával együtt.

22 hozzászólás “Lezuhant egy LanceR”

  1. Üdv!

    „Az elmúlt 20 évben a Román Légierő 17 darab MiG-21-est veszített el balesetben, sajnálatos módon az esetek többségében pilótával együtt.”

    ezt az adatot honnan vetted, mert nekem az ejection-history alapján egész más adataim vannak?

    1990-2010 28-29 MiG-21-est vesztettek miközben 19-en vesztették életüket és 17-en sikeresen elhagyták a gépet, (egy UM-ről nincs adat), ugyan akkor árnyalja a képet, hogy a Lancer előtt 1990-1997 között 17 eset volt, amiben 14 halott volt, miközben csak 9-en katapultáltak sikeresen (igaz ebből az utolsó négy esetben mindenki sikeresen), míg a Lancer korszakban 1997-2010 javultak az arányok 11 esetből 8-an sikeresen katapultáltak, míg 5-en vesztették életüket.
    Legalább is az én számításaim szerint.

    TG

  2. Így felújítva azért nem is olyan rossz, de a gyakori balesetekben biztos vagyok benne az is benne van, hogy egyik se egy mai darab.
    Az izraeliek igen szép kis felújító csomagot raktak össze a 21-eshez a Lancerben ennek egy része van benne, ha jól tudom. Itt egy link hozzá, bár azért a reklámszöveg egyértelműen túlzás, egy kellemes alap szintet akár ki is lehet hozni belőle ezzel a fejlesztéssel.
    Egyébként meg van hozzá alkatrész, és viszonylag olcsó a fenntartása, ezért üzemeltetik még pár helyen, főleg kényszerből.

    http://www.iai.co.il/sip_storage/FILES/5/35355.pdf

  3. Star Trek

    A készültségi géppárokat soh sehol nem érintik ezek a megszorítások. Átnézik a képeket és kész,az sem probléma,ha nem tudják,hogy mi a baleset oka:a vadászrepülés nem életbiztosítás(és ez igaz minden katonai területre)…

  4. Nekünk is érdemesebb lett volna a MiG-21-eseket tovább üzemeltetni a 29-esek helyett, utána meg jöttek volna ugyanígy a Gripenek, az államadósságból meg megépülhetett volna a 4-es metró……

    Egyébként gondolkoztam azon, hogy ugye a szerbeket szokták felhozni, hogy miattuk kellettek a 29-esek, de ha valóban konfliktusra került volna sor, akkor vajon az oroszok adtak volna el nekünk fegyverzetet a szerbek ellenében? Nem hiszem. Ahogy azt sem, hogy csak a pénzen múlt volna, hogy a 29-esekhez végül nem vettünk szinte semmit, a „megbízható partner” oroszok jól átvertek feltehetően, hogy amikor kellett valami nem adtak, utána meg jól tettük, hogy a szutyok gépükhöz végül nem is vettünk semmit, mert akkor már nem volt rá semmi szükség, a szerbeket végül jól ledarálták az amcsik, mi meg jól jártunk szerintem a Gripenekkel, mert a svédek nem hiszem, hogy akármit is mérlegelnének, ha valamire szükségünk lesz a Gripenekhez.

  5. @rooivalk:

    >Nekünk is érdemesebb lett volna a MiG-21-eseket tovább üzemeltetni..

    Nálunk hogyan alakult volna az elmúlt 20 évben a MiG-21 baleseti statisztika modernizációval vagy anélkül?

    >ha valóban konfliktusra került volna sor, akkor vajon az oroszok >adtak volna el nekünk fegyverzetet a szerbek ellenében?

    A MiG-21esekhez adtak volna?

    >Nem hiszem. Ahogy azt sem, hogy csak a pénzen múlt volna

    Nem azt mondom hogy az oroszok fedhetetlenek, de valószínűleg nem csak velük volt a baj. Azt biztos hallottad már hogy pl. a Szu-22esekhez vett rakétákhoz nem vettük meg a hozzá tartozó indítósíneket.

    Úgy tűnik hogy az oroszellenesnek tartott lengyelek is alkatrész ellátási probléma nélkül üzemeltetik a MiG-29eseiket, nem csak a szláv testvér szlovákok és szerbek.

    >mert a svédek nem hiszem, hogy akármit is mérlegelnének, ha valamire >szükségünk lesz a Gripenekhez.

    A Gripeneink egy része nem repül és nem azért mert a svédek nem szállítanak hozzá alkatrészt.

  6. Ennyi idióta beszólást… (Tisztelet a kivételeknek)

    Egyébként részben attól is függ a balesetek, katasztrófák száma, hogy mennyire használják a típust.

    (Nem csak azért is vitaindítónak szánom, persze sok minden mástól is.)

    Érdekesség például, hogy a két román légvédelmi hadosztály, a Mig-21-es üzemeltetésének első tíz évében mindössze három 21-est vesztett. Persze elsősorban azért, mert minimálisan repültek velük. Érdemes összehasonlítani az azonos időszak magyar adataival.

  7. Az Orosz és Jugoszláv kapcsolatrol csak annyit hogy nem véletlen volt a Kalocsai laktanya (épp a jugok miatt volt katonai reptér harckocsizók lövészek és még ki tudja mi minden)az orosz és szerb kapcsolatok még csak napjainkba kezdenek jóra fordulni.

  8. Nálunk hogyan alakult volna az elmúlt 20 évben a MiG-21 baleseti statisztika modernizációval vagy anélkül?

    1988-2000 között 8 gép veszett el, ebből két gép ütközött és legalább egy másik is pilótahiba miatt veszett oda. (Hátonrepülés közben átesett és lezuhant.)

    Gőzöm sincs, hogy hány repórából.