|

HTKA Hírhalom 2010. 43. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.



A minap számoltunk be róla, hogy szép csendben halad az A400M Grizzly fejlesztési programja, egyre újabb és újabb tesztek kerülnek sorra. Ezen Hírhalmos szösszenetben a korábbi hírhez kiegészítésként szerepeltetjük, hogy a németek 7 géppel csökkentették a megrendelésüket, így immáron csak 53 gépre van érvényes német megrendelés.

Az A400M fejlesztése kapcsán a partnerek az idei év korábbi szakaszában egyeztek meg, hogy a gyártás garantált finanszírozásáért cserébe a tagok 10 géppel csökkenthetik a leadott megrendelések számát – természetesen összesen 10 géppel, nem partnerenként. A brit haderőreformban 3 gépes csökkentés szerepel (25 -> 22), így Berlin a saját 7 gépes csökkentésével kihasználta a keret maximális lehetőségeit, így a franciáknak, a spanyoloknak és a belgáknak elviekben nincs más lehetősége, mint hogy kitartsanak az eredetileg leadott 50 – 27 – 7 gépes rendelésmennyiség mellett.

Az 5. A400M szárnyai 2010. október 28-án érkeztek meg a végső összeszerelés helyszínéül szolgáló Sevilla-ba. A fotón épp a csarnokba „beásító Belugából rakodják ki az elemeket. | Forrás: Airbus Military ,

Az Airbus MIlitary október 29-i bejelentése szerint sikeresen lezárultak az Egyiptommal a C295 szállítógépekről folytatott tárgyalások és így az észak-afrikai állam által megrendelt 3 gép szállítása 2011-ben meg is kezdődhet.

A sajtóanyagban az egyiptomi döntés a gép sokoldalúságával, rugalmasságával, könnyű karbantarthatóságával és persze a vele sivatagi körülmények között is szerzett kedvező tapasztalatokkal van indokolva. Mindenesetre annyi bizonyos, hogy ezen rendelésen a cseh beszerzéssel ellentétben nem „rugózhat” majd az EU…

C-295-es látványterv az egyiptomi színekben

C-295-es látványterv egyiptomi színekben | Forrás: Airbus Military ,

Október 28-án elstartolt a Lockheed Martin mariettai üzeméből elstartolt a 168. F-22A Raptor a virginiai Langley légibázis felé. Az idei évben ez a gép volt a 15. leszállított példány, mely a Lockheed Martin nyilatkozata szerint egyben a 88. időre (vagy az előtt) leszállított ilyen típusú vasmadár is volt.

A 168. F-22 C-130H gépek előtt húz el éppen

A 168. F-22 C-130H gépek előtt húz el éppen | Forrás: Lockheed Martin ,

Október 29-én az Észak-Amerikai Légtérvédelmi Parancsokság (NORAD) négy vadászgépet rendelt egy civil repülőgép, konkrétan az Emirates Dubai és New York között közlekedő 201-es járatának (Boeing 777-300ER) kísérésére, mivel az gyanús rakományt szállított. Először a Kanadai Légierő CF-18-as vadászgépei kísérték a gyanús gépet, majd miután átértek az USA területe fölé, F-15-ösök vették át a stafétát. Az USAF vadászgépei egészen addig követték árnyékként a polgári gépet, amíg az le nem szállt a John F. Kennedy Nemzetközi repülőtéren.

A RAF második A330 MRTT gépe elvégezte első felszállását az Airbus madridi gyárának repülőterén. Az október 26-ai két órás repülésen a személyzet szerint nem került sor semmilyen rendellenességre, a gép rendszerei megfelelően működtek. A RAF első A330 MRTT gépe szeptember 16-án emelkedett először levegőbe.

RAF A330MRTT

RAF A330MRTT | Forrás: Airbus MIlitary ,

Az Amerikai Légierő armadájában még mindig üzemel néhány Vietnami háborús korba illő UH-1N típusú forgószárnyas, amelyek leváltása már napirenden van. Az USAF ennek érdekében a Hadseregtől kíván beszerezni 93 UH-60M helikoptert, ezzel a lépéssel reményeik szerint olcsóbban jönnek ki, mintha tendereztetnék a lehetséges váltó típusokat.

Még egy röhidhír az A330 MRTT háza tájáról: az Ausztráliának készült gépek utolsó minősítő repüléseire még novemberben sort kerítenek, ezek után a második és harmadik példány még az év vége előtt szolgálatba állhat a kenguruk országában. Az utolsó tesztek közé tartozik még az összekapcsolódás F-16-os és F-18-as vadászokkal, valamint az éjszakai repülések. Az Ausztrál Királyi Légierő összesen 5 KC-30A gépet rendelt, az utolsó kettőt a következő évben kapják meg.

Az Elbit 56 millió dolláros szerződést kötött Azerbajdzsánnal, melynek értelmében az izraeli cég korszerűsíti az ázsiai ország T-72-es harckocsijait. A modernizáció az elektronikára és a páncélzatra összpontosít. Pontos darabszámot nem említettek.

Az NH Indrusties telephelyén megkezdték a görögök számára készített, első NH90 típusú szállítóhelikopterének berepülését, melyet hamarosan le is szállítanak a megrendelőnek. Görögország 20 darab TTH (Tactical Transport Helicopter) verziójú az európai fejlesztésű forgószárnyast rendelt. A gépek átadása két Eurocopter AS332 Super Puma kíséretében hamarosan megkezdődik.

—–
Közreműködtek: Phoenix, Tcat

4 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 43. hét”