A nemrégiben újjászületett, német Grob manufaktúra az üzleti sugárhajtású repülőgépek mellett leginkább az alapképzésre szolgáló gépek piacára fókuszál.
Legnagyobb lehetőség az indiai megrendelésben rejlik, az ázsiai szubkontinens a meglehetősen bajos HPT-32 Deepak kiképzőgépeket kukázná ki, a németek szerint ezek helyére tökéletes lenne a G120TP típusú jármú, melyet idén júniusban mutattak be a nyilvánosságnak a berlini ILA kiállításon.
Az Indai Légierő 75 gép beszerzését tervezi, az öt versenyben lévő típust (Raytheon T-6 Texan II, Korea Aerospace Industries KT-1, a Pilatus PC-9, Grob Aerospace G120TP, EMBRAER EMB-314 Super Tucano) még késő ősszel letesztelik a Jamnagar támaszponton. Ez a verseny remek lehetőséget rejt a Grob vállalat új tulajdonosai számára, akik gondoltak egyet és a régi G120-as dugattyús meghajtását egy Rolls-Royce 250-B17F típusú gázturbinára cserélték, emellett a kabinbelső is megújult, az izraeli Elbit Systems szállítja az új, többfunkciós kijelzőket, míg az angol Martin-Baker gyártja a katapultüléseket.
A Grob Aircraft részéről remélik, hogy a kompozit madár 3.5 millió dolláros darabára lenyűgözi majd a döntéshozókat és a nagyobb sebességre képes, ám jóval drágább ellenfelek helyett az olcsóbb német gépre voksolnak.
Emellett Andre Hiebeler, a Grob egyik vezérigazgatója elárulta, heves marketingtevékenységet folytatnak számos országban és meg próbálják győzni a légierőket arról, hogy jóval gazdaságosabb egy légcsavaros gépet üzemeltetni, mint egy sugárhajtású típust.
„Egy sugárhajtású gép repült órájából a mi típusunkkal harmincat teljesíthetnek.” – mondta Hiebeler. Hozzátette, hogy a következő hónapokban reményeik szerint sikerül megállapodniuk egy közép-ázsiai országgal. A meg nem nevezett állam 8 darab G120TP-t lízingelne, a programot egy helyi vállalattal kötött partnerségi szerződés keretében bonyolítják le. Továbbá előrehaladott tárgyalásokat folytatnak Indonéziával is, az ázsiai ország pilótái júniusban ki is próbálták a típust.
Hiebeler emellett elmondta, a cég a pilóta nélküli járművek irányába is kacsintgat. Még a ’90-es évek elején gyártottak 5 darab G520 Egrett típusú, egy hajtóműves, nagy repülési magasságú felderítő, kísérleti gépet, ezeket alakítanák át pilóta nélkülivé, ám meghagynák az emberi faktort is, így a bevetés veszélyeitől függően lehet autonóm, avagy kézi vezérlésű a repülés. Ha a projekt sikerrel jár, további típusok is átalakításra kerülhetnek, már tervbe vették a G850 Strato 2C ultramagas repülési profilú gép átalakítását is.
Fotók: Grob Aircraft
szép madár
Nálunk repülnek még a Jakok? Mert gondolom azok is kifutnak előbb utóbb, és akkor ez is egy opció lehetne. Vagy már semmink sincs a honvédségben a kézifegyvereken kívül, ami némi önállóságot mutatna, és nem épp a végkimúlás fázisában lenne?
Alba kaput, 29-es mindjárt kaput, helikopterek majdnem mind hamarosan kaput. A Gripen meg ugye nem a miénk, csak béreljük. Tüzérség kaput, harckocsi mutatóba talán egy tucatnyi.
Ja, majd el felejtettem, ott vannak azok a böszme nagy járgányok, amit csak Afganisztánban lehet használni igazán. Van is belőle 4 db. Meg az a pici felderítőrepülő, ami tök jó. Afganisztánban. abból is van négy darab.
Jé, most esik le, hogy döntéshozóink csak a tíz ujjukat tudják számoláshoz használni, azért nincs több semmiből:o
(Na jó azért 20-30 százalékot még hozzá tudnak tenni, de azt is csak a sáp miatt)
Nevetséges.
De baba gép. Ha nyereka lottón ilyet veszek.