|

Halálos F-16-baleset Thaiföldön

Október 18-án, hétfőn helyi idő szerint délelőtt 10:00 körül a Thai Királyi Légierő (Royal Thai Air Force – RTAF) egyik Lockheed Martin F-16A Block 15 OCU vadászbombázója egyik pillanatról a másikra eltűnt a légiirányítók radarindikátorairól. A repülőgép eddig ismeretlen okból lezuhant, a pilóta sajnálatos módon már nem tudott biztonságosan katapultálni belőle, így a roncsok között lelte halálát – közölte a RTAF szóvivője.

A tegnapi nap folyamán a délelőtti órákban a Thai Királyi Légierő 4. ezredébe, azon belül is a 403. vadászszázadba tartozó négy Lockheed Martin F-16A Block 15 OCU vadászbombázója szállt fel normál kiképző repülésre a Takhli bázisról, melyet kötelékben kellett volna lerepülniük. Az úti cél a RTAF egy másik légitámaszpontja, a Chiang Mai bázis volt, azonban útközben az egyik repülőgép eddig ismeretlen okból lezuhant. Az F-16-ost vezető pilóta, a 31 éves Thanikorn Luangrungwaree repülő hadnagy a gépben lelte halálát, holttestét a helyszínre kiérkező mentőcsapatok találták meg az égő roncsok között.

Az RTAF három F-16 ADF-je egy ausztráliai hadgyakorlaton (Forrás) ,

Az eddig fellelhető információk arról tanúskodnak, hogy műszaki hiba okozta a katasztrófát. A Fighting Falcon Den Mai Sung falu közelében, mely Thaiföld Tak tartományának Mae Salit körzetében található. Egy helyi földműves, aki figyelemmel kísérte az F-16-os lezuhanását, az őt kérdező rendőröknek azt mondta: a repülőgép erősen lángolt, mielőtt a földbe csapódott volna. Luangrungwaree hadnagy a jelek szerint nem tudta megkezdeni a katapultálás folyamatát, mivel nem találtak erre utaló nyomot a roncsok között, és a szemtanúk sem számoltak be ilyesmiről.

A kötelék további három repülőgépe sikeresen leszállt a Chiang Mai bázisra. A RTAF parancsnoka, Itthiporn Supawong elrendelte, hogy a repülésbiztonsági ellenőrzőcsoport kezdje meg a baleset helyszínének vizsgálatát és a katasztrófa okainak felderítését. A pilóta maradványait ennek megfelelően ugyancsak átvizsgálják, mielőtt sor kerülne a hősi halott repülő eltemetésére.

Mint ismeretes, Thaiföld nemrég rendelte meg 18 F-16 A/B Block 15 OCU-ja számára az MLU-programot, így a típus még hosszú ideig (körülbelül 2025-ig) szolgálatban maradhat a Thai Királyi Légierő állományában a JAS-39 C/D Gripen mellett.