Még szeptember 12-én történt egy olyan esemény a Lockheed Martin „vizes” reménységével, a USS Freedommal, (LCS-1) mely egy időben ad okot füstölgésre és végül is örömre a Lockheed Martin/Marinette Marine/Gibbs and Cox felállásnak. Mi történt a Littoral Combat Ships program hagyományos megjelenésű versenyzőjével?
Az akkoriban épp Kalifornia déli partjai mentén hajózó USS Freedom legénysége a jobboldali gázturbinában erős vibrációt tapasztalt, mely végett mindkét gázturbina leállításra került, a hajó pedig csak a kvázi MAN licencű Diesel erőforrásai segítségével ballagott kikötőbe. Ahol a vizsgálatok során kiderült, hogy a jobboldali Rolls-Royce MT30 gázturbina megunta egyik turbinalapátjának társaságát, szélnek eresztve azt megrongálta saját magát.
Az öröm az ürümben ürüm vonatkozása, hogy az eset a Lockheed Martin szempontjából alapvetően rossz időben következett be, hiszen a US Navy várhatóan az idén dönti el, hogy melyik LCS prototípus lesz a befutó. Másrészről azonban a gázturbina könnyen cserélhető és egyben mindennél jobban demonstrálhatja, hogy a Freedom-osztály ezen tervezett vonatkozása a gyakorlatban is úgy működik, ahogy azt a mérnökök megálmodták. Az erőforrás csere tehát egyben lehetőséget ad a Navy-nek és a beszállítóknak a folyamat éles tesztelésére.
A Lockheed Martin állítása szerint a Freedom kialakítása végett a gázturbinák kiemelhetőek a légbeömlő csatornájukon keresztül, mely néhány napos előkészítés után 48 óra alatt kivitelezhető lesz, az esettel kapcsolatban nyilatkozó LM szóvivő elmondása szerint.
A Navy 1 hetet ad a művelet elvégzésére, melyet nem San Diego-ban, vagy a Marinette Marine hajógyárában, hanem a kaliforniai Port Hueneme-ben fognak elvégezni. Utóbbi egy kis méretű, karbantartási feladatok elvégzésre felkészített létesítménye a Navy-nek, elsősorban a közeli NAS Point Mogu támogatása végett. Egyben a Navy, Seabees becenév alatt futó műszaki alakulatának nyugati parti központja.
„Port Hueneme rendelkezik azokkal a karakterisztikákkal, melyek azon támaszpontokéhoz teszik hasonlóvá, melyekben várhatóan a bevetésen lévő LCS hajók motorcseréje végrehajtásra kerülhet.” – összegzi a Navy ésszerű döntése mögötti okot a szóvivő.
A cserénél természetesen asszisztálnak majd a NAVSEA, a Lockheed Martin, a Rolls-Royce és a Navy Ship Systems Engineering Station szakemberi. Utóbbiaknál zajlik számos tengerészeti rendszer, köztük a szóban forgó MT30-as több konfigurációban történő tesztelése.
A gázturbina cseréjétől függetlenül egyébként a USS Freedom Port Hueneme-ben történő megjelenése a tesztsorozatának részeként be volt ütemezve szeptember végére. A váratlan extra feladatként előálló turbinacsere mellett a menetrendnek megfelelően a hajó kiszolgálása és adott feladat végrehajtását támogató modulok csereberéje lesz napirenden. A USS Freedom-ra ezúttal aknákkal kapcsolatos feladatkörök ellátását lehetővé tévő modul kerül be. Pontosabban annak egy méret és tömeg szempontjából élethű modellje, mely lehetővé teszi a szóban forgó modul telepítésének tesztelését, ha már működésügyileg tesztelni nem is lehet a még nem elkészült modult.
A kiszerelés után az MT30, az LCS-ek, a Zumwalt-osztály és a Queen Elizabeth-osztály jövőbeni erőforrása természetesen utazik is a Rolls-Royce-hoz alapos vizsgálatra annak kiderítése végett, mi okozhatta a problémát. A meglehetősen sok Boeing B777 szárnyai alatt lógó Rolls-Royce Trent 800 (hadi)hajókba szánt kuzinjaként megszülető MT30 2004-ben vált elérhetővé.
A MAN licencű Diesel motorok mellé a Lockheed Martin a gázturbinák vonalán is „idegen szívet” választott, lévén a az amerikai és világviszonylatban is széleskörűen használt General Electric LM2500 teljesítményével nem voltak megelégedve, így a leadott teljesítmény szempontjából az LM2500-as legutóbbi változatát (LM2500+) is maga mögé utasító (~29 MW vs. 36 MW, 48 280 LE vs. 40 000 LE) MT30 mellett döntöttek.
Az LM-nek most extrán rosszkor jött ez a műszaki probléma. Ugyanis kiszivárogtak a fogyasztási adatok mind két hajóval kapcsolatban.
Ezek a következők
LCS 1 FREEDOM LCS 2 INDEPENDENCE
At 14 knots 2120 L 1887 L 12.4%
At 16 knots 3072 L 2588 L 18.7%
At 30 knots 17184 L 10470 L 64.1% !!!
At 40 knots 23046 L 17651 L 30.5%
Ezek a számok pedig kiverték a biztosítékot mivel az üzemeltetési költségek miatt az LCS1 képtelen tartani az ígérteket.
Illetve tettek egy ígéretet hogy egy „upgrade ” után a fogyasztást 3-6% al fogják csökkenteni, de azt nem árulták el milyen upgrade ről van szó és az ígért csökkenés is igen csak soványka.
Üdv!
„néhány napos előkészítés után 48 óra alatt kivitelezhető lesz”
Ez a mondat kicsit viccesre sikeredett sztem. :)