|

Megtréfálta a Rolls-Royce a Lockheed Martint

Még szeptember 12-én történt egy olyan esemény a Lockheed Martin „vizes” reménységével, a USS Freedommal, (LCS-1) mely egy időben ad okot füstölgésre és végül is örömre a Lockheed Martin/Marinette Marine/Gibbs and Cox felállásnak. Mi történt a Littoral Combat Ships program hagyományos megjelenésű versenyzőjével?

Az akkoriban épp Kalifornia déli partjai mentén hajózó USS Freedom legénysége a jobboldali gázturbinában erős vibrációt tapasztalt, mely végett mindkét gázturbina leállításra került, a hajó pedig csak a kvázi MAN licencű Diesel erőforrásai segítségével ballagott kikötőbe. Ahol a vizsgálatok során kiderült, hogy a jobboldali Rolls-Royce MT30 gázturbina megunta egyik turbinalapátjának társaságát, szélnek eresztve azt megrongálta saját magát.

Rolls-Royce Marine Trent MT30

Rolls-Royce Marine Trent MT30 | Forrás: Rolls-Royce ,

Az öröm az ürümben ürüm vonatkozása, hogy az eset a Lockheed Martin szempontjából alapvetően rossz időben következett be, hiszen a US Navy várhatóan az idén dönti el, hogy melyik LCS prototípus lesz a befutó. Másrészről azonban a gázturbina könnyen cserélhető és egyben mindennél jobban demonstrálhatja, hogy a Freedom-osztály ezen tervezett vonatkozása a gyakorlatban is úgy működik, ahogy azt a mérnökök megálmodták. Az erőforrás csere tehát egyben lehetőséget ad a Navy-nek és a beszállítóknak a folyamat éles tesztelésére.

USS Freedom

Vágta közben a USS Freedom 2010 februárjában | ,

A Lockheed Martin állítása szerint a Freedom kialakítása végett a gázturbinák kiemelhetőek a légbeömlő csatornájukon keresztül, mely néhány napos előkészítés után 48 óra alatt kivitelezhető lesz, az esettel kapcsolatban nyilatkozó LM szóvivő elmondása szerint.

A Navy 1 hetet ad a művelet elvégzésére, melyet nem San Diego-ban, vagy a Marinette Marine hajógyárában, hanem a kaliforniai Port Hueneme-ben fognak elvégezni. Utóbbi egy kis méretű, karbantartási feladatok elvégzésre felkészített létesítménye a Navy-nek, elsősorban a közeli NAS Point Mogu támogatása végett. Egyben a Navy, Seabees becenév alatt futó műszaki alakulatának nyugati parti központja.

„Port Hueneme rendelkezik azokkal a karakterisztikákkal, melyek azon támaszpontokéhoz teszik hasonlóvá, melyekben várhatóan a bevetésen lévő LCS hajók motorcseréje végrehajtásra kerülhet.” – összegzi a Navy ésszerű döntése mögötti okot a szóvivő.

A cserénél természetesen asszisztálnak majd a NAVSEA, a Lockheed Martin, a Rolls-Royce és a Navy Ship Systems Engineering Station szakemberi. Utóbbiaknál zajlik számos tengerészeti rendszer, köztük a szóban forgó MT30-as több konfigurációban történő tesztelése.

Partra vetett MT30 Philadelphia-ban

Partra vetett MT30 Philadelphia-ban | Forrás: Rolls-Royce ,

A gázturbina cseréjétől függetlenül egyébként a USS Freedom Port Hueneme-ben történő megjelenése a tesztsorozatának részeként be volt ütemezve szeptember végére. A váratlan extra feladatként előálló turbinacsere mellett a menetrendnek megfelelően a hajó kiszolgálása és adott feladat végrehajtását támogató modulok csereberéje lesz napirenden. A USS Freedom-ra ezúttal aknákkal kapcsolatos feladatkörök ellátását lehetővé tévő modul kerül be. Pontosabban annak egy méret és tömeg szempontjából élethű modellje, mely lehetővé teszi a szóban forgó modul telepítésének tesztelését, ha már működésügyileg tesztelni nem is lehet a még nem elkészült modult.

A kiszerelés után az MT30, az LCS-ek, a Zumwalt-osztály és a Queen Elizabeth-osztály jövőbeni erőforrása természetesen utazik is a Rolls-Royce-hoz alapos vizsgálatra annak kiderítése végett, mi okozhatta a problémát. A meglehetősen sok Boeing B777 szárnyai alatt lógó Rolls-Royce Trent 800 (hadi)hajókba szánt kuzinjaként megszülető MT30 2004-ben vált elérhetővé.

Rolls-Royce Trent 800

Az MT30 és a Trent 800 mintegy 90 százalékos azonosságot mutat | ,

A MAN licencű Diesel motorok mellé a Lockheed Martin a gázturbinák vonalán is „idegen szívet” választott, lévén a az amerikai és világviszonylatban is széleskörűen használt General Electric LM2500 teljesítményével nem voltak megelégedve, így a leadott teljesítmény szempontjából az LM2500-as legutóbbi változatát (LM2500+) is maga mögé utasító (~29 MW vs. 36 MW, 48 280 LE vs. 40 000 LE) MT30 mellett döntöttek.

2 hozzászólás “Megtréfálta a Rolls-Royce a Lockheed Martint”

  1. Az LM-nek most extrán rosszkor jött ez a műszaki probléma. Ugyanis kiszivárogtak a fogyasztási adatok mind két hajóval kapcsolatban.

    Ezek a következők

    LCS 1 FREEDOM LCS 2 INDEPENDENCE

    At 14 knots 2120 L 1887 L 12.4%

    At 16 knots 3072 L 2588 L 18.7%

    At 30 knots 17184 L 10470 L 64.1% !!!

    At 40 knots 23046 L 17651 L 30.5%

    Ezek a számok pedig kiverték a biztosítékot mivel az üzemeltetési költségek miatt az LCS1 képtelen tartani az ígérteket.

    Illetve tettek egy ígéretet hogy egy „upgrade ” után a fogyasztást 3-6% al fogják csökkenteni, de azt nem árulták el milyen upgrade ről van szó és az ígért csökkenés is igen csak soványka.