|

Nimrod megérkezett

A Brit Királyi Légierő (RAF) a közelmúltban átvehette az első Nimrod MRA4 típusú tengerészeti járőrgépét, mely a híres/hírhedt Nimrod gépcsalád jelentősen modernizált tagja.

Az első sorozatgyártású példány még tavaly szeptemberben emelkedett a levegőbe, azóta a berepülését végezték. Ez az első kész MRA4-es a megrendelt kilencből, amely a most hadrendben álló, meglehetősen problémás MR2-esek leváltására terveztek.

Az első példány rögtön be is mutatkozott a nyilvánosságban szeptember 9-én az angliai csata emlékére rendezett ünnepségen Bill Ovellel, a BAe Systems fő berepülőpilótájával a botkormány mögött. A gép a lancashire-i tesztkomplexumból szállt fel, majd 1600 mérföldes repülés során több légi bemutatón is tiszteletét tette. Útközben azért a RAF megfigyelői sem tétlenkedtek, aktívan tesztelték a gép rendszereit. A gép radarjának félelmetes a teljesítménye, egy Nagy-Britannia méretű területet 10 másodperc alatt pásztáz végig ellenséges tengeralattjárók vagy vízfelszíni célok után kutatva.

A repülés után Bill Ovel elégedetten nyilatkozott:
„Az MRA4 képességei hihetetlenül lenyűgözőek, s bár évek óta tesztelem a típust, még mindig kap egy félelmetes bizsergés fog el. A gép egyébként ismét hibátlanul teljesített. A demonstráció meglehetősen hatásos volt a megfigyelő személyzet számára és sokkal nagyobb hatást keltett, mint végignézni ugyanezen adatokat a földi központból.”

9 hozzászólás “Nimrod megérkezett”

  1. @Gacsat:

    Nem gyártják újra. Az kivont MR2-eseket darabjaira szedték, a törzs szekciót újraépítették, új félszárnyakat kapott (a szárnytő csak át lett dolgozva, pl. nagyobb beömlőnyílások), új hajtóműveket, új avionikát és fedélzeti rendszereket. Gyakorlatilag egy újra épített gép. De újra gyártják…

    A B-2 Spirit esetén a Northrop anno valamikor 2000 elején (nem tudom pontosan, fejből mondom) az USAF-nak felajánlotta, hogy újabb B-2-eseket gyárt, darabját 700 millió dollárért, de nem haraptak rá. Természetesen újra lehet indítani a gyártást, de mivel a gyártósorok, sablonok és egyebek már rég szét lettek darabolva, ez nem ugyan az, minthogy egyszerűen fojtatják a gyártást ott, ahol abbahagyták…

    BTW az USAF új bombázó kiírásának a B-2 túl nagy, szemben annak ~23 tonnás fegyverterhelésével az új bombázóval szemben támasztott igény ~10-11,5 tonnás fegyverterhelés…

  2. Valamelyik másik cikkhez volt több olyan vélemény, hogy régi gépeket nem lehet újra gyártani, mert nyugdíjasok akik valaha építették, és 1ébként sincsenek meg a sablonok. (A B2esé ráadásul meg is vannak.) Nem állítom, hogy újra kéne kezdeni, csak azt, hogy a lehetőség meg van rá. Ezek szerint a Comet 60 éves sablonjai is megvannak. A 90es években az oroszok is lenyomtak még 1 sorozat Tu142est.
    Én azon a véleményen vagyok, hogy ha valaminek meg vannak a rajzai, akkor újra lehet gyártani.

  3. A Comet sablonjai sincsenek meg. Nem újragyártják például a szárnyakat, hanem újakat terveznek és építenek hozzá.

    A régi gépek újragyártása egyébként tényleg nem egyszerű dolog, kezdve ott, hogy például az eredeti beszállítók akár már nem is létezhetnek, vagy beolvadtak más cég, stb.

    Ilyen esetekben ha utólag akarják beindítani újra a sorozatgyártást általában inkább új alverzió kerül kifejlesztésre, részben pótolva a nem rendelkezésre álló sablonokat, részben áttervezve/módosítva azokat az elemeket, ahol az a technikai fejlődés (új anyagok, gyártási eljárások, stb.) vagy a puszta igény (új fedélzeti rendszerek, a korábbi szériáknál kiderült hibák, stb.) miatt ez szükséges.

    Az általam említett B-2 újragyártásnál sem az eredeti B-2 szériát folytatták volna, hanem egy új alváltozatot hoztak volna tető alá, új gyártástechnológiák bevonásával (részben ezért is csökkenhetett volna az ár).

    A Cometet újra gyártani senki sem vállalná, nem is létezik a cég, amely anno ezeket tervezte és gyártotta, továbbá miért vesződnének egy elavult technológiájú gép újragyártásával, ha ott vannak a piacon elérhető modern gépek (ez esetben mondjuk Airbus A320)?

    Például a fenti Nirmod esetben én nem vagyok benne biztos, hogy sokkal olcsóbb ez az újraépítési módszer, mintha inkább egy A320-asba pakolták volna bele a szükséges eszközöket…

  4. Gacsat!

    mindent lehet újra gyártani, csak az a kérdés, megéri-e, szükség van-e rá abban a formában?
    Vajon szerencsés lenne-e pár, esetleg egy tucat gépet legyártani, egy több mint hatvan éve tervezett sárkánnyal, vagy érdemesebb lenne valami újat csinálni (Nimrod/Comet)?
    Valljuk be amire Te célzol ott arról szólt a vita, hogy a USAF-nak nem érné-e meg néhány újabb B-2-est legyártani, de 1. nincs szüksége ekkora bombázóra, 2. ma már az újabb technológiák miatt sokkal kevésbé körülményesebben üzemeltethető „lopakodó” technológiák is léteznek, ugyan akkor a B-2-esek gyártásának újra indítása sem lenne feltétlenül annyira olcsó. Végső soron, lehet, hogy rövid távon költséghatékonyabb megoldásnak tűnhet a B-2-esek gyártásának újraindítása, de hosszabb távon már lehet, hogy egy új gép tervezése és rendszerbe állítása a jobb megoldás, és ez az amit mérlegelni kell.

    TG

  5. iparban is kb ez van. Ha lehetne is 20éveset venni senki se tenné. Azoknak is megvan a piacuk a „rebufished”. Ami kicsit olyan lehet mint a nimrod. „Gépészek nekiesnek, kap új hajtóművet…. aztán jövünk mi kivágjuk a 20+éves „elektronikát” azaz tabula rasa és hoppá a gép megfelelő karbantartás mellett újabb 20évig dobálja ki magából a csomagolt rágót, cigit… ha a kezelő személyzet „olcsó” kitünő megoldás pl itt KEUban, ukrajnában….

  6. Fade!

    azért a repülőgép ennél egy kicsit bonyolultabb, nem véletlenül kerültek a Nimrodok annyiba amennyibe.
    Nem olyan egyszerű (főleg a Nimrodnál)kicserélem a hajtőművet, amihez csak úgy mellesleg teljesen át kell tervezni és új centroplán építeni. Ennek következtében megváltoznak a gép repülési tulajdonságai ezért ki kell dolgozni az új légiüzemeltetési utasítás, esetleg a kormányfelületeket is módosítani kell. A megváltozott aerodinamikai viszonyok miatt káros örvények keletkezhetnek, amely gépen vibrációt és ebből következően fáradásos repedések keletkezhetnek. Kicserélik az elektronikát, amelynek valószínűleg megnő az energia igénye ezért az energiaellátó rendszert is át kell tervezni, szintén az új elektronika miatt a kondicionáló rendszert is át kell tervezni annak hűtse miatt, közben ha megnőtt a felszállótömeg akkor bizonyos megerősítések is szükségessé válnak. És lehet, hogy ma már sok dolgot számítógéppel terveznek és méreteznek, de azért még mindig ezeket gyakorlatban is igazolni kell. Ugyan akkor mind ezt kb egy tucat gép kedvéért már nem biztos, hogy annyira jó ez a megoldás.
    És ha azt gondolnád, hogy ez túlzás ajánlom figyelmedbe a B737Classic áttervezését B737NG-re és ennek következményi, pedig az csak egy egyszerű polgári gép.

    TG