Elvégezte első repülését az első átalakított Airbus A330 MRTT jelzésű, többfunkciós szállító- és légi-utántöltő repülőgép, mely az FSTA (Future Strategic Tanker Aircraft) program keretében váltja a Brit Királyi Légierő kiöregedő tankereit.
Bár a gép már repült korábban is, a 2009 júniusi szűzrepülésekor még egy „normális” A330-200 változatú repülőgép volt, ám egy hónappal később hozzáláttak az átalakításához, hogy megfeleljen a britek által támasztott követelményeknek és MRTT legyen belőle.
Az átalakítás során a legszembetűnőbb változás a Cobham 905E hajlékonycsöves légi-utántöltő konténerek szárny alá történő felszerelése jelentette, valamint új, RAF-os festést is kapott a Rolls-Royce Trent 700 típusú erőforrásokkal felszerelt gép.
A tegnapi repülést az Airbus Military getafei üzemének területéről végezte az A330-as, a szárnyalás majdnem két órán át tartott. A rutin repülési feladat közben légi-utántöltési műveletre nem került sor, csupán a gép és a konténerek viselkedését vizsgálták.
Nagy-Britanniában a ’90-es évek végére kezdett kerekedni a légi-utántöltő repülőgépek (Lockheed TriStar és Vickers VC10) cseréje, ám konkrét lépések csak az ezredforduló után történtek. Ekkorra biztossá vált, hogy új gépek beszerzése helyett csupán bérelni fogják az újgenerációs tankereket. Ahogy már megszokhattuk, itt is két versenyző küzdött a megrendelésért: az Airbus A330 MRTT és a Boeing KC-767. Az Airbus Military gépét az Air Tanker Limited (Rolls-Royce, Cobham, EADS, Thales Group), míg a riválisét a Tanker Transport Services Consortium (British Airways, Boeing, BAE Systems, Marshall Aerospace, Serco, Spectrum Capital) menedzselte.
2004 januárjában a brit védelmi minisztérium az Airbus gépét választotta ki, így az AirTanker csoporté lett 13 milliárd fontos (20.3 milliárd dolláros) üzlet, melynek keretében 14 gépet bérel tőlük a RAF. A tankereket a légierő műszakijai üzemeltetik majd, a szakemberek átképzése januárban veszi kezdetét. A gép üzemanyag-áttöltési tesztjeit tavasszal kezdik meg, és ha minden jól megy, a gépet még 2011 folyamán átveheti a Brit Királyi Légierő.
Nem tanker de RAF.
Most állítottak le náluk C-130K századokat. Pár használhatót még lehet megcsíphetnénk – nemrégen egy Herki Nato-csomagot már sikerült elpasszolni innen. Ha ancsafelújítgatás árából meglenne néhány az nem-e jobb? :( csak költői kérdésfeltevés..
Jó elgondolás csak nem mi döntjük el ezt a dolgot.
Kettő-Négy gép elegendő lenne, de gondoljunk csak arra, hogy mi lesz ha nem kell a szallító gépeinknek Irakba vagy Afganisztánba járni. A C-17-sek nem csak pár évre lesznek itt. Akkor vajon gazdaságos lenne rendszerben tartani? Ha igen, akkor mennyit és kell e mellé hány C-27J vagy felújjított G-222-t kellene vennünk?
Komoly kérdések, most, hogy nem sokat ugrálhatunk gazdaságilag. Az a gond ezzel a kérdéssel, hogy szinte egy időben kell majd cserélnünk, közepes szállító gépeket, közepes heliket és harci helikoptereket is cserélnünk, ja és akkor még nem is említettem az Albatrosok pótlását!
Az angolok lehet, hogy alkatrésznek hasznosítják – habár ez nagyon szomorú vég egy gép számára, akárcsak a lángvágó, vagy a rozsda temető – vagy más szazadokba osszák el a gépeket. Ha végülis eladásra kerül a sor, és vennénk is belőle, akkor a „legfiatalabb/legkevesebbet” repült gépeket kellene vennünk, amiknek még van üzemidő tartaléka. Egy kérdést talál megérne feltenni az angol honvédelmi minisztériumnak, felétve ha hajlandók lennének megvállni egy pár darabtól a kedvünkért! Innentől a két ország góréinak kellene lépni, persze bevonva egy pár TÉNYLEG hozzá értő emberkét!