Levegőben az FSTA

Elvégezte első repülését az első átalakított Airbus A330 MRTT jelzésű, többfunkciós szállító- és légi-utántöltő repülőgép, mely az FSTA (Future Strategic Tanker Aircraft) program keretében váltja a Brit Királyi Légierő kiöregedő tankereit.

Bár a gép már repült korábban is, a 2009 júniusi szűzrepülésekor még egy „normális” A330-200 változatú repülőgép volt, ám egy hónappal később hozzáláttak az átalakításához, hogy megfeleljen a britek által támasztott követelményeknek és MRTT legyen belőle.

Az átalakítás során a legszembetűnőbb változás a Cobham 905E hajlékonycsöves légi-utántöltő konténerek szárny alá történő felszerelése jelentette, valamint új, RAF-os festést is kapott a Rolls-Royce Trent 700 típusú erőforrásokkal felszerelt gép.

A tegnapi repülést az Airbus Military getafei üzemének területéről végezte az A330-as, a szárnyalás majdnem két órán át tartott. A rutin repülési feladat közben légi-utántöltési műveletre nem került sor, csupán a gép és a konténerek viselkedését vizsgálták.

Az FSTA első repülése a szárny alatti töltőrendszerrel (Forrás) ,

Nagy-Britanniában a ’90-es évek végére kezdett kerekedni a légi-utántöltő repülőgépek (Lockheed TriStar és Vickers VC10) cseréje, ám konkrét lépések csak az ezredforduló után történtek. Ekkorra biztossá vált, hogy új gépek beszerzése helyett csupán bérelni fogják az újgenerációs tankereket. Ahogy már megszokhattuk, itt is két versenyző küzdött a megrendelésért: az Airbus A330 MRTT és a Boeing KC-767. Az Airbus Military gépét az Air Tanker Limited (Rolls-Royce, Cobham, EADS, Thales Group), míg a riválisét a Tanker Transport Services Consortium (British Airways, Boeing, BAE Systems, Marshall Aerospace, Serco, Spectrum Capital) menedzselte.

2004 januárjában a brit védelmi minisztérium az Airbus gépét választotta ki, így az AirTanker csoporté lett 13 milliárd fontos (20.3 milliárd dolláros) üzlet, melynek keretében 14 gépet bérel tőlük a RAF. A tankereket a légierő műszakijai üzemeltetik majd, a szakemberek átképzése januárban veszi kezdetét. A gép üzemanyag-áttöltési tesztjeit tavasszal kezdik meg, és ha minden jól megy, a gépet még 2011 folyamán átveheti a Brit Királyi Légierő.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Új európai szállítógép készül

Mit keresnek tankerek a fejünk felett?

Mit keresnek tankerek a fejünk felett?

RAPIDFire CIWS kerül az új francia járőrhajókra

RAPIDFire CIWS kerül az új francia járőrhajókra

Összetörtek egy C-295-öst Ghánában

Összetörtek egy C-295-öst Ghánában