|

L-15 – újrahajtóművezve

A kínai Hongdu Aviation Industry Corporation (HAIC) augusztus 18-ai, saját bejelentése szerint befejezte az első könnyű csapásmérő és szuperszonikus változatát az L-15 Falcon kiképzőgépnek, mely a bejelentés szerint augusztus 15-én gurult le a gyártósorról.

L-15

Elvileg a szóban forgó, 4. prototípus | Forrás ,

Az egyelőre fejlesztés alatt álló géppel kapcsolatos hírben a szuperszonikus a kulcsszó, lévén az első 3 gépet az utánégető nélküli ZMKB Progress DV-2 hajtóművek képtelenek voltak a hangsebesség fölé gyorsítani, ám a most, mintegy 6 hónap alatt elkészült prototípusban először debütáló, szintén ukrán eredetű AI-222-25F utánégetős hajtóművek már probléma nélkül másfélszeres hangsebesség magasságáig lesznek képesek meglódítani a sárkányt.

A külsőre a Jak-130 / M-346 párossal hasonlóságot mutató típussal (melynek fejlesztésébe a Jakovlev tervezőiroda állítólagosan néminemű segítséget is nyújtott) a fejlesztő természetesen a haladó pilótaképzés igényeit célozza meg. A kínai gépek örök rákfenéjének számító erőforrásproblémától eltekintve elviekben hazai fejlesztésű belbecset takargató sárkányú, a nagyérdemű előtt a MAKSZ 2009 és Dubai Airshow 2009 keretén belül is bemutatkozott gép iránt több potenciális vevő – Pakisztán, Venezuela, Jordánia, Omán, Katar, Kuvait – is érdeklődik. Természetesen a HAIC a hazai piacra is be akarja tuszkolni a gépét, riválisa, a Chengdu JL-9/FTC-2000 rovására.

18 hozzászólás “L-15 – újrahajtóművezve”

  1. Talán félnek beújítani egy kiképzőgép esetében és inkább a már beváltan jól lemásolt technikát tupírozzák (ami drágábban és bonyolultan üzemeltethető, de a teljesítménye megfelelő), mint hogy tucatjával hulljanak a kezdő pilcsik mondjuk egy megbízhatatlan klón hajtómű miatt (külfölditől meg nem akarnak függeni).

  2. @Mackensen
    Annyit pluszban a szerintem helyes meglátásodhoz, hogy így csekély beruházással, a J-7-et előállító gyár(ak)ban foglalkoznak majd trainerekkel. Azaz a trainer-gyártás nem terheli a legmodernebb felszerelésű üzemeket, amiben az a jó, hogy gyorsabban épülnek a J-10-esek. Hisz a gyárnak nincs más dolga. A szupermodern L-15 gyártása alaposabb felkészültséget igényel, mint az FTC-2000-é.
    Izgalmas kérdés, hogy az exportverseny során a JF-17 vs harci L-15 párbajból aztán melyik versenyző marad felül. Én az első típusra tippelek.

  3. @szeg80
    Hmm, hmm ezt mondjuk csak a kínaiak tudják megmondani, mert ők elvileg bármikor összemérhetik őket. A JF-17-ről most kezdenek érdekes dolgok kiszivárogni pakisztáni fórumokról, mégpedíg, hogy sorozatosan veri az F-16-ot. Nem egy két véletlen győzelemről van szó, ami csak úgy „becsúszott”, hanem úgy tűnik, hogy közeli légi harcban tényleg jobb a típus.

  4. „sorozatosan veri az F-16-ot”… „közeli légi harcban tényleg jobb a típus.”

    Mondja ezt a gépeket eladni igyekvő paki fél. Aztán melyik Falcon változattal mérték össze? A régi F-16A gépekkel, amiket az USA még a nyolcvanas évek közepén szállított?
    Az L-15 harci változata még csak egy program. Jelentősen le vannak maradva a kilencvenes évek eleje óta fejlesztett JF-17-től. Az már a fizess és viheted kategóriába tartozik.

  5. @comandante
    Iránnak túl kifinomult az L-15, tele kompozittal. Jobban megfelel nekik ha vesznek 100 JF-17-et és beindítják a licenszgyártást legalább 200 példány erejéig. Ezenfelül idővel, ha ez lehetővé válik, importálnak 24-48 db J-10-et a Macskák pótlására. A hazai F-5 másolat meg jó lesz kétüléses kiképzőgépnek.

  6. Igen, én is propagandát vélek felfedezni ezekben a kijelentésben. A http://www.defence.pk fórumán a „beavatottak” tudni vélik, hogy mindegyiket veri. Végül is közeli légiharcról van szó, elvileg ott nem számít annyira az elektronika.
    Ami a thai Grippeneket illeti, nem is annyira fontos, hogy kínába kerüljenek, elég, ha odaengedik a kínai mérnököket…
    Fogadok, hogy nem került paki F-16 kínába, de abban is biztos vagyok, hogy a kínaiak unalomig tanúlmányozhatták.

  7. „Fogadok, hogy nem került paki F-16 kínába, de abban is biztos vagyok, hogy a kínaiak unalomig tanulmányozhatták.”

    Abban én is, hogy alaposan megvizsgáltak 1-2 paki Falcont. Az Aranysas szerint az egyik tajvani 16-os gyaníthatóan átszökött a népi oldalra, tehát legalább 1 példány a kezükben van/volt amíg szét nem szedték.

  8. A kompozit anyagok szerintem annyira összességében nem lehet gond az Irániaknak. Mert ők is gyártanak ezt meg azt. De pontosan azért érdekes ez a konstrukció mert sok felé feltűnik. És konkrétan hasonlót láttam iráni videón. 1-2 prototípus épülhetett azóta nagy a hallgatás. Pedig Iránnak Lassan gépekre lesz szüksége. Logikus lenne Iránnak su34 vagy valami ilyen. Állítólag készülőben van egy mini awacs gép. Valamilyen 140-es típusváltozatú polgári gépből. Mellesleg meglett a kiló tengeralattjáró is a kikötő melletti fehér elemekkel lefedett szárazdokkban folyik a felújítása.