|

Dubai Airshow 2009

Nyugodt szívvel állíthatom, hogy a címadás a hírírás egyik legkritikusabb momentuma. Még egy kevésbé szenzációs, kevesebb tartalommal bíró hír esetében sem könnyű néhány szóban megfogalmazni a lényeget. Nos, kedves Olvasók, be kell vallanom: most nem is sikerült…

No, de kezdjük a dolgok elején! 2009. november 15-19. között kerül megrendezésre az Egyesült Arab Emirátusokban a Dubai Airshow. Amit erről a rendkívül nívós nemzetközi repülőnapról tudni érdemes: a világ minden tájáról érkeznek polgári és katonai repülőgépek, bemutató-kötelékek, a standokon hemzsegnek a védelmi piac és a civil repülőgépipar újdonságai, ezekre pedig rengeteg látogató kíváncsi, akik között megtalálható a világutazó spottertől kezdve az arab koronahercegen keresztül az érdeklődő helybeliig mindenki.
Ebből szerintem mindenki el tudta képzelni, miről is van szó (ha nem, egy kis segítség: fogjuk a 2008-as kecskeméti repülőnapot, szorozzuk be hárommal, és meg is van az eredmény), annyit azonban még érdemes elmondani, hogy a legutóbbi ilyen rendezvényen búcsúzott el végérvényesen is a nagyközönségtől a Lockheed F-117A Nighthawk.

Még szinte el sem kezdődött a „buli”, de máris dúskálunk a szaftosabbnál-szaftosabb hírekben. Kezdjük is az egyik legérdekesebbel: Ibrahim Naser Alalawi dandártábornok, az Emirátusok légierejének parancsnokhelyettese tegnap egy konferencián szót ejtett egy igen ambiciózus tervről. Idézem:
„Remélem, hogy pár éven belül az Egyesült Arab Emirátusok, hasonlóan több más országhoz, birtokában lesz új, ötödik generációs vadászgépeknek.”

Egyből el is kezdődtek a találgatások arról, hogy melyik típust értette Alalawi az ötödik generációs vadászgép alatt. A versenyzők: F-35 Lightning II, F-22 Raptor, PAK-FA, valamint a kínaiak gépe.

Utóbbit egy elegáns huszárvágással egyből ki is zárjuk a versenyből, ugyanis épp a napokban jelentették be csúszását. És egyébként is, még azt sem tudjuk, hogy néz ki.

A PAK-FA már egy fokkal jobban áll, de még mindig nincs abban a helyzetben, hogy birokra keljen a többiekkel. Annak ellenére, hogy orosz források szerint hamarosan elérkezik első repülésének ideje, jelentős hátrányban van amerikai ellenfeleivel szemben.

A megmaradt két felek mind a Lockheed Martin vállalat szülöttei. Ennek ellenére közülük sem lesz nehéz kiválasztani a befutót. Az F-22 ugyanis nemcsak annyiba kerül, mint egy fél Gripen-század (jó, ez kicsit túlzás, de közelít), ez lenne a kisebbik probléma a dúsgazdag Emirátusok számára, hanem ráadásul az Egyesült Államok törvényei tiltják az exportját. Ebbe buktak bele a japánok is egyébként.

Így tehát csak az F-35 maradt, mely egyébként is hendikeppel indult: olcsóbb, mint a Raptor, elvileg ugyanazt tudja és exportját nemhogy nem tiltják, szinte már erőltetik. Van azonban egy icipici probléma: az idő. A Lightning II ugyanis oly népszerű, hogy – egy hasonlattal élve – határidőnaplója körülbelül 2014-ig telivan. Optimista számítások szerint az Egyesült Arab Emirátusok legkorábban 2019 körül kaphatna belőle, az pedig már a következő évtized vége, Alalawi pedig „pár éven belül” szeretne ötödik generációs vadászt. Nos, divatosan szólva a dandártábornok ezt egy kicsit benézte.

A dolog még máshol is sántít, ugyanis korszerű 4+ generációs vadászgépekkel most is rendelkezik az ország légiereje. Jelenleg három századuk repül Dassault Mirage 2000-9EAD/DAD és szintén három Lockheed F-16E/F Desert Falcon vadászbombázókkal (előbbiből 68, utóbbiból 79 áll rendelkezésre). Ez bizony egy nagyon potens légiflotta, mely komoly elrettentő erőt képvisel (főleg, ha bizonyos közép-európai országok légierejével hasonlítjuk össze, khmm…).

Minek akkor nekik ötödik generációs gép? A kérdés jogos. Főleg, ha az előbbi adatokhoz hozzávesszük az alábbi hírt is.

Történt ugyanis, hogy Khalid al Buainnain tábornok, az Egyesült Arab Emirátusok Haderejének volt parancsnoka ugyanezen a konferencián a következőket nyilatkozta: országa 63 darab Mirage 2000-9 repülőgépe helyett Dassault Rafale vadászbombázókat fog beszerezni. Ezt azzal indokolta, hogy a légierő szakértői szerint a nemzet biztonságának megőrzése nem szavatolható a jelenlegi lehetőségeikkel. Hát, ha ők ezt gondolják, áldásunk rá. Mindenesetre már régebb óta érkeztek hírek az Emirátusok Rafale-beszerzéséről, de most már szinte tényként kezelhető a dolog.

Azt, hogy hány Rafale kerül majd az arab országba, nem árulták el, így csak találgatni tudunk, mennyi is az annyi. A Mirage-flottából kiindulva valószínűleg háromszázadnyi kerül majd a listára a francia repülőcsodából. Arról pedig, hogy a számlán milyen összeg virít majd, annyit lehet tudni, hogy 6 és 10 milliárd Euró között fog mozogni.

Mohammed bin Swaidan Saeed al Gamzi vezérőrnagy, a légierő jelenlegi vezetője egyelőre nem nyilatkozott a beszerzésről. Al Buainnain tábornok szerint azért nem, mert még rengeteg részlet nincs leegyeztetve, mivel nagyon komplikált dologról van szó.

Riad Kahwaji, a Közel-Kelet katonapolitikai helyzetét vizsgáló bizottság elnöke a következőket mondta: „Ez a majdnem ötödik generációs vadász a legmegfelelőbb országunk számára, és az elkövetkező 20 évben a világ élvonalában fog tartani minket.” Kahwaji szerint logisztikailag teljesen felkészültek egy ilyen modern gép üzemeltetésére.

Hozzá kell tenni, hogy ez a beszerzés is jól mutatja az Egyesült Arab Emirátusok azon szándékát, hogy ne függjön egyetlen ország kénye-kedvétől. Többször el is hangzott vezetőik szájából, hogy törekszenek a több lábon állásra. Így ugyanis nem kell félniük attól, hogy egy esetleges embargó tönkrevágja hadseregüket.

Igencsak elkanyarodtunk az F-35-től, ezért térjünk vissza rá pár mondat erejéig. A gyártó Lockheed Martin eddig nem reagált Alalawi kijelentésére. Talán majd a következő négy nap során megteszik, ugyanis ők is jelen vannak a bemutatón, konkrétan az E450-es stand az övék. Furcsa mód F-35-öst még makett formájában sem hoztak, az F-16-ost viszont nagyon reklámozzák.


Bemutatkozik az L-15

A következő hír nem kapcsolódik szorosan az előzőekhez, ezért a külön fejezetcím.

A kínaiak egyik legújabb fejlesztését, a Hongdu Aviation L-15 Falcont a MAKS 2009 után most ismét láthatta a nagyérdemű. Az erősen a Jak-130-ra hajazó kiképzőgépre még nem érkezett külföldi megrendelés, de a gyártó reményei szerint a nemzetközi repülőnapokon való szereplés meghozza majd a sikert számukra.

L-15 <a href=

L-15 Forrás ,

Forrás">Forrás">

Érdkelődőkből azonban nincs hiány, közülük is Jordánia a legesélyesebb. A közel-keleti állam F-16-os pilótáit szeretné képezni az L-15-ön. Ezen kívül Omán, Kuvait, Katar és Venezuela neve merült fel a jövőbeni felhasználók között.

A most szereplő példány a három prototípus egyike, melyek még a ZMKB DV-2-es hajtóművekkel repülnek. A sorozatgépekbe már az ukrán gyártmányú AI-222-25F erőforrások kerülnek majd.

Az L-15 „házon belüli” konkurense a Chengdu JL-9/FTC-2000, mellyel versenyben van a Kínai Légierő megrendeléséért.

MiG-35 <a href=

MiG-35 ,

Forrás">

Végezetül pedig térjünk rá az oroszokra is. A Rosoboronexport delegációja jelen van a Dubai Airshown is, és szeretnének új megrendeléseket bezsebelni. A közel-keleti országok jelentik számukra a potenciális vevőket, az eladandó portékát pedig a Szu-35, Szu-30, MiG-35, MiG-29SMT és Jak-130 gépek jelentik. Meg is neveztek néhány olyan országot, akikkel már korábban is üzleteltek: Jordánia, Szíria, Irán, Algéria, Líbia és Egyiptom megrendeléseire számítanak.

14 hozzászólás “Dubai Airshow 2009”

  1. Tényleg nincs szükség igazán az F-35-re, ha lesz mér Rafale az Sólymok mellé. Azok a Block 60 gépek finoman szólva atombrutál gépek.

    Ha tényleg F-35 beszerzésen gondolkodnak, akkor bizony lehet olyan helyzet, hogy pofátlanul rálicitálnak az árra, de akkor kerüljön hozzájuk először a gép. A pénz meg elég nyomós érv.

    Mondjuk igen érdekes szokások vannak arrafelé is, mert csak “alig” érzeni azt, hogy itt bizony megint megkentek valakit, hogy vegyen még és még fegyvert…

  2. Azért az Emirátusok se tud már mit kezdeni a pénzzel, nem elég nekik 3+3 század Mirage 2000-9 és F-16 Block60. :D
    Szerintem nincsenek annyira veszélyeztettve, hogy rá lennének szorulva ennél jobb gépekre a közeljövőben.

  3. http://www.ausairpower.net/APA-NOTAM-081109-1.html

    F-35 értékelés. Hát aki ezt összehozta szerintem be van rúgva és vak is. A PAK-FA-ról még konkrét kép sincs, fel sem szállt, de mindent behazudnak neki.

    Az meg egyenesen röhejes, hogy egy Szu-35 (szintén nincs rendszerben) egy F-22-sel egyenértékű egy 5. gen értékelésen.

    Vicc az egész.

    Jó sok infó van ezen az oldalon, de az értékeléssel kicsit hadilábon állnak.

  4. “A Mirage gépekkel az a baj, hogy az üzemeltetési költségei kb. 3-4-szerese egy “hibrid” F-16A/B-nek is. Lásd a tajvani cikket.”

    Az Arab emirátusok szerintem ezzel a dologgal nem sokat foglalkoznak. :D
    Ha ez annyira számítana nekik, akkor Gripenre cserélnék le, és nem Rafale-ra. :)

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.