A kínai Hongdu Aviation Industry Corporation (HAIC) augusztus 18-ai, saját bejelentése szerint befejezte az első könnyű csapásmérő és szuperszonikus változatát az L-15 Falcon kiképzőgépnek, mely a bejelentés szerint augusztus 15-én gurult le a gyártósorról.
Az egyelőre fejlesztés alatt álló géppel kapcsolatos hírben a szuperszonikus a kulcsszó, lévén az első 3 gépet az utánégető nélküli ZMKB Progress DV-2 hajtóművek képtelenek voltak a hangsebesség fölé gyorsítani, ám a most, mintegy 6 hónap alatt elkészült prototípusban először debütáló, szintén ukrán eredetű AI-222-25F utánégetős hajtóművek már probléma nélkül másfélszeres hangsebesség magasságáig lesznek képesek meglódítani a sárkányt.
A külsőre a Jak-130 / M-346 párossal hasonlóságot mutató típussal (melynek fejlesztésébe a Jakovlev tervezőiroda állítólagosan néminemű segítséget is nyújtott) a fejlesztő természetesen a haladó pilótaképzés igényeit célozza meg. A kínai gépek örök rákfenéjének számító erőforrásproblémától eltekintve elviekben hazai fejlesztésű belbecset takargató sárkányú, a nagyérdemű előtt a MAKSZ 2009 és Dubai Airshow 2009 keretén belül is bemutatkozott gép iránt több potenciális vevő – Pakisztán, Venezuela, Jordánia, Omán, Katar, Kuvait – is érdeklődik. Természetesen a HAIC a hazai piacra is be akarja tuszkolni a gépét, riválisa, a Chengdu JL-9/FTC-2000 rovására.
hangsebesség fölé gyorsítani
Jogos, javítva
Üdv!
Valahol olvastam, h állítólag Kínában bukta a dolgot a gép és a JL-9 a nyerő.
Az as-ben volt pár hete, hogy a régebbi 21-es klón a JL-9 a nyerő a korszerűbb L-15-tel szemben…
Hogy miért?
Biztos mert ez is olyan jól sikerült…..
A gép legnagyobb baja az ára. Ennyi pénzért már egy JF-17 is lehet venni:)
Vagy hogy ennyi pézért még csak most fogja tudni áttörtni a hangsebességet…
Talán félnek beújítani egy kiképzőgép esetében és inkább a már beváltan jól lemásolt technikát tupírozzák (ami drágábban és bonyolultan üzemeltethető, de a teljesítménye megfelelő), mint hogy tucatjával hulljanak a kezdő pilcsik mondjuk egy megbízhatatlan klón hajtómű miatt (külfölditől meg nem akarnak függeni).
@Mackensen
Annyit pluszban a szerintem helyes meglátásodhoz, hogy így csekély beruházással, a J-7-et előállító gyár(ak)ban foglalkoznak majd trainerekkel. Azaz a trainer-gyártás nem terheli a legmodernebb felszerelésű üzemeket, amiben az a jó, hogy gyorsabban épülnek a J-10-esek. Hisz a gyárnak nincs más dolga. A szupermodern L-15 gyártása alaposabb felkészültséget igényel, mint az FTC-2000-é.
Izgalmas kérdés, hogy az exportverseny során a JF-17 vs harci L-15 párbajból aztán melyik versenyző marad felül. Én az első típusra tippelek.
Hát ez érdekes, az irániaknál is hasonló gépet láttam valamikor aztán nem lett belőle semmi. Lehet hogy majd most? Ez a sebesség már nekik is megfelelő, igaz nem trélerként.
@szeg80
Hmm, hmm ezt mondjuk csak a kínaiak tudják megmondani, mert ők elvileg bármikor összemérhetik őket. A JF-17-ről most kezdenek érdekes dolgok kiszivárogni pakisztáni fórumokról, mégpedíg, hogy sorozatosan veri az F-16-ot. Nem egy két véletlen győzelemről van szó, ami csak úgy „becsúszott”, hanem úgy tűnik, hogy közeli légi harcban tényleg jobb a típus.
„sorozatosan veri az F-16-ot”… „közeli légi harcban tényleg jobb a típus.”
Mondja ezt a gépeket eladni igyekvő paki fél. Aztán melyik Falcon változattal mérték össze? A régi F-16A gépekkel, amiket az USA még a nyolcvanas évek közepén szállított?
Az L-15 harci változata még csak egy program. Jelentősen le vannak maradva a kilencvenes évek eleje óta fejlesztett JF-17-től. Az már a fizess és viheted kategóriába tartozik.
A thai Gripenekről olvasva felmerül, nem fognak ezek Kínába kerülni egyszer? Legalább 1-2 mintagép. A Gripenen akadnak olyan elemek, amelyek színvonalban megelőzik a J-10-et meg a JF-17-et.
@comandante
Iránnak túl kifinomult az L-15, tele kompozittal. Jobban megfelel nekik ha vesznek 100 JF-17-et és beindítják a licenszgyártást legalább 200 példány erejéig. Ezenfelül idővel, ha ez lehetővé válik, importálnak 24-48 db J-10-et a Macskák pótlására. A hazai F-5 másolat meg jó lesz kétüléses kiképzőgépnek.
Igen, én is propagandát vélek felfedezni ezekben a kijelentésben. A http://www.defence.pk fórumán a „beavatottak” tudni vélik, hogy mindegyiket veri. Végül is közeli légiharcról van szó, elvileg ott nem számít annyira az elektronika.
Ami a thai Grippeneket illeti, nem is annyira fontos, hogy kínába kerüljenek, elég, ha odaengedik a kínai mérnököket…
Fogadok, hogy nem került paki F-16 kínába, de abban is biztos vagyok, hogy a kínaiak unalomig tanúlmányozhatták.
„Fogadok, hogy nem került paki F-16 kínába, de abban is biztos vagyok, hogy a kínaiak unalomig tanulmányozhatták.”
Abban én is, hogy alaposan megvizsgáltak 1-2 paki Falcont. Az Aranysas szerint az egyik tajvani 16-os gyaníthatóan átszökött a népi oldalra, tehát legalább 1 példány a kezükben van/volt amíg szét nem szedték.
A kompozit anyagok szerintem annyira összességében nem lehet gond az Irániaknak. Mert ők is gyártanak ezt meg azt. De pontosan azért érdekes ez a konstrukció mert sok felé feltűnik. És konkrétan hasonlót láttam iráni videón. 1-2 prototípus épülhetett azóta nagy a hallgatás. Pedig Iránnak Lassan gépekre lesz szüksége. Logikus lenne Iránnak su34 vagy valami ilyen. Állítólag készülőben van egy mini awacs gép. Valamilyen 140-es típusváltozatú polgári gépből. Mellesleg meglett a kiló tengeralattjáró is a kikötő melletti fehér elemekkel lefedett szárazdokkban folyik a felújítása.
Jak-130-ról nem tárgyalunk? Nem halott erről esetleg valaki ?
:D