Újabb DARPA vízió: pilótanélküli A-10 köröz autonóm módon a harctér közelében/felett, melynek közvetlen tűztámogatásba lendülését szükség esetén odalentről az előretolt repülésirányítók/összhaderőnemi harctéri irányítók kérelmezhetik.
Az elképzelés szerint a pilótanélküli gép autonóm módon járőrözne, ám természetesen egy pilóta távirányítása alatt állna a le- és felszállások, illetve a fegyverek bevetése során. Ugyanakkor a pilóta a fegyverzet bevetéséhez úgymond csak a hozzájárulást adná, a célkoordináták és maga a tűzparancs a földi repülésirányítóktól származna. A kialakítandó rendszerben a földi repülésirányítók egy hordozható számítógép segítségével hozzáférnének a Varácskosdisznók szenzoraihoz, betáplálhatnák a célkoordinátákat – egyszerre akár több célpontét is – a gép célmegjelölő konténerekbe, majd mehetne a móka… A rendszer lehetőséget biztosítana a bevetendő fegyver veszélyzónájának és hatékonyságának megbecslésére is.
„Ha egy srác egy rókalyukban lapulva meghúzza az M16 ravaszát, akkor miért ne tehetné ezt egy légi eszközzel is?” – teszi fel a kérdést Dave Neyland a DARPA a Harcászati Technológiák részlegének igazgatója.
A DARPA illetékesek elmondása szerint a közeljövőben várható a szerződés létrejötte a kivitelezéssel megbízandó vállalattal és a tervek szerint az éles demonstrációra 2014 utolsó negyedében kerülne sor. A project vezetésével megbízott egykori F-15 és F-16 pilóta Stephen Waller a védelmi szektornak tartott konferencián hangsúlyozta, hogy ezen úgynevezett perzisztens CAS végett egyáltalán nem tekintenek a pilóta vezette gépekre egy leköszönő éra eszközeiként, ám a CAS feladatkör ma azért problémás véleményük szerint: a földi irányítás adott esetben nehézkes, az adatátvitel hangalapú, mely félreértésre ad lehetőséget.
Hovatovább míg a pilóta vezette gépek őrjáratozási ideje véges, addig a jelenlegi, csapásmérésre alkalmas UAV-ok egyrészt kevesebb és kevésbé változatos fegyverzetet képesek magukkal cipelni, ami csökkenti rugalmasságukat, másrészt lassúak – reakcióidejük akár bőven 30+ perc is lehet. A DARPA elképzelése szerint egy a csapásmérés helyszínétől 30 mérföldnyire járőröző, pilótanélküli A-10-es a kérelemtől számított 6 percen belül a helyszínre érkezhetne.