|

Valami alakul Szerbiában

Szerbia az elmúlt tíz évben gőzerővel dolgozott azon, hogy kiheverje az 1990 és 2000 közötti háborús időszak által okozott károkat. A minden téren jelentős lepusztulás természetesen a fegyveres erőket, azokon belül is a légierőt sem kerülhette el. Déli szomszédunk pedig nem engedheti meg magának, hogy légtere őrizetlen maradjon, így hamarosan elengedhetetlen lesz a jelenlegi flotta selejtezése és egy új típus rendszeresítése.

A Szerb Légierő állományát a volt Jugoszláviától megörökölt, és a délszláv háborúkat túlélt harci gépek alkotják, melyek legnagyobb része raktáron van, vagy egyszerűen csak nincs repülőképes állapotban. Elvileg 20 bevethető vadászbombázóval rendelkeznek: öt (egy példány idény június elején javíthatatlanul megrongálódott, így maradt öt az addig hatgépes flotta) szubszonikus Sokol J-22 Orao csapásmérővel, tíz muzeális korú MiG-21bis-szel, valamint öt MiG-29-cel, melyek közül négy együléses A, egy pedig kétüléses UB. 2005-ben már született egy terv arról, hogy az összes gépüket nyugdíjazzák és helyettük újakat vásárolnak, de ezt végül törölték, és a pénzt a helikopterflotta modernizálására fordították.

Szerb MiG-29 ,

Most újra megpróbálják a dolgot, reméljük, ezúttal több eredménnyel. Belgrád ugyanis nemrég szétküldött egy felhívást a legnagyobb harcigép-gyártóknak, melyben azok ajánlatát kéri egy hamarosan indítandó tenderre. A kívánalmak nagyjából megfelelnek a manapság megszokott nemzetközi trendnek: a leendő típus legyen többfunkciós, fejlett vadászbombázó, mely hosszú évekig képes lesz a világ élvonalában tartani a Szerb Légierőt. Ezen kívül fontos, hogy a lehető legjobb áron kapják a lehető legjobb minőséget, valamint a programra szánt összeg minél nagyobb részét szeretnék visszaforgatni a gazdaságba, és a gépek gyártásába is bevonnák a hazai ipart.

A felhívást megkapó vállalatok listája is megegyezik a szokásossal: az orosz MiG és Szuhoj, az amerikai Lockheed Martin és Boeing, a svéd Saab és a francia Dassault pályázhat majd Szerbiában. Érdekesség, hogy a szerbek egyaránt várnak 4. és 5. generációs típusokat, így lehetnek olyan cégek, melyek több terméküket is nevezik. A Lockheed az F-16 mellett az F-35-tel, a Szuhoj pedig valamelyik 4+ generációs típusa mellett a PAK-FA-val.
Egyeseknek biztos feltűnt, hogy az Eurofighter konzorcium nem szerepel a listán, ugyanis az eddigi hírek őket nem említik, bár minden bizonnyal hozzájuk is eljutott a szerbek üzenete.

Ami pedig a számokat illeti: Szerbiának egy századnyi (12-16 db) repülőgépre lesz szüksége. Ez az ő számításaik szerint 1 milliárd eurójába (1,29 milliárd dollár, 105 milliárd szerb dinár) fog kerülni az államkasszának. Nem tudjuk, hogy az anyagiakban nem dúskáló szerb honvédelmi büdzsé honnan fogja előkeríteni a szükséges összeget, de az ottaniak optimisták, így csak drukkolni tudunk nekik.

46 hozzászólás “Valami alakul Szerbiában”

  1. Mi mikor lépünk ekkorát?
    Merjünk mi is álmodni!
    Vagy megvárjuk amíg a szomszédaink szép lassan leköröznek minket?
    Nem lehet, hogy egyszer miutánunk loholjanak a szomszédok?
    Nem kellene már sok, csak még egy reptér a dunántúlon, 10-14 géppel, megfelelő kiszolgáló személyzettel( Kecskeméten is!!!).
    Régen olvastam az Aranysasban, vagy akkor még Top Gun(esetleg Top Flight volt), hogy a 21 században hazánknak minimum két repülő ezredre volna szüksége 2-3 repülőtéren, + a légvédelem teljes korszerűsítésére( ez kb 1996-7 táján volt).
    Az óta nem sok minden történt, főleg a légvédelem korszerűsítése maradt el( nem egyszer a sötétzöldek miatt)
    Csapat légvédelem= 0
    Légvédelmi rakéták= 0
    Vadászerő= 2
    CAS képesség= 1
    Felederítés= 2
    Helikopterek= -3
    és ez nem egy ötös hanem 10-es skála! :)
    ja és ez az én szerény személyes véleményem! Lehet belekötni! :):)

  2. Tulajdonképpen minden azon múlik, hogy marad-e a jelenlegi, egyértelműen Nyugat-barát Tadics féle vezetés. Ha igen, akkor szinte kizárt, hogy orosz gépeket vegyenek, mert most kézzel-lábbal igyekeznek lehorgonyozni a Nyugat mellett, fő törekvésük a NATO és EU tagság. Ennek érdekében le fogják nyelni a Koszovói békát is, annál is inkább, mert úgysem tehetnek mást. Ha valami nacionalista fordulat következne be, akkor nyilván sztorno az egész és jöhetnek a Szuhojok, ebben az esetben nyugati technikát amúgy sem kapnának. Az F-35 tippet egy kissé a valóságtól elrugaszkodottnak érzem, jó hogy nem már F-22 Raptor-ra kérnek árajánlatot. Leginkább Gripen vagy F-16 (Block-52) a reális választás, még a Eurofighter sem a szerbek erszényének való.
    Egyébként a legtöbbet akkor tették a takarékosságért, amikor hagyták leválni Montenegrót is, elzárva ezzel magukat az utolsó tengeri kijáratuktól. Land-locked ország lettek, és ez azért jó nekik, mert mindenki tudja, hogy messze a legköltségesebb fegyvernem a haditengerészet… :-))

  3. ezt akkor vehetjük a PAK-FA első tenderének? emlékszem egyszer számolgattuk itt, hogy hogyan fog kijönni a 600 darab export gép.

    más: véleményem szerint a Szu-35-ös is túlméretes kategória Szerbiának, a MiG-35 ideális lenne, igaz nem tudom, hogy mennyire akarnak 29-es utódot venni (a negatív háborús tapasztalatok után). Inkább egyhajtóműves gépet tudnék elképzelni, F-16/Gripen/M-2000… szerintem használt példányokat olcsón be tudnának szerezni, ez inkább lehet reális lépés, mint pl az F-35-ös szerepeltetése a tenderen. bár a szerbekből azt is kinézem, hogy saját fejlesztésbe kezdenek (na jó, ez utóbbi csak vicc:))

  4. Próbáljunk egy kicsit reálisan gondolkodni. Egy ekkora összeghatárral, főleg még ha ellentételezésről is szó van, akkor nem túl sok minden jöhet szóba. Az olyan ködös elképzelések, mint az F-35, vagy a PAK-FA nem csak az áruk miatt, hanem azért is, mert lássuk be a szerbeket az öregedő gépparkjuk miatt sürgeti az idő, neki néhány éven belül szükségük van a gépekre és nem majd 2020 után.

    Egyébként nem értem miért is kell rettegnünk attól, ha egy szomszédos állam, a 20-30 éves harci gépeit le kívánja cserélni, egy század olyan gépre, amellyel majd további 20-30 évre megkívánja oldani országa minimális védelmi képességeit, mert szerintem ez a gép mennyiség nagyjából erre elég.

    Persze lehet arról álmodozni, hogy kellene nekünk 2 harci repülő ezred 50-60 első vonalbeli harci géppel (direkt nem írok 4, 4++, 5 stb kategóriát, mivel ezek szerintem nem több mint jól hangzó marketing definicíók, hiszen soha sehol senki nem határozta meg ezeknek a követelményeit), de ez azzal járna automatikusan, hogy Szerbia nem 12-16, hanem 40, Románia nem 24+24, hanem 100, Szlovákia nem 12, hanem szintén minimum 40-50 harci gépet szerezne. Vagyis elindítana egy fegyverkezési spirált, amiből mi csak rosszabbul jönnénk ki. Néha érdemes nem csak a mi, hanem a szomszédaink szemszögéből vizsgálni a kérdést. Jelen pillanatban Hazánk szerintem kb 2 századnyi (20-28 harci gépet) tudna fenntartani, és ez az a szám, amely még nem indítana el számottevő fegyverkezési versenyt.

    Szerintem esélyes lehet, a MiG, a svédek és a franciák esetleg az F-16. Nem hiszem, hogy 1999-es háborúban ha F-16-osaik lettek volna akkor is jobb eredményt értek volna el a NATO nyomasztó fölénye ellenében, ugyan akkor megfelelő üzemeltetési tapasztalatokkal rendelkeznek amely legalábbis a rendszeresítés kezdeti költségei szerint a legideálisabbá teszi a MiG-et.

    Egyet kell értenem, hogy ez ott is a típus kiválasztásakor nem a katonai, hanem politikai és a gazdasági szempontok fognak nagyobb hangsúlyt kapni.

    TG

  5. Szerintem 99% h gripen lesz.Már csak azért is mert van itt néhány svéd leányvállalat,a vezetöik keze pedig messzire elér,majd ök elintézik.El se hinném ha nem láttam volna h mi mindent gyártanak itt a svédek,egy rakás volvo és saab alaktrész itt készül,meg még több svéd gyártású fegyveralkatrész is.Nekik nem tartana soká átállni gripen alkatrészekre.:)

  6. Válaszok a tizenhatéves értelmiségi szülők gyermekeinek a “minek nekünk légierő” kérdésre:

    1. Magyarország felett nem vákum, hanem légtér található, azt ellenőrizni és védeni kell, ehhez pedig szuperszonikus sebességű harci repülőgépekre van szükség.

    2. A gazdaság rendben van, a magyar gazdaság egy hatalmas tömeghadsereget is el tudna tartani jelenleg. Nem a gazdaság tehet róla, hogy az adóbevételeket szociális rendszerre pazarolják. A nyugdíjas például se repülni nem tud, se felfegyverezni nem érdemes.

    3. Mivel mi is NATO tagállam vagyunk, ezért itt mi védjük a NATO-t. Ha megtámadnak a NATO, tehát mi megvédjük a NATO-t, tehát magunkat. NATO tagállamot néhány évtizede már támadtak meg, konkrétan nem is valamelyiket a kisebbek közül, hanem egyenesen Nagy Britanniát. A merész Falklandi támadás oka az volt, hogy a brit flottát és légierőt leépítették a hosszú baloldali kormányzás alatt, így az argentinok joggal gondolták, hogy Nagy Britannia nem képes egy háborúba. A briteknek szerencséjük volt, ha nem is sok és nem is a legjobb, de annyi azért maradt nekik, hogy néha hajmeresztő rögtönzéssel és igen jelentős veszteségek árán, de megnyerjék a háborút. Ez sokkal könnyebben, olcsóbban és csekélyebb véráldozattal is ment volna nekik, ha a “minek nekünk” kérdéseket fel se tették volna, hanem helyette a “mennyit rendeljünk még” kérdésre koncentráltak volna.

  7. molni

    Maggie sztem anno nem tudhatta de igen megérte megtartani a szigeteket.

    Egyrészt stratégiailag remek helyen van az ucsó fel nem fedezett de egyre érdekesebb fontosabb kontinens felé az Antarktiszhoz.

    Másrészt meg csak az Ausztrál bányaóriás a BHP BILLTON a harmadik gázmezőjét( írdatlan nagy ) jelentette be mostanság. Szívják is a fogukat az Arg-ok és amilyen forró fejüek szerintem még képesek is pattogni megint.

    Ezen kívül GB tekintélyét is megmentette ami emberéletben és pénzben is kifejezhető .

  8. Az Anktartisz gazdasági hasznosítása minden szemponból csak vágyálom, technikailag és politikailag is jelenleg.

    Finoman szólva egyelőre a fejlett országok közvéleménye sem nagyon vevő erre, ahhoz a környezetvédelem túlságosan magaas PR értékkel bír. Elég most már csak megemlíteni azt, hogy mi is volt a Mexikói-öbölben. Ne egy ilyen baleset odalent = neked annyi évekre…

  9. I

    Ahogy kinéz a Britek nem voltak hülyék. Ugyan a BP kapott egy hatalmas koncessziót de oda engedték a vályuhoz az USA cégeket és Ausztrál cégeket szintén. Valszeg a SHELL is kap vagy már kapott a tortából.

    Ennek köszönhetően szerintem hamarosan lesz ott egy Brit ausztrál közös hadgyakorlat. Mondjuk max egy éven belül de inkább fél év.

  10. “egyértelműen Nyugat-barát Tadics féle vezetés. Ha igen, akkor szinte kizárt, hogy orosz gépeket vegyenek, mert most kézzel-lábbal igyekeznek lehorgonyozni a Nyugat mellett, fő törekvésük a NATO és EU tagság”

    Nem mondanám, hogy Tadics kimondottan Nyugat barát. Céljuk az EU , de a NATO nem – ismert okok miatt. Szerbianak mindig szovetségese volt OO.A Koszovo fuggetlensége kapcsán is OO Szerbia oldalán áll. Jelentosen novekednek a gazdasági kapcsolatok (SZ a déli-áramlat résztvevoje), sot olyan elemzések is napvilágot láttak, hogy SZ-ban akarják kiépíteni SVR európai kozpontját . OO biztos rá tudja venni Sz-át orosz gépek vásárlására(valamelyik 4++ generációs) Az 5. generációsból nem lesz semmi..

  11. Igazából nem. Szerbiának/Jugoszláviának nem volt mindig szövetségese Oroszország, sőt! A szerb/jugoszláv-orosz szövetség egy ritka pillanat volt a történelemben, ami jobbára szembenállásról szólt. A szerb-orosz ismerkedés egy hagyományok nélküli, meglehetősen ingatag érdekszövetség volt a balkáni háborúk idején, aminek az érdekei mára elmúltak. Oroszország nem tud mit felkínálni Szerbiának és ez viszont is így van.

  12. “Oroszország nem tud mit felkínálni Szerbiának és ez viszont is így van. ”

    Neem ????

    Orosz o politikai támogatást tud nyújtani Koszovó és más ügyekben. Ha kell bT vétó, ezen kívül gazdasági segítség. Ha jól emlékszem nem régen kaptak 500 000 USD gyorssegélyt az Oroszoktól.

    Cserébe Szerbia lehet egy előretolt bázis az EU ba plusz piac. ( kizártnak tartom hogy ne valami orosz vasat vegyenek.

    Szóval szerintem egyelőre szorítják egymás kezét rendesen.

  13. blogen

    Fiataloknak akarod meg magyarázni a dolgokat.

    Én magam is már a köztársaság hajnalán születtem.

    A tapasztalatom hogy már 90-évek közepén nem volt iskola korú gyerekeben össze tartás egészséges közösségi szellem.

    Közép iskolákban zömmel az a menő hogy minnél hülyébben viselkedni.
    Közösség építés hogy a kocsma mellett csoportosan rókázni.

    Egyetem is pia és a drogok.

    Ma elképesztő könnyen lehet gombákhoz és egyéb narkotikumokhoz jutni egyetem közelében.

    Jellemző tapasztalat ami rám is igaz munka büdös, minél könnyebb
    élet.

    M-TV élet érzés.

    A fiatalok zöme ahogy a kotrásaimat is látom nem tudja hogy mihez kezdjen.

    Oktatás:

    Történelem órák egy depressziós roham.
    Pár éve a töri érettségi még magyar szöveg értés volt.

    A történelem oktatás úgy van tematizálva hogy mi mindig szarok voltunk.

    Matek és természet tudományos oktatás a bányás béka segge alatt.
    Matek órák helyet már lassan társadalom ismeret, közerkölcs, tolerancia órák lesznek.

    :D:D

    Mivel 2009 felmérés szerint az egyetemi fiatalok vagy ultra liberálisok vagy szélső jobból dalinak definiált eszméket vallanak.

    Ultra liberális fiatal nem érdekli az ország meg hasonló fogalmak.

    Lényeg, jól éljen és legalizálják a kanaíbiszt. A leglényegesebb szabadon senki meg ne mondja neki hogy nézzen ki mit csináljon.

    Széleső jobbos felfogású egyetemista.

    Vesszen Trianon, 1-1,5 millió embert aki nem magyar azonnali hatállyal kitoloncolna vagy kőfejtőbe zárna.

    Utána lehet újjá építkezni.
    Nem félnek senkitől és a toleranciát káromkodásnak tartják .

  14. Monyok!

    komolyan azt gondolod, hogy egy repülőgép attól jó, vagy rossz, hogy digitális, vagy analóg műszer van benne? Egyébként ne keverjük össze a jelbegyűjtés ma is hagyományos úton történik, legfeljebb valamikor ezt digitális (vagy analóg, mert az is lehet elektromos) jellé alakítják át (az sem minden esetben) majd azt digitálisan jelzik ki. Gondolod, hogy számít, hogy a sebesség, magasság stb kijelzése számít, hogy ez digitálisan, vagy analóg módszerrel történik, a robotpilóta meg ezeket az adatokat már elektromos jelként kapja.
    Csak úgy mellékesen, az Airbus A320-as vezérlésében digitális jeleket használnak nagyrészt, de ott is van analóg jel (elektromos).

    TG

  15. ” Szerbiának/Jugoszláviának nem volt mindig szövetségese Oroszország, sőt! A szerb/jugoszláv-orosz szövetség egy ritka pillanat volt a történelemben, ami jobbára szembenállásról szólt. A szerb-orosz ismerkedés egy hagyományok nélküli, meglehetősen ingatag érdekszövetség volt a balkáni háborúk idején, aminek az érdekei mára elmúltak. Oroszország nem tud mit felkínálni Szerbiának és ez viszont is így van. ”
    Ezzel nem értek egyet, mivel mindkét nép szláv és pravoszláv vallású. A Jugoszláv- szovjet kapcsolatok Tito uralma alatt megromlottak, de Tito horvát nemzetiségu volt. Kis Jugoszlávia létezése óta (1991) Milosevics hatalma alatt a politikai kapcsolatok rendezodtek. Szerbia ma az egyetlen ország a balkánon , ahol még OO-nak politikai befolyása van a gazdasági befolyásról nem is beszélve(az ország energetikai rendszere a Gazprom kezében van). Pénzel , gazdasági hatalamommal politakai nyomást lehet gyakorolni. Az oroszok hiteleket, invesztíciót tudnak nyújtani Szerbiának és nem utolsósorban politikai támogatást …

  16. Kolombusz , ez teljesen kizárt. Mármint a PAK-FA, sőt, még a MIG-ben is kételkedem…

    Szerbia jelenleg egy nagyon visszafogott méretű ország éppen csak lábadozó gazdasággal. Elvesztette tengerpartját, bevételének egyik legnagyobb forrását. A Vajdaság mezőgazdasága a tejelő tehene, egy kis iparral kiegészítve. Ebből nem lesz drága gép….

  17. Honnan vesz Szerbia 1 milliárd Eurót a vadászgépekre? Sehonnan mert nincs neki. Nem kell mindjárt elhinni, hogy ebbol lesz valami. A beszerzés eltarthat 10 évig is. Mibol venne 5. generációs gépeket, az csak egy álom. Valoszínu, hogy használt gépeket vesznek, vagy lízingelnek, ha netán új gépeket akkor valószínu hitelre (OO) vagy ofszet programok ellenében (Gripen). A szerb gazdaság romokban hever (magas munkanélkuliség) a NATO bombázásnak koszonhetoen. Lebombázták a gépipari gyárakat (foleg fegyvergyárak) melyek a szerb gazdaság pillérei voltak. A koltségvetési hiány fedezésére is Kína és OO adott hitelt.

  18. Esetleg Szerbia örömmel átvenné MIG-29 inket ha más alkatrész árban. Az is több lenne mint a semmi.

    Kevéssé tartom valószínűnek, hogy használható lenne bármi is selejtezés előtt álló gépekből, amik úgy voltak üzemeltetve és olyan korlátozásokkal repültek ahogy, hogy egyáltalán idáig kihúzzák…

  19. bzcoczo: “Honnan vesz Szerbia 1 milliárd Eurót a vadászgépekre?”
    szerbia gazdasági szinten lévő országok probléma nélkül megtehetik.
    ambasa már kifejtette, hogy 5gen fölöttébb valószínűtlen. 12-16gép 5gen gép nem jön ki ennyiből. (Most hagyjuk a raw árat.)

    kuruc: és mért nincs?

  20. “szerbia gazdasági szinten lévő országok probléma nélkül megtehetik.”

    Fade:
    Nem hiszem, hogy ismered a szerb gazdaságot. A 2009-es GDP 31,5 mld Euro volt. /Szerbia lakossága 7,5 millió/. A Szlovák GDP tavaly 33 mld Euró volt. Szlovákia kisebb és csak 5,5 millió lakossal. Szlovákia nem engedheti meg magának nem még Szerbia. A szlovákok az orosz államadósság fejében jutottak 12 drb. MIG-29-hez(tulajdonképpen ingyen).
    Olyan nincs, hogy Szerbia kihirdeti a tendert és kifizeti a repuloket. A tender része lesz az ofset program vagy valaki hitel v. lízing formájában kínál gépeket.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.