Valami alakul Szerbiában

Szerbia az elmúlt tíz évben gőzerővel dolgozott azon, hogy kiheverje az 1990 és 2000 közötti háborús időszak által okozott károkat. A minden téren jelentős lepusztulás természetesen a fegyveres erőket, azokon belül is a légierőt sem kerülhette el. Déli szomszédunk pedig nem engedheti meg magának, hogy légtere őrizetlen maradjon, így hamarosan elengedhetetlen lesz a jelenlegi flotta selejtezése és egy új típus rendszeresítése.

A Szerb Légierő állományát a volt Jugoszláviától megörökölt, és a délszláv háborúkat túlélt harci gépek alkotják, melyek legnagyobb része raktáron van, vagy egyszerűen csak nincs repülőképes állapotban. Elvileg 20 bevethető vadászbombázóval rendelkeznek: öt (egy példány idény június elején javíthatatlanul megrongálódott, így maradt öt az addig hatgépes flotta) szubszonikus Sokol J-22 Orao csapásmérővel, tíz muzeális korú MiG-21bis-szel, valamint öt MiG-29-cel, melyek közül négy együléses A, egy pedig kétüléses UB. 2005-ben már született egy terv arról, hogy az összes gépüket nyugdíjazzák és helyettük újakat vásárolnak, de ezt végül törölték, és a pénzt a helikopterflotta modernizálására fordították.

Szerb MiG-29 ,

Most újra megpróbálják a dolgot, reméljük, ezúttal több eredménnyel. Belgrád ugyanis nemrég szétküldött egy felhívást a legnagyobb harcigép-gyártóknak, melyben azok ajánlatát kéri egy hamarosan indítandó tenderre. A kívánalmak nagyjából megfelelnek a manapság megszokott nemzetközi trendnek: a leendő típus legyen többfunkciós, fejlett vadászbombázó, mely hosszú évekig képes lesz a világ élvonalában tartani a Szerb Légierőt. Ezen kívül fontos, hogy a lehető legjobb áron kapják a lehető legjobb minőséget, valamint a programra szánt összeg minél nagyobb részét szeretnék visszaforgatni a gazdaságba, és a gépek gyártásába is bevonnák a hazai ipart.

A felhívást megkapó vállalatok listája is megegyezik a szokásossal: az orosz MiG és Szuhoj, az amerikai Lockheed Martin és Boeing, a svéd Saab és a francia Dassault pályázhat majd Szerbiában. Érdekesség, hogy a szerbek egyaránt várnak 4. és 5. generációs típusokat, így lehetnek olyan cégek, melyek több terméküket is nevezik. A Lockheed az F-16 mellett az F-35-tel, a Szuhoj pedig valamelyik 4+ generációs típusa mellett a PAK-FA-val.
Egyeseknek biztos feltűnt, hogy az Eurofighter konzorcium nem szerepel a listán, ugyanis az eddigi hírek őket nem említik, bár minden bizonnyal hozzájuk is eljutott a szerbek üzenete.

Ami pedig a számokat illeti: Szerbiának egy századnyi (12-16 db) repülőgépre lesz szüksége. Ez az ő számításaik szerint 1 milliárd eurójába (1,29 milliárd dollár, 105 milliárd szerb dinár) fog kerülni az államkasszának. Nem tudjuk, hogy az anyagiakban nem dúskáló szerb honvédelmi büdzsé honnan fogja előkeríteni a szükséges összeget, de az ottaniak optimisták, így csak drukkolni tudunk nekik.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Szerb FK-3 vásárlás

Szerb FK-3 vásárlás

Elkészült az első szerb H145M

Elkészült az első szerb H145M

Lezuhant egy katonai repülőgép Szerbiában

Lezuhant egy katonai repülőgép Szerbiában

HTKA Hírhalom 2017. 43. hét

HTKA Hírhalom 2017. 43. hét