|

Tovább fejlődik a Gripen

A Gripen NG létrehozásával úgy tűnik, hogy egy valóban versenyképes típust sikerült alkotni. De nem áll le a munka, további képességnövekedés várható.

A Gripen korábbi verzióinak önvédelmi képességei nem mondhatók túlzottan acélosnak. Bár korábban is rendelkezett a típus bizonyos védelemmel (BOL/BOP dipól/flare kiszóró egységek, valamint EW rendszer), ezt nagyságrendekkel javították az új változaton. A Gripen Demonstrator már megkapta a Saab által gyártott MAW 300-as rakétaindítás-jelző rendszer szenzorait, melyek UV-tartományban dolgoznak (képekért erre tessék). Most azonban további képességbővítés folyik, egy huzalvontatású csali integrációját tervezik.

A Gripen NG-t a radarirányítású rakéták ellen egy huzalon vontatott csali védi majd meg, mely optikai szálon keresztül kommunikál a géppel és annak rendszerivel. Az még nem eldöntött, hogy mely cég szállítja majd az önvédelmi berendezést.

Azonban továbbra sem állnak le a Gripen Demonstrator tesztelésével, mely eddig 175 repült órát gyűjtött össze. A Saab jelenleg több különböző műszerfal-elrendezéssel kísérletezik, azonban hamarosan lezárul ez a periódus is. A Gripen Demonstrátor pedig a közeljövőben ismét „szabadságot kap”, szerelőhangárba tolják és avionikai módosításokat végeznek rajta (nagy valószínűséggel a Saab által legjobbnak ítélt kabinbelsőt alakítják ki).

A Gripen International marketingesei sem pihenhetnek, jelenleg 17 országban látnak esélyt a Gripen eladására, ezek közül néhány még idén eldől.

35 hozzászólás “Tovább fejlődik a Gripen”

  1. Nekem olyan eső után köpönyeg utánérzésem van. A svédek loholnak a konkurencia UTÁN de mielött beérnék azok tovább ugranak egy új szintre. Mire a Gripen G működni fog addigra a F-15 SE is ami egy majd 40 éves fejlesztési folyamat ujabb állomása és akkor az F-35 ről nem is beszélek.

    Persze kérdés ki az ellenség. Mert ha orosz o akkor jelenleg ez is elég. Persze kérdés hogy a PAK-FA mikor és mire lesz képes.

  2. lehet h rosszul gondolom de ez max 1 hónapos munka ha tényleg csinálják és nem csak csinálgatják

    a fly-by-wire programját se kell nagyon megpiszkálni hisz kiengedett csalival nem nagyon lehet intenzív manővereket végezni tudtommal

  3. Gripen korábbi verzióinak önvédelmi képességei nem mondhatók túlzottan acélosnak

    Nono, azért ez így erős. A legtöbb USAF F-16 csak a vontatott ALE-50-nel több, de másban kevesebb. Még minidg szinte az összes gép ECM pod függő és nevetségesen kevés chaff/flare van rajtuk. Az „átlagos” méretűből 30 flare és 60 chaff töltet asszem, összesen három kazetta rekesz van. A Gripen C-n is 4×24 26 mm (?)-es flare (BOP/C) és a szárny alatti BOL sínek vannak + kisebb RCS előny. Az áltag F-16C/D géppel igenis elég jó volt a Griff. Ez még jobb lesz így.

  4. @Kuruc71:

    Nekem olyan eső után köpönyeg utánérzésem van. A svédek loholnak a konkurencia UTÁN de mielött beérnék azok tovább ugranak egy új szintre. Mire a Gripen G működni fog addigra a F-15 SE is ami egy majd 40 éves fejlesztési folyamat ujabb állomása és akkor az F-35 ről nem is beszélek.

    A svédek bizonyos téren konkrétan a konkurencia előtt jártak eddig. Az saját adatkapcsolatuk jobb, mint a Link16, csak mi ugye a földi komponenst nem vettük meg, a Gripen C/D adatkapcsolatával csak az F-22A (szintén „saját”, mással nem kompatibilis) adatkapcsolata ér fel.
    Az NG persze küzd a problémákkal, de az erősebb hajtómű mar ott van (sőt, az F414-es EPE hajtómű-upgrade is bele fog kerülni), a fedélzeti elektronika, a radar és rádioelektronikai hadviselés terén pedig eddig sem voltak olyan nagy gondok, és e téren fejlesztik éppen most. Ahol gondok vannak, hogy a gép nem fog feltehetően sose belső fegyvertérrel bírni, bár a korábbi F/A-18E/F féle törzs alatti fegyvertároló-konténer talán itt is szóba jöhet.

    Nem az F-35A szintjén mozog, de a potenciális vásárlók (mint India és Brazilia) határozottan elzárkóztak az F-35A-tól.

  5. Cifu

    Szerinted mi lehet az oka hogy mind Idia mind Brazilia elzárkózott az F-3 ös elől ?

    Magasabb technológia, ráadásúl Idiánál ne semmi előny lenne a kínai szomszédokkal szemben.

    Nem járt volna vele technológiai transzfer ?

  6. Kuruc71

    Szegény svéd barátainkat cseszteted akkor EU mi szóljon?

    F-2000 is csak egy 4. gép és azzal kevesebb a tapasztalat mint a Gripennel ha annó a Svéd bürokraták nem akarták volna Jas-39 elődjénél fele akkora gépet. Ma isten király lenne, csak hát e gépet részben adószedők tervezték.

    Most mindenkinek F-35 keljen meg Pak_fa ezek a gépeke iszonyatos pénz nyelők.

    Kis országoknak meg tökéletes ez a gép is.

    India gép parkjába is elférne sok Szu-30MKI-II mellé.

  7. @Kuruc71

    Szerinted mi lehet az oka hogy mind Idia mind Brazilia elzárkózott az F-3 ös elől ?

    Magasabb technológia, ráadásúl Idiánál ne semmi előny lenne a kínai szomszédokkal szemben.

    Nem járt volna vele technológiai transzfer ?

    1.: A gép ára. A Kanadai F-35 hírnél is említettem, hogy a Lockheed képtelen fix árat mondani, az összes eddigi F-35 szerződés lebegőáras (nem tudom pontosan mi ennek a pénzügyi szakszava, a lényeg, hogy megegyeznek egy hozzávetőleges árban, aztán majd a leszállításkor kiderül mennyi is lesz az annyi). India amúgy is többször megégette magát már a túlköltekezéssel, úgyhogy ők például kikötötték, hogy fix áron szerződik csak. Ha drágább lesz valamiért a gépek ára, az már az eladó kockázata. A brazilok hasonlóképpen vannak, bár ott más tészta is kevereg.

    2.: Technológiai transzfer. Mind az Indiaiak (náluk a HAL-nál lenne a licencgyártás), mind a brazilok (Embaer) kikötötték ezt az opciót. Itt kb. vége is a dalnak az F-35A számára, mert a Lockheed nem szándékozik még csak végszerelést sem ádadni senkinek.

    3.: Politikai háttér. India esetében ott van ugyan az F-16IN, mint tenderező, de úgy két vagy három éve az indiai légierő főparancsnoka kerek-perec kijelentette, hogy india nem fog amerikai gépeket vásárolni. A fő ellenfél Pakisztán, ahol konkrétan F-16-osok üzemelnek, sőt, adják át a Block 52-eseket a pakisztániaknak. Őszintén szólva nem lennék az indiai-ügyletért felelős lockheed fejes. Szépen vastag arcbőr kell ahhoz, hogy előadja azt, amint a potenciális ellenfélnek most szállítottunk le vadonatúj gépeket, de tessék, vegyék meg portékánkat, önöknek még fejlettebeket tudunk adni! :DDD

    4.: Leszállítási határidő. India eredetileg még 2007-2008 körül szerette volna eredetileg megkapni a gépeket, aztán ez folyamatosan csúszott, ezért került a Mirage 2000 helyére például a Rafale. Azonban az indiaiak mindenképpen szeretnék minél hamarabb beindítani a dolgokat, és 2011-2012 körül már az első gépek leszállítását várják. A brazilok szintén 2011-re szerették volna az első (Rafale-t), aztán jött a lebegtetés, hogy mikor lesz belőle bármi is, az jelenleg kérdőjel. Az F-35A leghamarabb 2015 körül kerülhet az első exportgépek szintjére, de akkor is az „első körös” vásárlók kerülnek kiszolgálásra, tehát reálisabb 2018 körülről beszélni.

  8. „Hm? A Szu-30MKK és MK2 miben is jobb, mint a Szu-27SzM?”

    a szu-27szm radarja egy nagy rakás fos a régi n001 fejlesztett változata míg az mkk gépekbe tudtommal zsuk-m lokátorok kerülnek de ezektől eltekintve(és a kinaiak által beépített dolgoktól)nagy hasonlóságot mutat a két gép

  9. szu-27szm mennyi is van szolgálatba az orosz légierőnél
    ha van is nem igen van több 10-20 db -nál
    és még ott vannak a j-10 precíziós csapásméréssel AESA radarral
    abból legalább 180 vagy még annál is több van szolgálatba
    ezek mellé jön az új szu-33 amiből alig van a kuznyecov anya hajón
    és még azok modernizálva sincsenek .
    kínának jól szervezett hadereje van ha megnézem a grúziában állomásozó orosz katonákat olyanok mint egy hajléktalanok. A bmp-2 vagy 1-es harckocsin ülnek vagy 20-an és ha aszt eltalálna egy RPG
    nem lenne kellemes érzés .
    Az igaz hogy nem képesek egy gép kifejlesztésére de ha már megvan a szu-33 akkor nincs olyan nagy gond közelharcban ami ritkán alakúl már veri a nyugati gépeket kivéve a raptort.

  10. Én úgy tudom hogy az indiaiak nyakig bent vannak a pak-fa buliban már annak gondolatban felvetődése óta! Még pedig a szuhoj gyárral fenntartott jó kapcsolata alapján, amely állítólagos gyökere egy jelentős pénzügyi csomag, amit India pumpált bele a gyárba,ráadásul akkor mikor a legzivatarosabb idők voltak. Még pedig az nem is a mai időkben volt, és most kezd el fialni. Mondjuk az indiai pilóták szinte a legmodernebb szuhojokat használják, ráadásul szerintem érdekes hogy az indiai pilóták le is tesztelhették a fejlesztéseket az usa-ban! Ami megint csak visszacsorgott a szuhoj iroda infói közé. Ráadásul India is lopakodó gépet akar gyártani, ami a kapcsolat újabb belső összefonódására utal.

  11. Majd elfelejtettem: Hajrá Gripen! Szerintem telitalálat volt, csak át kéne venni ezeket a fejlesztéseket is, meg azt a módot is ahogy , amire kitalálták. Érdekes hogy tolóerő vektoros hajtóművet nem hallom hogy fejlesztenének hozzá. Pedig hát F22,F35,Szu3X …

  12. Repülők, helikopterek (3750 db):

    Front légierő, légvédelem:

    * 452 db Szu–27
    * 345 db MiG–29, modernizált változata: MiG-29SMT
    * 325 db MiG–31
    * 11 db Szu–35
    * 767 db operációs támadó légieszköz
    * 367 db Szu–24M, modernizált változata a Szu–24M2
    * 192 db Szu–25, modernizált változata a Szu–25SZM
    * 8 db Szu–34

    Bombázók:

    * 100 db Tu–22M

    Tengerészeti repülők:

    * 52 db Szu–33 (Szu–27K)
    * 110 db MiG–29
    * 130 db Szu–24
    * 70 db Szu–25

    Tengerészeti bombázók:

    * 160 db Tu–22M

    Stratégiai bombázó erők:

    * 88 db Tu–95 (Tu–142)
    * 15 db Tu–160

    ECM/ELINT gépek:

    * 100 db Szu–24MR/MP Fencer
    * 80 db MiG–25RB Foxbat

    Légtérellenőrző repülőgépek:

    * 15 db A–50

    Szállító repülőgépek (345 db):

    * 300 db Il–76
    * 20 db An–72
    * 25 db An–124

    Légi utántöltő repülőgépek:

    * Il–78 (Il–76 bázison)

    Prototípusok:

    * Szu–37
    * Szu–47
    * Szu–25UTG
    * Szu–39
    ASZEM ENNYI MINDEN VAN MOST SZOLGÁLATBA

  13. j-10s Kétüléses változat kiképzésre de alkalmazható mini- AWACS-ként vagy elektronikai harcra és teljes harcértékkel rendelkezik
    j-10A:exportváltozat
    j-10B:j-10A továbbfejlesztése ellátták aesa radarral növelték a fegyverzet felfüggeztők számát a szívó csatornát az f-35-höz hasonlóan átalakították amely így további radarreflexió-csökkentést okozott .

  14. Állomány

    * 47 vadászrepülő század
    * 6 bombázó század
    * 1 ellenséget jelző század
    * 6 felderítő század
    * 6 légi előrejelző és riasztó század
    * 7 előrevetett légi irányító század
    * 46 kiképző század
    * 29 szállító repülő század
    * 22 légi utántöltő század
    * 6 kutató-mentő század
    * 3 egészségügyi kiürítő század
    * 3 pilóta nélküli repülő század

    Tartalék: 74 700 fő

    * 1 bombázó század
    * 5 közvetlen támogató század
    * 19 szállító repülő század
    * 7 légi utántöltő század
    * 30 egyéb feladatú század

    Felszerelés

    * 2928 db harci repülőgép (F–4, F–15 A/B/C/D, F–16 A/B/C/D, F–22A, F–111, F–117, A–10)
    * 208 db nagytávolsági csapásmérő repülőgép (B–52H, B–1B, B–2A)
    * 234 db felderítő repülőgép (U–2, TU–2, RQ–8, RC–135)
    * 1045 db szállító repülőgép (C–5, C–12, C–17, C–19, C–20, C–21, C–22, C–25, C–26, C–27, C–32, C–37, C–38, C–130, C–135, C–141)
    * 659 db légi utántöltő repülőgép (KC–135, KC–10)
    * 230 db helikopter (HH–60G, MH–53, UH–1)
    * 16 db pilótanélküli repülőgép (Global Hawk, Predator)
    Ez meg az amerikai légierő aszem ezek 2008as vagy 2009 es adatok

  15. @Dudi:

    a szu-27szm radarja egy nagy rakás fos a régi n001 fejlesztett változata míg az mkk gépekbe tudtommal zsuk-m lokátorok kerülnek de ezektől eltekintve(és a kinaiak által beépített dolgoktól)nagy hasonlóságot mutat a két gép

    Az első 20 MKK-ba is N001VEP került. Mellesleg a Szu-27SzM N001V-je az upgrade részeként PESA antennát kapott…

    http://www.milavia.net/aircraft/su-27/su-27.htm

    @Roni:

    szu-27szm mennyi is van szolgálatba az orosz légierőnél
    ha van is nem igen van több 10-20 db -nál

    Az előbb azt írtad, hogy az orosz légierő csak álmodhat a kínai Szu-30-asokkal egyenértékű gépekről. Erre most te is beismered, hogy már szolgálatban is vannak.

    Amúgy én kb. 40 átalakított Szu-27SzM-ről tudok, ez még tavaszi adat.

    és még ott vannak a j-10 precíziós csapásméréssel AESA radarral
    abból legalább 180 vagy még annál is több van szolgálatba

    Majd a J-10B esetén, az első szériás J-10A-k egy részébe a hírek szerint N001VE került, aztán áttértek a saját mechanikus kitérítésű radarukra.

    ezek mellé jön az új szu-33 amiből alig van a kuznyecov anya hajón
    és még azok modernizálva sincsenek .

    Nem jön. A Szu-33 eladásból semmi sem lett. Aztán nemrég ugye megjelent a saját Szu-33 másolatuk, a J-15. Amit érthető okokból nem fogadott kitörő örömmel a Szuhoj…

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/22/344893/farnborough-russia-shrugs-off-chinese-su-33-copy.html

    @Commandate:

    Én úgy tudom hogy az indiaiak nyakig bent vannak a pak-fa buliban már annak gondolatban felvetődése óta! Még pedig a szuhoj gyárral fenntartott jó kapcsolata alapján, amely állítólagos gyökere egy jelentős pénzügyi csomag, amit India pumpált bele a gyárba,ráadásul akkor mikor a legzivatarosabb idők voltak. Még pedig az nem is a mai időkben volt, és most kezd el fialni. Mondjuk az indiai pilóták szinte a legmodernebb szuhojokat használják, ráadásul szerintem érdekes hogy az indiai pilóták le is tesztelhették a fejlesztéseket az usa-ban! Ami megint csak visszacsorgott a szuhoj iroda infói közé. Ráadásul India is lopakodó gépet akar gyártani, ami a kapcsolat újabb belső összefonódására utal.

    Az Indiai MMRCA tenderről volt szó, ez teljesen független az FGFA-tól. Az MMRCA egy közepes méretű gépet vár, mint az MiG-29, Gripen, Rafale. Továbbá az FGFA sorozatgyártása nem várható 2020 előtt. Az MMRCA feladata a kiöregedő MiG-21 és -23 gépek kiváltása.

  16. A kínaiak, amíg nincsenek megelégedve a cuccal, semmiből sem gyártanak sokat. Amiket mostanáig legyártottak azok inkább azért vanak, hogy megtanúlják alkalmazni őket és új halcerjárásokat dolgozzanak ki hozzájuk. Ami a J-10 AESA radarját illeti, a verebek azt csiripelik, hogy már felszereltek párat velük és folyik a tesztelés.
    Ehunn egy igazi ritkaság. Repülő WZ-10.

    http://player.youku.com/player.php/sid/XMTkxNTY0ODg4/v.swf

  17. @Dudi:

    Kína eléggé titkolódzó ország, így részleteket nem nagyon tudni (T/R szám, adatok, gyártási állapot?), de a munka még az 1980-as években elkezdődött, azóta a hajókra telepített és légvédelmi radarok terén már sorozatéret radarokat gyártottak, és a vadászgépekbe szánt AESA radarjuk közül az első is már sorozatérett.

    http://www.sinodefenceforum.com/air-force/new-generation-fighter-24-4260.html (#350-es hozzászólás)

    A Sinodefence fórumát érdemes átnézni, főleg a J-10 topicokat. Rémlik, hogy már utánakerestem egyszer, talán éppen ide írtam be valahova, de most nincs erőm újra kikeresni… :)

  18. Na, csak találtam valamit:

    http://img197.imageshack.us/img197/8713/27579023567e397672cf6b.jpg
    http://img193.imageshack.us/img193/3290/2757902f6871bceacda70b.jpg

    http://www.janes.com/articles/Janes-Avionics/KLJ-710-Fire-Control-Radar-FCR-China.html

    J-10A korai széria: KLJ-3 (Type 1473), az N001V-hez hasonlítható radar.
    J-10A későbbi széria: KLJ-10 (Type 1478), az N010 Zsuk-hoz hasonló mechanikus kitérítésű radar.
    J-10B: Ismeretlen jelölésű AESA radar, amit a „607”-es intézet fejlesztett ki.
    J-10B:

  19. Ja azt elfelejtettem oda irni hogy ez az orosz légierő

    Borzalmasan elavult számok. Már maga a MiG-29 adat ezt mutatja. A bizonyos baleset idején is alig 200 MiG-29 volt papíron és az eset után úgy tűnt, hogy kb. maradhat olyan 60-70.

    A többi szám is elég távol van a valóságtól…