A Gripen NG létrehozásával úgy tűnik, hogy egy valóban versenyképes típust sikerült alkotni. De nem áll le a munka, további képességnövekedés várható.
A Gripen korábbi verzióinak önvédelmi képességei nem mondhatók túlzottan acélosnak. Bár korábban is rendelkezett a típus bizonyos védelemmel (BOL/BOP dipól/flare kiszóró egységek, valamint EW rendszer), ezt nagyságrendekkel javították az új változaton. A Gripen Demonstrator már megkapta a Saab által gyártott MAW 300-as rakétaindítás-jelző rendszer szenzorait, melyek UV-tartományban dolgoznak (képekért erre tessék). Most azonban további képességbővítés folyik, egy huzalvontatású csali integrációját tervezik.
A Gripen NG-t a radarirányítású rakéták ellen egy huzalon vontatott csali védi majd meg, mely optikai szálon keresztül kommunikál a géppel és annak rendszerivel. Az még nem eldöntött, hogy mely cég szállítja majd az önvédelmi berendezést.
Azonban továbbra sem állnak le a Gripen Demonstrator tesztelésével, mely eddig 175 repült órát gyűjtött össze. A Saab jelenleg több különböző műszerfal-elrendezéssel kísérletezik, azonban hamarosan lezárul ez a periódus is. A Gripen Demonstrátor pedig a közeljövőben ismét „szabadságot kap”, szerelőhangárba tolják és avionikai módosításokat végeznek rajta (nagy valószínűséggel a Saab által legjobbnak ítélt kabinbelsőt alakítják ki).
A Gripen International marketingesei sem pihenhetnek, jelenleg 17 országban látnak esélyt a Gripen eladására, ezek közül néhány még idén eldől.
Nekem olyan eső után köpönyeg utánérzésem van. A svédek loholnak a konkurencia UTÁN de mielött beérnék azok tovább ugranak egy új szintre. Mire a Gripen G működni fog addigra a F-15 SE is ami egy majd 40 éves fejlesztési folyamat ujabb állomása és akkor az F-35 ről nem is beszélek.
Persze kérdés ki az ellenség. Mert ha orosz o akkor jelenleg ez is elég. Persze kérdés hogy a PAK-FA mikor és mire lesz képes.
lehet h rosszul tudom de gy ale-50 integrációja nagyrészt szoftveres dolog (az alapvető repülési teszteket leszámítva) a fly-by-wire programját kell átírni és a meglévő védelmi rendszerekkel kell integrálni
lehet h rosszul gondolom de ez max 1 hónapos munka ha tényleg csinálják és nem csak csinálgatják
a fly-by-wire programját se kell nagyon megpiszkálni hisz kiengedett csalival nem nagyon lehet intenzív manővereket végezni tudtommal
Gripen korábbi verzióinak önvédelmi képességei nem mondhatók túlzottan acélosnak
Nono, azért ez így erős. A legtöbb USAF F-16 csak a vontatott ALE-50-nel több, de másban kevesebb. Még minidg szinte az összes gép ECM pod függő és nevetségesen kevés chaff/flare van rajtuk. Az „átlagos” méretűből 30 flare és 60 chaff töltet asszem, összesen három kazetta rekesz van. A Gripen C-n is 4×24 26 mm (?)-es flare (BOP/C) és a szárny alatti BOL sínek vannak + kisebb RCS előny. Az áltag F-16C/D géppel igenis elég jó volt a Griff. Ez még jobb lesz így.
az amik jók az eu is jó elektronikába vajon kína hól jár mert ők modernebb szu-30-sal repülnek mint amilyenről az orosz légierő álmodhat.
@Kuruc71:
Nekem olyan eső után köpönyeg utánérzésem van. A svédek loholnak a konkurencia UTÁN de mielött beérnék azok tovább ugranak egy új szintre. Mire a Gripen G működni fog addigra a F-15 SE is ami egy majd 40 éves fejlesztési folyamat ujabb állomása és akkor az F-35 ről nem is beszélek.
A svédek bizonyos téren konkrétan a konkurencia előtt jártak eddig. Az saját adatkapcsolatuk jobb, mint a Link16, csak mi ugye a földi komponenst nem vettük meg, a Gripen C/D adatkapcsolatával csak az F-22A (szintén „saját”, mással nem kompatibilis) adatkapcsolata ér fel.
Az NG persze küzd a problémákkal, de az erősebb hajtómű mar ott van (sőt, az F414-es EPE hajtómű-upgrade is bele fog kerülni), a fedélzeti elektronika, a radar és rádioelektronikai hadviselés terén pedig eddig sem voltak olyan nagy gondok, és e téren fejlesztik éppen most. Ahol gondok vannak, hogy a gép nem fog feltehetően sose belső fegyvertérrel bírni, bár a korábbi F/A-18E/F féle törzs alatti fegyvertároló-konténer talán itt is szóba jöhet.
Nem az F-35A szintjén mozog, de a potenciális vásárlók (mint India és Brazilia) határozottan elzárkóztak az F-35A-tól.
@Roni:
az amik jók az eu is jó elektronikába vajon kína hól jár mert ők modernebb szu-30-sal repülnek mint amilyenről az orosz légierő álmodhat.
Hm? A Szu-30MKK és MK2 miben is jobb, mint a Szu-27SzM?
Cifu
Szerinted mi lehet az oka hogy mind Idia mind Brazilia elzárkózott az F-3 ös elől ?
Magasabb technológia, ráadásúl Idiánál ne semmi előny lenne a kínai szomszédokkal szemben.
Nem járt volna vele technológiai transzfer ?
Az is, meg az ára is…
Kuruc71
Szegény svéd barátainkat cseszteted akkor EU mi szóljon?
F-2000 is csak egy 4. gép és azzal kevesebb a tapasztalat mint a Gripennel ha annó a Svéd bürokraták nem akarták volna Jas-39 elődjénél fele akkora gépet. Ma isten király lenne, csak hát e gépet részben adószedők tervezték.
Most mindenkinek F-35 keljen meg Pak_fa ezek a gépeke iszonyatos pénz nyelők.
Kis országoknak meg tökéletes ez a gép is.
India gép parkjába is elférne sok Szu-30MKI-II mellé.
@Kuruc71
Szerinted mi lehet az oka hogy mind Idia mind Brazilia elzárkózott az F-3 ös elől ?
Magasabb technológia, ráadásúl Idiánál ne semmi előny lenne a kínai szomszédokkal szemben.
Nem járt volna vele technológiai transzfer ?
1.: A gép ára. A Kanadai F-35 hírnél is említettem, hogy a Lockheed képtelen fix árat mondani, az összes eddigi F-35 szerződés lebegőáras (nem tudom pontosan mi ennek a pénzügyi szakszava, a lényeg, hogy megegyeznek egy hozzávetőleges árban, aztán majd a leszállításkor kiderül mennyi is lesz az annyi). India amúgy is többször megégette magát már a túlköltekezéssel, úgyhogy ők például kikötötték, hogy fix áron szerződik csak. Ha drágább lesz valamiért a gépek ára, az már az eladó kockázata. A brazilok hasonlóképpen vannak, bár ott más tészta is kevereg.
2.: Technológiai transzfer. Mind az Indiaiak (náluk a HAL-nál lenne a licencgyártás), mind a brazilok (Embaer) kikötötték ezt az opciót. Itt kb. vége is a dalnak az F-35A számára, mert a Lockheed nem szándékozik még csak végszerelést sem ádadni senkinek.
3.: Politikai háttér. India esetében ott van ugyan az F-16IN, mint tenderező, de úgy két vagy három éve az indiai légierő főparancsnoka kerek-perec kijelentette, hogy india nem fog amerikai gépeket vásárolni. A fő ellenfél Pakisztán, ahol konkrétan F-16-osok üzemelnek, sőt, adják át a Block 52-eseket a pakisztániaknak. Őszintén szólva nem lennék az indiai-ügyletért felelős lockheed fejes. Szépen vastag arcbőr kell ahhoz, hogy előadja azt, amint a potenciális ellenfélnek most szállítottunk le vadonatúj gépeket, de tessék, vegyék meg portékánkat, önöknek még fejlettebeket tudunk adni! :DDD
4.: Leszállítási határidő. India eredetileg még 2007-2008 körül szerette volna eredetileg megkapni a gépeket, aztán ez folyamatosan csúszott, ezért került a Mirage 2000 helyére például a Rafale. Azonban az indiaiak mindenképpen szeretnék minél hamarabb beindítani a dolgokat, és 2011-2012 körül már az első gépek leszállítását várják. A brazilok szintén 2011-re szerették volna az első (Rafale-t), aztán jött a lebegtetés, hogy mikor lesz belőle bármi is, az jelenleg kérdőjel. Az F-35A leghamarabb 2015 körül kerülhet az első exportgépek szintjére, de akkor is az „első körös” vásárlók kerülnek kiszolgálásra, tehát reálisabb 2018 körülről beszélni.
„Hm? A Szu-30MKK és MK2 miben is jobb, mint a Szu-27SzM?”
a szu-27szm radarja egy nagy rakás fos a régi n001 fejlesztett változata míg az mkk gépekbe tudtommal zsuk-m lokátorok kerülnek de ezektől eltekintve(és a kinaiak által beépített dolgoktól)nagy hasonlóságot mutat a két gép
szu-27szm mennyi is van szolgálatba az orosz légierőnél
ha van is nem igen van több 10-20 db -nál
és még ott vannak a j-10 precíziós csapásméréssel AESA radarral
abból legalább 180 vagy még annál is több van szolgálatba
ezek mellé jön az új szu-33 amiből alig van a kuznyecov anya hajón
és még azok modernizálva sincsenek .
kínának jól szervezett hadereje van ha megnézem a grúziában állomásozó orosz katonákat olyanok mint egy hajléktalanok. A bmp-2 vagy 1-es harckocsin ülnek vagy 20-an és ha aszt eltalálna egy RPG
nem lenne kellemes érzés .
Az igaz hogy nem képesek egy gép kifejlesztésére de ha már megvan a szu-33 akkor nincs olyan nagy gond közelharcban ami ritkán alakúl már veri a nyugati gépeket kivéve a raptort.
Én úgy tudom hogy az indiaiak nyakig bent vannak a pak-fa buliban már annak gondolatban felvetődése óta! Még pedig a szuhoj gyárral fenntartott jó kapcsolata alapján, amely állítólagos gyökere egy jelentős pénzügyi csomag, amit India pumpált bele a gyárba,ráadásul akkor mikor a legzivatarosabb idők voltak. Még pedig az nem is a mai időkben volt, és most kezd el fialni. Mondjuk az indiai pilóták szinte a legmodernebb szuhojokat használják, ráadásul szerintem érdekes hogy az indiai pilóták le is tesztelhették a fejlesztéseket az usa-ban! Ami megint csak visszacsorgott a szuhoj iroda infói közé. Ráadásul India is lopakodó gépet akar gyártani, ami a kapcsolat újabb belső összefonódására utal.
Arról nem is beszélve hogy Indiával nincsenek licensz gondok. Egyébként is az indiai piac egy olyan feneketlen teknő ami mindent visz.
Majd elfelejtettem: Hajrá Gripen! Szerintem telitalálat volt, csak át kéne venni ezeket a fejlesztéseket is, meg azt a módot is ahogy , amire kitalálták. Érdekes hogy tolóerő vektoros hajtóművet nem hallom hogy fejlesztenének hozzá. Pedig hát F22,F35,Szu3X …
@Roni
és még ott vannak a j-10 precíziós csapásméréssel AESA radarral
Hogyan jön a Su-27Szm a J-10-hez, aminek 1000%, hogy nincs AESA radarja?
Repülők, helikopterek (3750 db):
Front légierő, légvédelem:
* 452 db Szu–27
* 345 db MiG–29, modernizált változata: MiG-29SMT
* 325 db MiG–31
* 11 db Szu–35
* 767 db operációs támadó légieszköz
* 367 db Szu–24M, modernizált változata a Szu–24M2
* 192 db Szu–25, modernizált változata a Szu–25SZM
* 8 db Szu–34
Bombázók:
* 100 db Tu–22M
Tengerészeti repülők:
* 52 db Szu–33 (Szu–27K)
* 110 db MiG–29
* 130 db Szu–24
* 70 db Szu–25
Tengerészeti bombázók:
* 160 db Tu–22M
Stratégiai bombázó erők:
* 88 db Tu–95 (Tu–142)
* 15 db Tu–160
ECM/ELINT gépek:
* 100 db Szu–24MR/MP Fencer
* 80 db MiG–25RB Foxbat
Légtérellenőrző repülőgépek:
* 15 db A–50
Szállító repülőgépek (345 db):
* 300 db Il–76
* 20 db An–72
* 25 db An–124
Légi utántöltő repülőgépek:
* Il–78 (Il–76 bázison)
Prototípusok:
* Szu–37
* Szu–47
* Szu–25UTG
* Szu–39
ASZEM ENNYI MINDEN VAN MOST SZOLGÁLATBA
Ja azt elfelejtettem oda irni hogy ez az orosz légierő
j-10s Kétüléses változat kiképzésre de alkalmazható mini- AWACS-ként vagy elektronikai harcra és teljes harcértékkel rendelkezik
j-10A:exportváltozat
j-10B:j-10A továbbfejlesztése ellátták aesa radarral növelték a fegyverzet felfüggeztők számát a szívó csatornát az f-35-höz hasonlóan átalakították amely így további radarreflexió-csökkentést okozott .
Állomány
* 47 vadászrepülő század
* 6 bombázó század
* 1 ellenséget jelző század
* 6 felderítő század
* 6 légi előrejelző és riasztó század
* 7 előrevetett légi irányító század
* 46 kiképző század
* 29 szállító repülő század
* 22 légi utántöltő század
* 6 kutató-mentő század
* 3 egészségügyi kiürítő század
* 3 pilóta nélküli repülő század
Tartalék: 74 700 fő
* 1 bombázó század
* 5 közvetlen támogató század
* 19 szállító repülő század
* 7 légi utántöltő század
* 30 egyéb feladatú század
Felszerelés
* 2928 db harci repülőgép (F–4, F–15 A/B/C/D, F–16 A/B/C/D, F–22A, F–111, F–117, A–10)
* 208 db nagytávolsági csapásmérő repülőgép (B–52H, B–1B, B–2A)
* 234 db felderítő repülőgép (U–2, TU–2, RQ–8, RC–135)
* 1045 db szállító repülőgép (C–5, C–12, C–17, C–19, C–20, C–21, C–22, C–25, C–26, C–27, C–32, C–37, C–38, C–130, C–135, C–141)
* 659 db légi utántöltő repülőgép (KC–135, KC–10)
* 230 db helikopter (HH–60G, MH–53, UH–1)
* 16 db pilótanélküli repülőgép (Global Hawk, Predator)
Ez meg az amerikai légierő aszem ezek 2008as vagy 2009 es adatok
Leírtam az oroszét is megtaláljátok feljebb jo vitatkozást:)
@Dudi:
a szu-27szm radarja egy nagy rakás fos a régi n001 fejlesztett változata míg az mkk gépekbe tudtommal zsuk-m lokátorok kerülnek de ezektől eltekintve(és a kinaiak által beépített dolgoktól)nagy hasonlóságot mutat a két gép
Az első 20 MKK-ba is N001VEP került. Mellesleg a Szu-27SzM N001V-je az upgrade részeként PESA antennát kapott…
http://www.milavia.net/aircraft/su-27/su-27.htm
@Roni:
szu-27szm mennyi is van szolgálatba az orosz légierőnél
ha van is nem igen van több 10-20 db -nál
Az előbb azt írtad, hogy az orosz légierő csak álmodhat a kínai Szu-30-asokkal egyenértékű gépekről. Erre most te is beismered, hogy már szolgálatban is vannak.
Amúgy én kb. 40 átalakított Szu-27SzM-ről tudok, ez még tavaszi adat.
és még ott vannak a j-10 precíziós csapásméréssel AESA radarral
abból legalább 180 vagy még annál is több van szolgálatba
Majd a J-10B esetén, az első szériás J-10A-k egy részébe a hírek szerint N001VE került, aztán áttértek a saját mechanikus kitérítésű radarukra.
ezek mellé jön az új szu-33 amiből alig van a kuznyecov anya hajón
és még azok modernizálva sincsenek .
Nem jön. A Szu-33 eladásból semmi sem lett. Aztán nemrég ugye megjelent a saját Szu-33 másolatuk, a J-15. Amit érthető okokból nem fogadott kitörő örömmel a Szuhoj…
http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/22/344893/farnborough-russia-shrugs-off-chinese-su-33-copy.html
@Commandate:
Én úgy tudom hogy az indiaiak nyakig bent vannak a pak-fa buliban már annak gondolatban felvetődése óta! Még pedig a szuhoj gyárral fenntartott jó kapcsolata alapján, amely állítólagos gyökere egy jelentős pénzügyi csomag, amit India pumpált bele a gyárba,ráadásul akkor mikor a legzivatarosabb idők voltak. Még pedig az nem is a mai időkben volt, és most kezd el fialni. Mondjuk az indiai pilóták szinte a legmodernebb szuhojokat használják, ráadásul szerintem érdekes hogy az indiai pilóták le is tesztelhették a fejlesztéseket az usa-ban! Ami megint csak visszacsorgott a szuhoj iroda infói közé. Ráadásul India is lopakodó gépet akar gyártani, ami a kapcsolat újabb belső összefonódására utal.
Az Indiai MMRCA tenderről volt szó, ez teljesen független az FGFA-tól. Az MMRCA egy közepes méretű gépet vár, mint az MiG-29, Gripen, Rafale. Továbbá az FGFA sorozatgyártása nem várható 2020 előtt. Az MMRCA feladata a kiöregedő MiG-21 és -23 gépek kiváltása.
A kínaiak, amíg nincsenek megelégedve a cuccal, semmiből sem gyártanak sokat. Amiket mostanáig legyártottak azok inkább azért vanak, hogy megtanúlják alkalmazni őket és új halcerjárásokat dolgozzanak ki hozzájuk. Ami a J-10 AESA radarját illeti, a verebek azt csiripelik, hogy már felszereltek párat velük és folyik a tesztelés.
Ehunn egy igazi ritkaság. Repülő WZ-10.
http://player.youku.com/player.php/sid/XMTkxNTY0ODg4/v.swf
valaki leírná h milyen aesa radar van a 1-10b-ben mert ilyet nem sok ország képes sorozatban gyártani önmagától köztük pl svédország azt meg nem hiszem h kína jobb lenne mint a svédek
@Dudi:
Kína eléggé titkolódzó ország, így részleteket nem nagyon tudni (T/R szám, adatok, gyártási állapot?), de a munka még az 1980-as években elkezdődött, azóta a hajókra telepített és légvédelmi radarok terén már sorozatéret radarokat gyártottak, és a vadászgépekbe szánt AESA radarjuk közül az első is már sorozatérett.
http://www.sinodefenceforum.com/air-force/new-generation-fighter-24-4260.html (#350-es hozzászólás)
A Sinodefence fórumát érdemes átnézni, főleg a J-10 topicokat. Rémlik, hogy már utánakerestem egyszer, talán éppen ide írtam be valahova, de most nincs erőm újra kikeresni… :)
Na, csak találtam valamit:
http://img197.imageshack.us/img197/8713/27579023567e397672cf6b.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/3290/2757902f6871bceacda70b.jpg
http://www.janes.com/articles/Janes-Avionics/KLJ-710-Fire-Control-Radar-FCR-China.html
J-10A korai széria: KLJ-3 (Type 1473), az N001V-hez hasonlítható radar.
J-10A későbbi széria: KLJ-10 (Type 1478), az N010 Zsuk-hoz hasonló mechanikus kitérítésű radar.
J-10B: Ismeretlen jelölésű AESA radar, amit a „607”-es intézet fejlesztett ki.
J-10B:
Ja azt elfelejtettem oda irni hogy ez az orosz légierő
Borzalmasan elavult számok. Már maga a MiG-29 adat ezt mutatja. A bizonyos baleset idején is alig 200 MiG-29 volt papíron és az eset után úgy tűnt, hogy kb. maradhat olyan 60-70.
A többi szám is elég távol van a valóságtól…
Példáúl a Su-33-asok számán is csodálkozom!
Én olyan 24 db körül tudtam a számot!
Sztrategosz, honnan veszed a gépállomány adatait?
Pocok
ÉN is annyit tudtam de régen 1 su 33-as az belezuhant a tengerbe.
Az izraeli Elta képes már vadászrepülő-fedélzeti AESA radar gyártására?
EL/M-2052
Azt hiszem ez az.
én úgy tudom h a j-10 (export változataiba az elta radart is rendelhető és akkor igen valószínű h nem saját aesa radarjuk van hanem izraeli
Rommel28
tudtommal övék a 2.szériaérett aesa radar az usa után