|

Új légtérellenőrzővel bővülhet a piac

A katonai repülés világában nem ritka, hogy egy típust nem újonnan alkotnak meg, hanem már meglévő, a polgári életben bizonyított platformokból alakítanak át. Erre a legjobb példa a Boeing 707-esen alapuló KC-135 vagy E-3, de a sort még lehetne folytatni. Világos, hogy nagyrészt a méretes utasszállítókból készülnek például tankerek, s ez a helyzet a korai előrejelző és légiirányító repülőgépek piacán is, mely most egy újabb hasonló taggal bővül.

Ezúttal a Northrop Grumman és a Fairchild Dornier vállalatok fogtak össze, hogy közös erővel összehozzanak egy korai előrejelző és légiirányító (Airborne Early Warning & Control – AEW&C) repülőgépet. Ennek alapját a Fairchild Dornier 728JET regionális utasszállító képezi majd (melyből egyébként eddig csak három prototípus épült meg, mivel a fejlesztése pénzügyi gondok miatt leállt), s integrálják rá a Northrop Grumman korai előrejelző és légiirányító rendszereit. Utóbbi vállalatnak már sokéves tapasztalata van ilyen téren, hiszen főleg az E-2 Hawkeye különböző változatainak köszönhetően a világ élvonalába tartozik az AEW&C gépek piacán.

A majdani típus az E-2C Hawkeye jól ismert, jellegzetes, 7,3 méter átmérőjű radardómját kapná meg, melyben az Advanced Hawkeye program során korszerűsített lokátor-rendszer kaphat majd helyet. Lehetőség van a régebbi, mechanikus sugáreltérítésű ADS-18 antennarendszerrel együttműködő, 21 csatornás adattovábbítóval rendelkező, valamint a modernebb, elektronikus sugáreltérítésű radar beépítésére is, ez a megrendelő igényeitől függhet.

Konkurenciát kaphat a Hawkeye – méghozzá házon belül… ,

Magáról az alapot képező 728JET-ről annyit érdemes tudni, hogy egy 70 fős befogadóképességű, 39550 kg maximális felszálló tömegű, két hajtóműves regionális utasszállító repülőgép. Az új feladat ellátásához néhány módosítást végre kell hajtani rajta, például a megnövekedett energiaszükséglet miatt szükséges plusz generátorok beépítése, az őrjáratozási idő megnövelésére pedig az üzemanyagkészlet megnövelése (így a hatótávolság 7400 km, ami 9 óra levegőben töltött időt jelent).
A belső térben nyilvánvalóan nem lesz szükség az utasok üléseire, helyükre a kilenc taktikai konzol és a négy parancsnoki munkaállomás kerül majd, valamint a váltó személyzet számára szükséges pihenő alkalmatosságok, ágyak és konyha.

A gyártók szerint a típus eséllyel pályázhat azon országokban, ahol a régebbi E-2C Hawkeye verziók üzemelnek, és helyükre egy modern, jó képességű légtérellenőrzőt keresnek jó áron. Ezen kívül bármely olyan nemzet számára tökéletes lehet, mely ilyen kategóriájú gépet keres magának, azonban a konkurencia erős, így meglehetősen szoros versenyek alakulhatnak ki a jövőben. A dolog egyébként azért lehet érdekes, mert így a Northrop Grumman saját termékének ad konkurenciát.

A Northrop Grumman és a Fairchild Dornier egyébként hosszú távon gondolkodnak a közös jövőn, ugyanis az AEW&C mellett több más, speciális katonai feladatra is szeretnének repülőgépeket gyártani. Így például utóbbi vállalat más utasszállítóiból felfegyverzett tengerészeti járőr, légi-utántöltő és teherszállító feladatkörökbe is terveznek típusokat. Céljuk az, hogy megfelelő alternatívát kínáljanak azon országoknak, melyek az ennél nagyobb kategóriájú repülőgépeket túl drágának találják, ám mégis szükségük van hasonlóra.

33 hozzászólás “Új légtérellenőrzővel bővülhet a piac”

  1. Sose értettem, bár valszeg ez az én hibám :-)

    Szóval hogy lehet hogy a gép vezérsíkjai szárnyai stb nem zavarják a radart, nem takarnak ki eszméletlen területet ?

    Vagy ez a gép teszem azt az 50 km es körzetben nem is lát ?

  2. Szia Kuruc….
    Szóval….:D
    Ezen a képen nem látszik, de a Hawkeye szerves része John Smith tizedes, aki a gép felszállása után egy zárt fegyvertérből kiengedhető áttetsző kapszulában fekszik és távcsővel nézi a tengert, majd jelenti, ha lát valamit. Ezt hívják a Navy terminológiában DHRT-nek, Digital Human Radar Technology-nak.

  3. …Ennek fejlettebb változata a Birdeye-X project, ahol egy „hordozó” repülőgép a hordozó-csoport felett kienged húsz-harminc madarat, amelyek minikamerával vannak felszerelve, valamint online kapcsolatban vannak az anyahajó harcászati központjával. Fegyveres változata (elnézést a madárvédőktől) a PowerBird, amelynél a madarakon robbanótöltet helyettesíti a kamerát. Látszólag ártatlanul keringenek az ellenséges flotta felett, majd a hajóra leszállva kioldják a robbanótestet és elrepülnek. :-) :-) Meleg van…..

  4. A sok szolnoki katonapalánta. :D Jelentem előbb 34 fokot mutatott a kocsi hőmérője. Jóféle… Holnap meg airsoftozás lesz, ha nem lőnek le akkor is meghalunk. :)

    Littlejohn, tudsz mutatni valami linket ezekről a madarakról, vagy egy videót a használatukról? :)

  5. @Kuruc71:

    Valamekkora holttere van a gép fölé szerelt antennának, ez benne van a pakliban. Ám ez a probléma csak a gép repülési útvonalával is kisatírozható, általában egy adott területet kell figyelni, és a gép nem annak a közepén kering.

    Ha megnézed például a svéd Erieye-t, az kifejezetten oldalra ‘lát’, az izraeli Phalcon szintén első sorban oldalra ‘néz’.

  6. Ma Magyarországon épelméjű ember nem is akar katona lenni. :( Maximum a földi erőknél, ha érdekel egy kis puffogtatás, de szerintem ahhoz hogy valaki katona legyen ahhoz hadsereg is kell. :)

    Dudi te az vagy?

    Sulyid, hol szolgálnak a rokonaid, már ha nem vagyok indiszkrét. :) Pm-ben is megírhatod ha gondolod.

  7. Fisher

    Mára a legtöbb rokonom már nem aktív katona de harckocsizók és légierősök azok voltak:)Apám például mi 8-as szerelő volt több évig utána átkerült mi 2-esre és akkor költözött Szolnokra.Nagyapám testvérének a fia pedig jelenleg Kecskeméten MIG 29 üzemeltető(csak ritkán találkozok vele).A nagyapám harckocsizó volt egészen a szakaszparancsnokig felküzdötte magát a közlegényből, T55-ösön szolgált de t34-esen képezték ki eredetileg.Először lövegtöltő volt utána ágyúkezelő és parancsnok,többször is vezette a t55-ösét(összesen a szolgálata alatt 160 KM-et ment a tankja).A dédnagyapám a 2.VH-ban volt harckocsizó a magyar csapatoknál, a tankját kilőtték 44-ben Magyarországon.Nem volt hadifogságba mivel a helyiek azok elrejtették.Ezenkívül volt még pár sorkatona és gyalogos a családban.Mára inkább az informatikus és a tanár a család fő irányvonala.

  8. én nem ejtőernyőzhetek mert arra csak olyan ember alkalmas mo-n aki űrhajós is lehet kis túlzással(máshol ez úgy meg h ha ejtőernyőzni akarsz és alkalmas vagy katonának akkor aláírtnak veled egy nyilatkozatot h önként csinálod és ha bajod lesz akkor nem hibáztatható a sereg) a búvár helyeket meg csak örökölni lehet…
    szval sima harcoló vagyok