|

AW101 léphet a Sea King ASaC helyébe

Túlzás lenne azt állítani, hogy a Fleet Air Arm, vagyis a brit haditengerészeti repülőflotta korai előrejelző és légiirányító képességek terén eléri a megfelelő szintet. Ugyanis csak egyetlen olyan típusuk van, mely erre a feladatkörre specializálódott, ráadásul az sem merevszárnyú, hanem helikopter, méghozzá a jól ismert AgustaWestland Sea King alapján kifejlesztett Sea King ASaC.7.

A nem kifejezetten fiatal konstrukción alapuló típus magas kora ellenére még mindig bírja a strapát, ám lassacskán elérkezik a csere ideje. Ezt az angol hadvezetés 2016-ra datálja, így addigra kéne találni helyette valami mást. Mivel pedig szinte 100 %, hogy ugyancsak forgószárnyassal váltják le az ASaC.7-et, így kapóra jöhet az AgustaWestland és a Thales közös ajánlata. Fenti vállalatok az AW101-et alakítanák át egy kissé, mely ennek során megkapná elődjének minden felszerelését, kiegészítve néhány továbbfejlesztéssel.

Sea King ASaC.7 (Forrás) ,

Az így létrejövő AW101 ASaC (a kifejezés az Airborne Surveillance and Control szavakból ered, jelentése korai előrejelző és légiirányító) terveivel elsőként július 10-én találkozhatott a közvélemény a Fleet Air Arm nyíltnapján. A fejlesztők reklámanyaga szerint az építési és átalakítási költségek rendkívül alacsonyak lennének, ráadásul minimális kockázattal járnának a kész „alapanyagok” miatt: az AW101-re a Sea King ASaC.7 Searchwater 2000 radarját és Thales Cerberus bevetés-irányító rendszerét integrálnák, mint legfontosabb fedélzeti rendszereket, valamint ellátnák a 21. század követelményeinek megfelelő műszerekkel.

AW101 ASaC (Forrás) ,

Az ASaC feladatú Sea Kingek legjellemzőbb külső ismertetőjele a Searchwater 2000 radar nagyméretű kupolája. Ez az új típus esetében sem változik, azonban azt használaton kívül be lehet majd húzni a hátsó rámpához, így ha a szükség úgy hozza, minimálisan még hagyományos szállító feladatokra is alkalmas lesz. További változások még az elődhöz képest a nagyobb hatótávolság és sebesség, az egyszerűbbé váló ember-gép kapcsolat (két fő elég lesz a rendszerek működtetéséhez) és integrált Link 16-os adatátviteli rendszer.

30 hozzászólás “AW101 léphet a Sea King ASaC helyébe”

  1. Ha a kedves ellenfél a helikopter felett jár, akkor már régen rossz…viccet félretéve a helikopter teste meg a rotorjai generálnak zavarjelet, de ez nagyon könnyen kiszűrhető. Saját maga fölé Egy E-2 sem lát (annál meg ilyen alapon lefele van kitakarás).Szóval bármennyire is garázstuningnak tűnik ez a megoldás, elhelyezésileg nem rosszabb. Nyilván egy repüőgépen nagyobb antennát tudsz elhelyezni (bár a Ka-31-é sem kicsi, ha találsz róla képet), meg a nagyobb teherbírás miatt nagyobb adót tudsz rá felrakni. Csak hát ehhez megfelelő repülőgép és megfelelő méretű hordozó kell. A többieknek marad a helikopter.

  2. Furcsálom ezeket az angolokat… Állítólag az új QE osztályú rephordozójukat gőz (vagy elektromagnetikus) alapú katapúlttal akarják ellátni mert az ugrósánc egy rakás hulladék, ez esetben egy e-2d sokkal hasznosabb és hatékonyabb lehetne, főleg a korszerűbb hajó elleni rakéták (robotrepülőgépek, pl. brahmos) és ezek hordozóik ellen+ nem beszélve az egyéb fenyegetések és feladatok ellátásáról.

  3. Bizony, a QE síugrósáncos lesz, és F-35B (STOVL) típusú gépekkel lesz felszerelve. Ugyanakkor a terveket úgy alakították, hogy utólagosan viszonylag könnyen lehessen elektromagnetikus katapultokat beépíteni.

    Hozzá kell tenni, hogy a testvére, a Prince of Wales csak helikopter-hordozó lesz, mert túl drága lett az F-35B. Legalábbis jelenleg így áll a szitu…

  4. „Sáncos lesz a ladik, ezért kell nekik az F35B is.”

    Pedig úgy tudtam hogy gondolkodnak a katapulton ezért volt a költségtúllépés+ a 2. egység (PoW) lefújása. Eszem megáll ezeken, méregdrágán megépíttettnek egy félkarú óriást, pedig ott van a saját keserves tapasztalataik a Falkland szigeteki túrnéról+ a többi nato tagé is (itt nyilván a franciákra és az usákokra gondolok).

  5. @Fade: Hát akkora hatalmas előrelépés nem lesz az AV-8B-hez képest, legalábbis fegyverterhelés és hatótávolság terén. Elektronika terén persze, hogy komoly fejlődést jelent, de ennyi. Jelenleg az F-35B „visszahozásai terhe” (vagyis amivel képes függőlegesen leszállni) mindössze 2db 1000 fontos légibomba (JDAM) és 2db AIM-120D, valamint minimális mennyiségű tartalék üzemanyag. A britek által emlegetettek szerint a maximális fegyverterhelése ugrósáncról indulva 3db 2000 fontos JDAM légibomba és két AIM-120D légiharc rakéta (3025kg összesen, ha jól számolom).

  6. @Star Trek: Ilyesmiről nem hadovált senki, legalábbis ez új nekem. Én arról olvastam, hogy elképzelés van egy olyan költségcsökkentő megoldásról, hogy a Prince of Wales aféle helikopter-hordozó lesz, részben azért, mert nem lesz elég Gr.9-es Harrier az első időkben, illetve az F-35B ára úgy elszabadult, hogy csökkenteni akarják a megrendelési mennyiséget. Mivel azonban a HMS Prince of Wales leghamarabb 2016-ban állhat szolgálatban, addig még sokszor változtathatnak véleményt a felelős tisztségviselők… :)

  7. Papír alapú újságot jó 7 éve nem veszek, pedig a TopGun-t (ugye az ős-Aranysas) az első száma óta vásároltam (jóóó rég volt már az is).

    A hír új, de ezzel kapcsolatban sehol sem láttam konkrétumokat, szvsz az angolok még nem álltak el attól, hogy két hordozójuk legyen. Legalábbis a híreket olvasva nekem eddig ez jött le.

  8. Haditengerészeti helik? Folyamatosan sós vizes környezetben repülnek. Persze a Sea King is abból a korból származott, mikor tettek bele anyagot rendesen, de az F-111 is. Az ‘oszt mégsem bírta annyira. Jó tudom, a variaszárny miatt nem fair az összehasonlítási alap, bár azért a forgószárny sem éppen egy túl merev valami… :)

  9. a lapátokat cserélik tudtommal

    meg azt se felejtsd el h egy repülőre mi mindent felraknak és azzal milyen manővereket csinálnak meg tudom h erre tervezik őket de nem lehet akkora az élettartam mert ha egy helikopterbe kicsit több anyagot raksz az nem akkora gond mint egy vadászbombázónál

  10. Szerintem azokból a 40 éves helikből max a botkormány még eredeti. 1001 felújításon mentek keresztül az évek során. Azalatt szinte mindent kicseréltek rajtuk.
    Gondolom itt inkább a morális avulásról van szó. Szerintem egy F-111 is üzemben lehetne tartani 2050-ig, csak azóta sokat változott a világ. A helik világa úgy tűnik nem ennyire dinamikus.

  11. A C-130 gépekből is vannak tényleg öregek, de nem hiszem, hogy a flotta nagy része ennyira öreg lenne. A mai gyártású C-130 csak külsőre hasonlít az eredetire. Össze sem vethető az ős Herkivel.

    Az F-111 példa meg az ausztrálok tapasztalatai szerint nagyon túlzó. :)

    meg azt se felejtsd el h egy repülőre mi mindent felraknak és azzal milyen manővereket csinálnak

    A vadászgépek éllettartamuk kb. 2%-át töltik szuperszonikus tartományban és manőverező légiharc és egyéb durva manőverek sem olyan mindannaposak azért. Békeidőben nem rángatják napi szinten 8-9G-ig a gépeket tudtommal.

  12. @Star Trek: Az összehasonlítási alap nagyon nem stimmel. A régi repülőgépek és helikopterek közül is jellemzően azok repülnek, amelyek strapabíróra lettek építve, Mi-6-ból vagy Mi-12-ből nem repül már egy se, például, pedig kortárs Aluette-k még igen.

    A kocsiknál pedig a „fogyasztói társadalom” sokszereplős egyenlet.

    Nem az átlagos, közép- vagy alsó-kategóriás ‘régi’ kocsik maradnak fent, hanem vagy a drága luxusautók (öreg Royce-Rolls-ok, Jaguarok, Mercik), vagy a különleges érzelmi tartalmú autók (Citroen DS, VW Bogár, stb.). Ezek is csak azért, mert adnak a karbantartásukra. Ha nem adnak, akkor széthullanak azok is.

    Ami pedig a mai ‘fogyasztói elvárásokat’ illeti, az megint nem egyszerű képlet. Egyszerű példa: a mai autók mindegyikének műanyag fényszóróháza van, a régieknek meg ugye üvegbúrája volt. Baleset-biztonsági okokból hozták ezt az (európában kötelező jellegű) döntést. A műanyag viszont mint tudjuk rosszul tűri az UV sugárzást, szóval ha a szabad ég alatt tárolják, 3-5 év után a műanyag fényszóróbúra beopálosodik, amit csak kicserélni lehet (a legtöbb esetben csak a teljes fényszóróházzal együtt). Ugyanez elmondható sok más esetben is, lásd még elektronika, egyre több kerül beépítésre -> egyre több meghibásodási lehetőség. Ugyanakkor a vásárlói elvárásoknak („fogyasztói társadalom”) köszönhetően egyre biztonságosabbak az autók – és itt hiába mondják, hogy a régi autóban volt még anyag, láttam mi marad egy 1980-as Toyota Celicából frontális csatt után, és láttam egy 2002-es Celicát is. A régi Celica utasa intenzívre került (azt nem tudom, végül túlélte-e), az új (noha nagyobb csatt volt, mivel falnak ment, ami ugye nem igazán nyeli el úgy az mozgási energiákat, mint egy másik autó) sofőrje meg pár zúzódással megúszta a balesetet.

  13. nem csak a hangsebesség fölötti repülésre gondoltam hanem pl olyan teljesen szokványos dologra a gép felszáll afganisztánban(mondjuk lehet h ritka de nem hiszem) 3 tonna bombával és mondjuk nem dob egyet sem így kénytelen az leszállni a mit felvitt és ez nem egy gépbarát dolog

  14. nem csak a hangsebesség fölötti repülésre gondoltam hanem pl olyan teljesen szokványos dologra a gép felszáll afganisztánban(mondjuk lehet h ritka de nem hiszem) 3 tonna bombával és mondjuk nem dob egyet sem így kénytelen az leszállni a mit felvitt és ez nem egy gépbarát dolog

    Ezt meg sem érzi a gép, pl. egy F-16. És sokáig abban a tévhitben éltem, hogy csapásmérő konfigban a gép 5.5G-ig húzható. Hát nem. Pótossal és két 500 vagy 2 db ezer fontossal (de lehet, hogy még egy kétezer fontosal is) a külső felfüggesztőn – ahol még lehet bomba – a gép simán húzható korlátozás nélkül 9G-ig. Ehhez képest egy leszállás pillanatokig tartó terheléssel az semmi. 3 tonna fegyverzettel meg ritkán száll fel egy F-16, ha a póttankot és TGP-t nem tekinted annak. Két Légiharc rakétát tesznek fel, két pótost (ECM konténer ott igen valószínűtlen, a törzs alatti pótost valamiért nem szeretik) és általában 4 db 500 fontos vagy 2db 500 és 1 ezer fontost viszek.

  15. Najó, fogalmazzam át egy kicsit. A vadászok fejlesztését az ellenfél vadászainak színtje ösztönzi, a bombázókét úgy szítnén az ellenfél légvédelmének a képességei. Vagyis ezek modernitása égető, mivel életbevágó a tehnológiai fölény megtartása.
    Helikoptereknél, szállítógépeknél viszon ez nem annyira lényeges. Azok esetében a fejlesztés és új típúsok rendszerbe állíátsa inkább gazdasági és gyártási okokra vezethető vissza. Én inkább ezzel magyarázom, hogy bizonyos helikopter és szállítógép típúsok vadászok generációs ugrásait is túlélik.