|

Mire cseréli Izrael az őskövületeket?

Az Israel Aerospace Industries (IAI) nevét minden haditechnikában jártas egyén ismeri. A cég az aviatika számos területén alkotott merészet, így az IAI mérnökei számára nem ismeretlenek a légi-utántöltő repülőgépek sem.

Az izraeli vállalat üzemében alakítottak már át a C-130 és Il-76 szállítógépeket tanker változatúvá és a itt újulnak meg a hazai KC-707 „Re’em” (Egyszarvú) /mások szerint „Saknayee” (Pelikán)/ néven rendszeresített típus példányai is. Az ősöreg típus azonban nem maradhat sokáig szolgálatban, leváltására két típus terve öltött alakot.

Az egyik a Singapore 2010 keretében bemutatott, a Boeing 767-200-asra épülő elképzelés, melynek keretében az amerikai KC-X tenderen is versenyző típushoz hasonló változatot kívánnak kialakítani az említett verziójú gépből. A 767 MMTT (Multi-Mission Tanker Transport) néven emlegetett változat tanker, teher- illetve utasszállító bevetésekre egyaránt használható lesz, csupán a belső tér szorul a repülés előtt egy kis átalakításra, ám ez a moduláris rendszernek köszönhetően hamar megoldható lesz.

A másik elgondolás a Gulfstream G550 üzleti sugárhajtású repülőgépen alapszik, melynek több változatát üzemelteti már az Izraeli Légierő légtérellenőrző és felderítő szerepkörben.

Az 767 MMRT hasára a KC-707, KC-130 és Il-76 esetében is alkalmazott, fly-by-wire vezérlőrendszerű merevcsöves rendszert szánják, míg szárnyaira egy-egy hajlékonycsöves konténer is kerül. A Gulfstream esetében nem tettek említést a töltőrendszer kivitelezéséről.

A hírek szerint mindkét típust megrendeli Izrael, mivel a légi-utántöltőkre egy esetleges Irán elleni offenzívában döntő fontosságú szerep hárulhat.