A Boeing repülőgépgyártó óriásvállalat mind a polgári, mind a katonai légi eszközök piacán jelen van, termékeit pedig az összes létező tenderre benevezi. Most két beszerzési programmal kapcsolatban hangzott el egy nyilatkozat Chris Chadwick, a Boeing Military Aircraft (vagyis a cég katonai repülőgépekkel foglalkozó részlegének) vezetője részéről. Lássuk, milyen terveket dédelgetnek a vállalat berkein belül!
Először is egy olyan tenderről beszélt Chadwick, melyen jelenleg nem vesz részt a Boeing. A Svájcban zajló, és a régi Northrop F-5E/F Tiger flotta leváltását célzó program jelenlegi résztvevői a Saab JAS-39 Gripen, a Dassault Rafale és az Eurofighter Typhoon. Ezek közül a legesélyesebb a Gripen, mivel kicsi, olcsó, ráadásul egy hatóműve miatt nem annyira hangos, mint vetélytársai, fejlettségben pedig nem marad el tőlük. Pillanatnyilag úgy áll a helyzet, hogy a típusok tesztelése befejeződött, a polgárok pedig népszavazás útján döntik el, hogy mi legyen a folytatás.
Nos, lehetséges, hogy a népszavazás után esetlegesen megújuló helyzet kapóra jöhet a Boeingnek. Elképzelésük szerint, ha a svájciak úgy döntenek, hogy nemcsak az F-5, hanem az F/A-18C/D flotta leváltását is célul tűzik ki, akkor beszállnának a versenybe, méghozzá az F/A-18E/F Super Hornettel. Szerintük ez Svájcnak is jobb lenne, mivel így két legyet ütnének egy csapásra, és hosszú évtizedekre biztosítva lenne légierejük technikai fejlettsége és védelmi potenciálja is. Kérdés azonban, hogy miként döntenek az állampolgárok, és hogy a rendkívül zajos, nagy teljesítményű, drága Super Hornet belefér-e a keretbe.
A másik tender, mellyel kapcsolatban kifejtette véleményét a Boeing, az Amerikai Egyesült Államok légierejének T-X programja, vagyis a Northrop T-38 Talon sugárhajtású kiképzőgépek utódjának keresése. Erre jelenleg több cég is pályázik a Boeing mellett, a 450 új generációs oktatót szíves örömest szállítaná az Alenia Aermacchi (M-346 Master), a BAE Systems (Hawk) és a Lockheed Martinnal együttműködve a Korea Aerospace Industries (T-50 Golden Eagle) is.
A Boeing eddig nem nevezett meg konkrét típust, amivel nevezne. Most kiderült, hogy miért: lehetséges, hogy egy új repülőgépet fejlesztenek ki, kifejezetten az USAF igényeinek megfelelően. Chadwick szerint a légierőnek érdemesebb lenne egy minden tekintetben modern, az 5. generációs vadászbombázókra való felkészülésre tervezett trénert rendszeresítenie, és nem egy korábban kifejlesztettet megvásárolnia. Ráadásul a Boeing teljes egészében amerikai tervezésű és gyártású típust kínálna, míg a többiek mind-mind olyanokat, melyeknek maximum az összeszerelése folyna az Egyesült Államokban.
Természetesen itt is felmerülhet a kérdés, hogy az USAF fel meri-e vállalni egy új fejlesztés kockázatát, mely jelentős költségeket emészt fel, és kétséges a sikere valamint a rendszerbe állítás időpontja is – ezzel szemben a másik három pályázó már elkészült, életképes konstrukciókat kínál. De a Boeing szerint ez sem lehet akadály, mivel a vállalat képes tartani a határidőket, amit többször is bizonyított.
Kapcsolódó hír még, hogy a Boeing engedélyt kapott a kormányzattól, hogy exportra kínálja az F-15SE Silent Eagle csökkentett észlelhetőségű vadászbombázót Dél-Korea számára. A távol-keleti országban a Lockheed Martin F-35 Lightning II lehet az Eagle legújabb változatának ellenfele, éppen ezért a cég erősen kampányol a siker érdekében.
valaki tudja pontosan h mekkora az f-35 várólista???
arra vagyok kíváncsi ha mondjuk én(nem a magyar légierő csak h elejét vegyem a mi kéne nekünk dolognak)ma rendelné egy csilliót mikor kapnám meg a legelső példányt??? mondjuk f-35a kéne
dudi
Kb 2020 környékén kapnád meg az első makettet:)Utána 50 éven belül megkapod az első széria gépet:)
Hát hamarabb jutnál hozzá mint egy PAK-FA-hoz!
Ezért nem is értem azokat akik már most kijelentik, hogy a Villámcsapás hamarosan elavultá válik az orosz „radartechnikai fölény” miatt! Hol van olyan masina ami használja is??