|

F-35C: Talajfogásból ötös

Április óta folytak az F-35 Lightning II hajófedélzeti üzemre szánt, “C” verziójának a földi tesztjei, melynek során különböző magasságokból eltérő terheléssel egyszerűen leejtették a CG-1 jelzésű tesztpéldányt.

A hajófedélzeti leszállásnál nincs mód kilebegtetésre, amelyet minimális süllyedéssel végrehajtott talajfogás követ, hanem a gépek 4-6 m/s függőleges sebességgel csapódnak a fedélzethez, vagy ahogy a haditengerészeti pilóták előszeretettel emlegetik, “irányított lezuhanással” jár a leszállás.

A Vought Aircraft dallasi telephelyén a hajófedélzeten történő landolásokat szimulálandó, különböző magasságokból bízták a gravitáció gondjaira a gépet. A “drop test”-nek hívott folyamat során volt olyan eset, amikor közel 3,5 méter magasságból indult útnak a szerkezet, esetenként 8 m/s-os süllyedést produkálva. A különböző állásszöggel és terheléssel elvégzett próbák során sem nem sikerült túllépni a megengedett terhelést, sem strukturális problémákra nem derült fény, pedig nem egy esetben maximális leszállósúllyal vágták földhöz a masinát.

A Lockheed Martin tájékoztatása szerint a típus talajfogásból ötös (bár a Super Hornettel összehasonlítva inkább csak kegyelemkettest érdemel), minden lehetséges hajófedélzeti körülmény közepette jól vizsgázott.

“Ezen tesztekkel újabb akadályt küzdöttünk le a tényleges hajófedélzeti próbák felé vezető úton.” – nyilatkozta Larry Lawson, a Lockheed Martin alelnöke, és az F-35 projekt vezérigazgatója.
“”Ez a vizsgálat is igazolja számításainkat, hogy szerkezetileg szilárd, megfelelő hajófedélzeti vadászbombázót készítettünk.”

Kapcsolódó hír, hogy a CG-1 nyüstölése alatt a jelentős késéssel készülő F-35C első nullszériás példánya június 6-án végrehajtotta első repülését.

10 hozzászólás “F-35C: Talajfogásból ötös”

  1. Nem értem a kegyelemkettes megjegyzést.

    http://www.lockheedmartin.com/data/assets/aeronautics/press_photos/2010/f-35_VRC-droptest.jpg

    És ez csak külső fegyverzet, belül is lehet. (Köszi Zord!)

    Azért, mert egy régebbi videón a Hornetet magasabbról ejtették le, nem jelenti azt, hogy ezt nem. Csak felvétel nincs róla. Nem hiszem, hogy az F-35-nek gyengébb teszteken kell átesnie, mert értelme nem lenne…

  2. Nem mondtam, hogy gyengébb tesztelésen KELLett átesnie. Az biztos, hogy a Boeingnél a Super Hornetet 6 méter magasról is ledobták. Attól, hogy a haditengerészet 3.5 méter magasságot írt elő, a Boeingnél feszegethetik a határokat.

    A linkelt írásban korábban már megemlítettem, hogy a Hornet jóval nagyobb magasságból produkálta ugyanazt a jelenséget, mint az F-35C 2.4 méteren…

  3. Majd elvállik, hogy viharban fel-le billegő fedélzetet hogy fog a gép! Biztos,hogy nemcsak szélcsendben fogják tesztelni! Amúgy bármelyik gépet meglehet pattogtatni a fedélzeten csak úgy kell vele kábelt fogni. A 2004-es Fighter Fling-ben 11.56-nál is jól oda verik szegény Tomcatet! Az kibírta, az F-35-nek is ki kell majd bírnia, főleg ha fegyverzettel fog visszatértni! Ahogy Phoenix írta a Navy-nek elég a 3.5 méter, a Boeing meg ezzel a képességgel kampányolhat máshol. A C változatot az USA-n kivül ki akarja még rendszeresíteni? Esetleg azoknak fontos! A LM most a szükségest pordukálja és kész. Reméljük később nem kell élesben többet kibírnia a gépnek, mert ha ige, s biztos lesz ilyen, akkor futószár törés lesz a vége. Vagy lehet úgy tervezték a C variánst mint annak idején a 190-es futóművét, hogy masszív becsapodás eseténis bírja a terhelést, így mikor a 190-es folyamatosan fejlődött a futóhoz alig kellett hozzányúlni! Lehet az LM is ezt húzza meg, mert ezt kellene!

  4. Az járna jól, akik F-35C-t venne és csak szárazföldről üzemeltetné! Azokat a Hornet gépeket amiket így üzemeltetnek (Spanyol, Kanada, Finn, Svájci,Asuztrál,Kuvait talán Malajzia, de ők cserélik a gépeket azt hiszem) azok még mindig repülnek egy-két felújjítás után. A régi A/B variánsok pedig már nagyon megrítkultak a flottánál! Néhány egység még repüli őket a Navy-nél, a bőrnyakuaknál és a teszt, tartalék, kiképzőegységeknél, valamint az agresszoroknál, de az első vonalban nagyon megfogyatkozott a számúk! Irak és Afganisztán felfalta a régi gépek repidejét

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.