Bye-bye Humvee!

1984-óta az Egyesült Államok fegyveres erőinek alapjárműve az AM General vállalat által gyártott HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle – Nagy Mozgékonyságú Többcélú Kerekes Gépjármű), ismertebb nevén a Humvee. A számtalan változatban létező, jellegzetes kialakítású járművet mindenki ismeri, aki csak egy kicsit is foglalkozik a haditechnikával, mivel mindenütt jelen van, ahol az USA valamely haderőneme színre lép. Azonban a 21. század első évtizedének háborúi rávilágítottak hátrányaira, így szükségessé vált a majdani utód keresésének elkezdése (a hadsereg az utolsó megrendelést 2010-ben adta le HMMWV-kre, a gyártás pár éven belül leáll). Ezért tehát hamarosan szükségessé válik egy új betűkombináció megjegyzése, mely nem más, mint a JLTV.

Az iraki és afganisztáni missziók során az Amerikai Hadsereg és Tengerészgyalogság Humveeval közlekedő egységei saját bőrükön tapasztalták meg, hogy jó öreg HMMWV-ik nem képesek megvédeni őket az irreguláris hadviselésben alkalmazott eszközöktől, a házi készítésű, főként utak mellé vagy parkoló gépjárművekbe rejtett, álcázott robbanószerektől. Az IED-k főként az iraki háború korai szakaszában szedték nagy számban áldozataikat az amerikai katonák között (a statisztikák rámutattak, hogy a halálesetek 63%-át okozták ilyen eszközök). Később a véres tapasztalatok alapján fejlesztettek ki a Humveek számára különféle extra páncélzatokat, ám ezek még mindig nem nyújtottak megfelelő szintű védelmet, ráadásul a járművek sebessége is csökkent, ami sokszor halálos kimenetelű lehet, ugyanis a felkelők így könnyebben tudják RPG-vel támadni a lassan haladó konvojokat.

Ezt a Humvee-t egy kicsit átalakította egy akna… ,

A fenti probléma szülte az MRAP-ket (Mine Resistant Ambush Protected), melyek (mint azt a név is mutatja) már kifejezetten aknák és házi gyártású robbanószerek ellen készültek. Páncélzatukat a robbantási kísérletek és a közel-keleti tapasztalatok alapján alakították ki, alvázuk pedig V-alakú, így a robbanások energiáját oldalra vezeti ki (többek között a ’lapos’ alváz volt a Humveek egyik legsérülékenyebb pontja). A bent ülők védelmét szolgálják még egyebek mellett a speciális ülések is, melyek a robbanási energiát elnyelik, így csökkentve a személyi sérülések lehetőségét. A technológia bevált: mára már rendkívül elterjedt ez a fajta járműtípus, több cég is gyárt ilyeneket, sőt, az Oshkosh Corporation által gyártott M-ATV-ből eddig több mint 8000 darabot rendeltek az M1114 változatú Humveek leváltására.
Azonban létezik egy másik program is, melynek célja sokkal nagyratörőbb: a teljes HMMWV-flotta leváltása 2015-től kezdve. Ez pedig a már említett JLTV.

Az Egységes Könnyű Taktikai Jármű, angolul Joint Light Tactical Vehicle a jövő járműcsaládjának egyik része. Ez öt feladatkör szerint határozza meg a szükséges típusokat: gyalogsági harcjárművek (IVF/ICV), parancsnoki járművek, felderítő járművek, felfegyverzett többcélú járművek, fegyverzet nélküli többcélú járművek. Ezek közül a JLTV a fegyverzettel ellátott és anélküli többcélú jármű kategóriát is betöltheti, továbbá a HMMWV-hez hasonlóan több specializált verzióban készül majd. Az első körben a hadsereg 60000, míg a tengerészgyalogság 5500 darabra tart igényt, ám ez a szám a későbbiekben minden bizonnyal növekedni fog.

Nézzük, milyen követelményeket támasztanak a megrendelők a JLTV-vel szemben! Először is fontos tudni, hogy három különféle változatban készül majd, melyek további variánsokra oszlanak. A jövőbeni könnyebb érthetőség kedvéért vegyük át most ezeket szép sorban:
A: általános harctéri változat. Négy felfegyverzett katona szállítására képes, maximális hasznos terhelése 3500 font (1600 kg). Egyetlen kisebb változata van, az általános célú és mobilitású, mindkét haderőnem által rendszeresítendő JLTV-A-GP. Ebből egyébként két darab fér el egy C-130 Hercules rakterében.
B: kifejezetten harci feladatokra alkalmazandó változat. Alapvető jellemzője, hogy 4000-4500 font (1800-2000 kg) hasznos terheléssel bír. Többféle konfigurációban készülhet:
Gyalogsági szállító: hat személy szállítására képes, hivatalos nevén JLTV-B-IC. A USMC és a US Army is ugyanarra a feladatra használja majd: egy lövészcsapat (fire-team, 4 fő) fuvarozására.
Felderítő – Cserkész: ’Scout’, hatüléses konfiguráció a US Army számára.
Felderítő – Lovag: ’Knight’, hatüléses konfiguráció a US Army számára.
Mozgó parancsnoki és irányító: JLTV-B-C2OTM, négy üléses parancsnoki jármű a US Army számára.
Nehéz fegyverzetű: nagy kaliberű önvédelmi fegyverrel ellátott verzió, elsősorban konvojkíséretre, katonai rendőri feladatokra valamint járőrözésre. Négy belső üléssel rendelkezik, plusz egy lövész pozícióval. Mindkét haderőnem igényt tart rá.
Könnyű fegyverzetű: kis kaliberű önvédelmi fegyverrel ellátott verzió, négy üléssel. Közeli könnyű támogató feladatkörben alkalmazza majd mindkét haderőnem.
Többcélú jármű: kétüléses ’haszongépjármű’ a tengerészgyalogság számára.
Orvosi jármű: harctéri mentő konfiguráció mindkét haderőnem számára. 3 fős orvosi személyzet és 2 sebesült szállítására alkalmas.
C: elsősorban logisztikai feladatokra alkalmazandó változat. Hasznos terhelése ennek megfelelően a legnagyobb a három variáns közül: 5100 font (2300 kg).
Felfegyverzett szállító/többcélú/fő logisztikai jármű: kétüléses szállító jármű mindkét haderőnem számára.
Orvosi jármű: a B változatnál nagyobb kapacitású mentő konfiguráció, szintén mindkét megrendelő rendszeresíti. A 3 fős személyzet mellett már 4 sebesültet szállíthat.

A JLTV védelmére kifejezetten nagy figyelmet fordítottak a tervezők. Elsősorban az MRAP-kel szerzett tapasztalatokat használták fel: a V-alakú alváz, a kisméretű ablakok, a robbanások energiáját elvezető forma, a megerősített energiaelnyelő ülések, az automata lövésztorony mind-mind a személyzet védelmét szolgálja. Kétféle páncélcsomag áll rendelkezésre: az A az alapvető minimum védelmet szolgáltatja, a B ennél jóval nagyobb biztonságot nyújt, így elsősorban harctéren alkalmazzák majd. Ha támadás érné, és az ellenség találatokat érne el, az sem jelenti elsőre a JLTV végzetét, ugyanis még két defektes gumival is képes haladni, továbbá a fontosabb rendszerek mind-mind megerősítettek. Az ajtók könnyen eltávolíthatók, így a bent ülők másodpercek alatt kimenekülhetnek.

A Lockheed Martin JLTV-prototípusa a tesztpályán (Forrás) ,


A repülőgépeknél már elterjedt az elektronikus diagnosztikai rendszer, mely automatikusan jelzi, hogy pontosan hol és milyen meghibásodás lépett fel a járműben, így a szerelők dolga jelentősen könnyebb lesz.
Logisztikailag hasonló lesz a Humveehoz: minimális szétszerelés után szállítható lesz vasúton és tengeren is, a jelenlegi szabványoknak megfelelően. Ami pedig a légi szállítást illeti: a C-130 vagy annál nagyobb típusok simán elbírják, van, amelyik többet is egyszerre. Egy-egy példány pedig befér a nagyobb méretű helikopterekbe is, mint a CH-47, MH-47 vagy CH-53. Az orvosi verziót alkalmassá tették ejtőernyős ledobásra is, ez C-5 és C-17 teherszállítókból lehetséges.

Természetesen a leendő JLTV kiválasztására tendert írtak ki az illetékesek, melyre hét jelentkező nyújtott be ajánlatot:
• Boeing, Textron és Millenworks
• General Dynamics és AM General
• Force Protection Inc és DRS Technologies
• BAE Systems és Navistar
• Northrop Grumman, Oshkosh Truck és Plasan
• Lockheed Martin, BAE Systems Mobility & Protection Systems, Alcoa Defense és JWF Industries.
• Blackwater és Raytheon

Ezek közül 2008. október 29-én a Pentagon hármat engedett tovább a második körbe, melyek a következők: Lockheed Martin, General Dynamics/AM General és BAE Systems/Navistar. Ekkor mindhárom jelentkezővel aláírtak egy előzetes szerződést 35,9-45 millió dollár értékben (a győztes végül majd 20 milliárd dollárra ír alá). A kiesők közül többen is tiltakoztak, ám az Állami Számvevőszék minden reklamációt elutasított.
2009 februárjában Ausztrália is beszállt a projektbe: az első 30 prototípus közül kilencet finanszíroz. Rajta kívül még India is érdeklődik a JLTV iránt.

Mostanáig a három elkészült prototípussal elkezdődtek az előzetes tesztek az Aberdeen tesztközpontban, ahol mindenféle terepen kipróbálják a járművek teljesítőképességét. Az elkövetkező 12 hónapban folytatódnak ezek a próbák, majd jövő nyáron kezdődik az igazi verseny, melyben a jelentkezőknek bizonyítaniuk kell a bizottságok előtt, hogy ők a legjobbak. Ezt követően kiválasztják a legmegfelelőbbet, majd a tervek szerint 2015-től beindulhat a sorozatgyártás. Bár a légierős KC-X tenderből kiindulva nem biztos, hogy ilyen simán megy majd minden…

Végül videó a három prototípusról:
Lockheed Martin:

GD/AM General:

BAE Systems:

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

HTKA Hírhalom 2019. 15. hét

HTKA Hírhalom 2019. 15. hét

HTKA Hírhalom 2019. 14. hét

HTKA Hírhalom 2019. 14. hét

HTKA Hírhalom 2019. 11. hét

HTKA Hírhalom 2019. 11. hét