|

HTKA Hírhalom 2010. 23. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Túlfutottak. Ez akár egy film címe is lehetne, ám ezúttal két, június 10-én történt, szerencsés kimenetelű balesetről kell beszámolnunk Olvasóinknak. Az egyik Oroszországban történt, a légierő világhírű műrepülő csapata, az Orosz Lovagok egyik gépe túlfutott a nedves felületű leszállópályán és megrongálódott. A fedélzetén tartózkodó két fő könnyebben megsérült.
Szintén vizes leszállópálya volt a hunyó, amikor a U.S. Navy 2. Kiképzőezred kötelékébe tartozó T-45C Goshawk megrongálódott a Kingsville haditengerészeti bázison. A pilóta sikeresen katapultált, ám gépelhagyás közben megsérült, így kórházi ápolásra szorul.

Orosz Lovagok túlfutott Flankere ,

Az Alenia North America újabb megrendelést kapott a C-27J Spartan szállítógépre. Ezúttal az USAF igényelt újabb 8 gépet, melyekkel együtt már összesen 21 példányra nőtt az általuk a megrendelt gépek száma. A Finmeccania elmondása szerint a most megrendelt példányokat 2012 során adnák át. A 8 új példány 351 millió dollárjába fog fájni az amerikai kormánynak, mellyel már 812 millióra nőtt a megrendelésük, amely 21 gép ára.

Részben kapcsolódó hír, hogy a Finmeccania tulajdonában lévő amerikai védelmi elektronikai cég, a DRS Technologies aláírt egy megállapodást a Boeinggal, hogy az újraindított KC-X tenderen részt vesznek a KC-767NG számára tervezett elektronikai eszközök gyártásában.

Ha már a KC-X tendernél tartunk, akkor essen szó a konkurensről is: Louis Gallois, az EADS vezérigazgatója június 8-án bejelentette, hogy találtak amerikai partnereket a tenderben való részvételre. Azonban a sajtótájékoztató alatt nem hangzott el, hogy melyik vállalatokkal egyeztek meg, arra hivatkozva, hogy ne gyakorolhasson rájuk nyomást a konkurencia. Korábban a Raytheon, az L-3 Communications és a BAE Systems neve merült fel, mint lehetséges partner. Gallois elmondta, bízik benne, hogy így már van esélyük elütni a Boeing-ot a megrendeléstől.

A330 MRTT

Forrás: Airbus Military ,

Június 4-én a Kanadai Légierő átvehette az első C-130J Super Hercules szállítógépét. A gépet a Lockheed Martin mariettai gyárából repülték át a Trenton légibázisra, Ontarioba. A még 2007-ben megkötött szerződés értelmében Kanada 17 darab Super Herculest rendelt a jelenlegi C-130E/H-k leváltására, összesen 1,7 milliárd dollár értékben. A Lockheed szerint legjobb esetben idén még további 5 gépet átvehet a megrendelő, és ezeket követi a többi gép 2012 végéig. A gépek a 8. Repülőezred kötelékébe kerülnek, ahol a jelenlegi Herculesek és a C-17 Globemaster III-asok is szolgálnak.
A DND szerint az első gépet 6 hónappal a tervezett időpont előtt és költségkereten belül leszállították.

Venezuela újabb századnyi kínai Hongdu K-8W Karakorum típusú kiképző-harci gép beszerzését tervezi 82 millió dollár értékben. A dél-amerikai ország eddig 18 darab K-8-ast rendelt, ezt a mennyiséget kívánják 40-re feltornászni. Az első szériából 6 példány már idén márciusban megérkezett, a többit ez év végéig adják át. Az új kiképző-harci gépekkel a már elavulttá vált Canadair VF-5 A/B típusú vadászokat és a Rockwell T-2D Buckeye kiképzőgépeket váltják le.

A US Marine Corps, azaz az Egyesült Államok Tengerészgyalogsága által kiírt “Marine One”, vagy VXX néven illetett, az elnöki helikopter-flotta lecserélését célzó beszerzés egyik partnerség már korábban kialakult, a közelmúltban a másik csapat is alakot öltött: a Boeinggal karöltve pályázik az AgustaWestland. A “Boeing 101” néven is emlegetett, három hajtóműves típus még az AW101 (vagy EH101) jelzéssel korábban már megnyerte a “Marine One” első körét, de költségtúllépés miatt törölték a programot.

A túl drága ex-győztes: VH-71 ,

Június 4-én egy amerikai F-16C pilótája arra kényszerült, hogy leoldja a gépére függesztett üzemanyagtartályokat. A gép, mely a 93. Makos századba tartozik, egy gyakorlórepülésen vett részt, mikor a hajtómű problémája akadt. A gép azonnal visszafordult a bázisára, és néhány mérföldre Elliot Key-től dél-nyugatra a pilóta leoldotta a gépére függesztett tartályokat. Később sikeresen letette a gépét a bázis leszállópályáján. A tartályok a Biscayne nemzeti park területére estek és szerencsére nem okoztak személyi sérülést. A park szóvivője szerint a belőlük kiszivárgott üzemanyag csak kisebb károkat okozott és már teljesen elpárolgott.

Közreműködött: Phoenix

3 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 23. hét”