Megismétlődhet a román helyzet Kanadában is

Mint ismeretes, nemrégiben Romániában a parlament elé terjesztettek egy olyan javaslatot a legfelsőbb honvédelmi vezetők, mely szerint a légierő típusváltását egy gyors huszárvágással megoldhatnák, ha mindenféle tendereztetés nélkül megrendelnének 24 modernizált F-16-ost. Úgy tűnik, ez a haderőfejlesztési módszer újabb követőre talált Kanadában, ahol szintén nem indítanak beszerzési versenyt, hanem egyből megrendelik a nekik legjobban tetsző típust.

Azt remélhetőleg nem kell mondani, hogy ennek a konkurencia nem túlzottan örül. De nézzük a tényeket: a juharszirup szülőhazája jelenleg 103 darab első vonalbeli többfeladatú vadászbombázóval rendelkezik, melyek közül 72 CF-188A és 31 CF-188B (előbbi az F/A-18A, utóbbi az F/A-18B hivatalos helyi megnevezése, de sokszor hivatkoznak rájuk CF-18A és B néven). Ezen gépeket 1982 és 1988 között állították szolgálatba, vagyis a legrégebbi példányok közel harminc évesek, és a legfiatalabbak is átlépték a második ikszet. Továbbá a típus sem mai csibe már, és a modernizációs programok ellenére lassan elérkezik leváltásának órája.

A hagyományokhoz illően Kanada az Egyesült Államokhoz fordult, és nagy bőszen beszállt az 5. generációs Lockheed Martin F-35 Lightning II fejlesztésébe, melybe eleddig 160 millió dollárt feccölt fektetett, így a kanadai zászlócska is ott virít a Joint Strike Fighter nullszériás példányainak oldalán. Ezek után szinte természetesnek is vehetnénk, hogy a Hornetek leváltását célzó, 65 modern, új generációs, többfeladatú vadászbombázó megvásárlásáról szóló, nagyjából 9 milliárd dollár értékű szerződést lazán viszi a Lockheed. Azonban a helyzet nem ilyen egyszerű.

CF-188A Hawaii felett (Forrás) ,

Ugyanis a román esethez hasonlóan a konkurencia itt is szinte azonnal kifejezte nemtetszését amiatt, hogy gyakorlatilag semmibe vették őket és ajánlatukat. A különbség csak annyi, hogy jelen esetben a két nagy európai repülőgépgyártó helyett az Egyesült Államok egyik óriásvállalata, a Boeing jelezte: érdemes lenne megfontolni, hogy milyen megoldást kínálnak Kanadának az F-35 helyett. A cég már egy ideje erős lobbit folytat az országban, tehát plusz csalódás, hogy elvették az esélyeiket, ők azonban kitartóan reklamálnak.

A kanadai parlament állítólag már közel áll a végleges döntéshez, azonban a Boeing pártján álló politikusok erős fellépése talán még esélyt adhat a Super Hornetnek arra, hogy szembeszálljon az F-35-össel egy lehetséges tenderen. A Boeing álláspontja szerint egy verseny garantálná a lehető legjobb ár/érték arányt, és kiderülne, hogy Kanadának melyik típus felel meg a legjobban. Arra pedig, hogy az USA északi szomszédja már alaposan benne van a JSF fejlesztési programjában, az volt a válaszuk, hogy „azért ez nem egészen így megy.”

A lobbisták azzal próbálják jobb belátásra bírni a politikusokat, hogy előhúzzák a jól bevált gazdasági ellentételezés és munkahelyteremtés kártyáját: a Boeing szerint az F/A-18E/F megrendelése esetén több száz állás létesítésére lenne lehetőség Kanadában. Emellett azt is kiemelték, hogy a jelenlegi és az új típus közötti rés sem lenne akkora, mint az F/A-18A/B és az F-35 között, ami logisztikailag jóval egyszerűbb lenne.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Elkészült az első belga F-35A

Elkészült az első belga F-35A