|

Amikor a csapost itatják

Jól halad az EADS az A330 MRTT repülőgépének tesztelésével, ezúttal olyan összecsatlakozásra került sor, mellyel két legyet ütöttek egy csapásra.

A nagy méretű gépek körül komplex aerodinamikai jelenségek játszódnak le, megnehezítve ezzel a légi-utántöltés folyamatát. Tovább nehezíti a helyzetet, ha az utántöltendő monstrum különleges alaksajátosságokkal rendelkezik, mondjuk egy hatalmas tányérantenna meredezik a törzse felett, tovább komplikálva az áramlást, így bonyolítva és veszélyessé téve az utántöltést. Az Airbus szakemberei már februárban végeztek hasonló teszteket, akkor egy E-3 Sentry közreműködésével.

Ezúttal a szomjas „kísérleti nyúl” szerepét ezúttal egy másik A330 MRTT (a típus második példánya) játszotta, azonban az extra „légtolótól” mentes jármű is adott plusz feladatot a szakembereknek, akik két legyet ütöttek egy csapásra. Mivel minden tanker esetében fennáll a veszély, hogy kifogy a naftából, így lehetőséget kell biztosítani egy másik égi benzinkútból történő üzemanyag-áttöltésre. Emiatt az A330 MRTT típusú gépek is rendelkeznek légi üzemanyag-felvételt biztosító rendszerrel (UARRSI – Universal Aerial Refuelling Receptacle System Installation), ezt természetesen próbáknak kell alávetni, így kapva kaptak az alkalmon az EADS emberei és összekötötték a tesztprogram két fázisát.

A teszteket az A330 MRTT első két példánya teljesítette, melyek az Ausztrál Királyi Légierő számára készültek, ám jelenleg még a hatásági engedélyeztetés zajlik (a dél-spanyolországi Cádizi-öböl feletti légtérben), ami várhatóan júniusban sikeresen befejeződik.

One Response to “Amikor a csapost itatják”