|

Rájár a rúd a Typhoonokra

A közelmúltban két, Typoont üzemeltető nemzet is arról számolt be, hogy javításra kellett küldeniük némely gépüket, az osztrákoknál a természet, az angoloknál a saját önfejűségük is felelős.

Ausztria a típus első exportmegrendelője, még 2002-ben született döntés a Typoon rendszeresítéséről. 2003-ban 18 példány beszerzéséről írtak alá kontraktust, melyet 2007-ben módosítottak, az új szerződés értelmében 2.1 milliárd dollárért 15 gépet (9 új gyártásút és 6 használtat) vásároltak. Az első példányok 2007 júliusában érkeztek meg, és 2008 közepére állították hadrendbe őket. A 15., egyben utolsó gépet pedig tavaly vették át, azóta eseménytelenül teltek a mindennapok. Egészen a közelmúltig.

Szomszédaink csak a napokban hozták nyilvánosságra az április 14-én bekövetkezett balesetet. A Zeltwegben állomásozó 1. Vadász Ezred kötelékébe tartozó gépek egyike rongálódott meg leszállás közben. Az esős idő miatt nedves leszállópályára történő landolás közben a fékezőernyő használata ellenére a gép nem állt volna meg a beton vége előtt, így a pilóta a „majomfogó” kábel használata mellett döntött. A kiengedett fékezőhorog sikeresen beleakadt a kábelbe és a gép nem futott le a pályáról, ám az erőteljes rántás miatt felcsapódó horog és sodronykötél kisebb sérüléseket okozott a gép törzsén és a hajtóművekben. Az okozott kár tényleges mértékéről nem nyilatkoztak.

A britek rosszabbul jártak, a vulkáni hamu ellenére a merész belgákhoz és finnekhez hasonlóan ők is felküldték a gépeket kiképzőrepülésre, bár egy ideig nem reptették őket.
Az április 21-én gyakorlórepülésre felküldött Typhoonok némelyikében repülés utáni átvizsgálás közben az EJ200-as hajtóművekben vulkáni hamu okozta sérüléseket, lerakódásokat találtak, melyeket emiatt javításra kell küldeni. A nem létfontosságú repüléseket újból felfüggesztették, a tilalom ezúttal sem érinti a QRA géppárt.