|

Ellenségből barát

Az Egyesült Államokban sem példa nélküli a költség- és határidő-túllépéssel ízesített közbeszerzések sorozata, gondolunk itt a főleg a KC-X tenderre, vagy az FCS (Future Combat Systems) programra, de napokig lehetne még sorolni a példákat. Esetünkben a US Marine Corps, azaz az Egyesült Államok Tengerészgyalogsága által kiírt „Marine One”, vagy VXX néven illetett, az elnöki helikopter-flotta lecserélését célzó beszerzés újabb fejleménye következik.

Obama is ezzel az őskövülettel repül ,

A „Marine One” első körét az AgustaWestland három hajtóműves típusa, az AW101 (vagy EH101) nyerte a kéthajtóműves a Sikorsky H-92 Superhawk ellenében. Az olasz-angol céget a Lockheed Martin és a Bell Helicopter, míg az amerikai gyártó oldalán a FlightSafety International, az L-3 Communications, a Northrop Grumman, a Rockwell Collins, a Vought Aircraft és a GE-Aviation sorakozott fel.

A túl drága ex-győztes: VH-71 ,

A többszörös költségtúllépéssel terhelt programot (egy gép darabára már 400 millió dollár körül alakult, így drágább volt, mint a VC-25, azaz az Air Force One néven ismert elnöki repülőgép) azonban leállították és egy ideig pangott a dolog. Az Obama adminisztráció mostanáig várt az újraindítással, de most vélhetően sikeresen kiválasztják és (költségkereten belül) rendszeresítik az új elnöki forgószárnyast.

VH-92 Superhawk ,

Az előző kör vesztese, a Sikorsky azonban nem bízik semmit a véletlenre, újabb nagyágyút állított maga mellé, átcsábította az eleddig a győztes oldalán tevékenykedő Lockheed Martint.

Valami továbbra is azt súgja, hogy bár ez kisebb volumenű beszerzés, mint a KC-X tender, de hasonló bonyodalmat okozhat az európai és hazai termék versengése. Valamint kérdéses, hogy mivel az AW101/EH101/VH-71 csalódás okozott költségek terén, most mernek-e neki újra bizalmat szavazni a védelmi minisztériumnál, vagy inkább az egyel kevesebb hajtóművel (tehát nagyobb biztonsági kockázattal) rendelkező amerikai S-92/VH-92 Superhawk típust választják.

10 hozzászólás “Ellenségből barát”

  1. Az Ok hogy az S92 két hajtóműve nagyobb kockázat, a Merlin 3 db motorjánál. De a régi Sea King is két hajtóműves, mégis eldolgozgatnak vele már egy ideje és nem volt vele repbiztonság gond.

    A 400 $ egyébként a valóságban mennyi? Mert így picit olcsó:D
    Amúgy nem azzal volt a Merlinnek esélye, mert a végmunkát a Lockheed végezte volna?

  2. Az az érdekes, hogy az elnöki Merlin azért lett drága, és húzódott el a fejlesztése, mert a megrendelő utólag mindenféle plusz kütyüt szeretett volna beleszereltetni. Ilyen szempontból tökmindegy, hogy mi lett volna a kiindulási alap, – Merlin, vagy S-92 – hiszen nem az alaphelikopter árával volt a baj, hanem a későbbi igénynövekedés lett a probléma forrása. És mint lenni szokott, az árnövekedés darabszámcsökkentéshez vezetett, ami tovább növelte az egy helikopterre vetített árat. De nem baj, van pénz hülyének lenni. Most kidobtak az ablakon jó pár milliárd dollárt, aminek így az égvilágon semmi haszna nem lesz, és az egészet kezdhetik elölről, egy másik típussal…

  3. Na, mondjuk ez is csak egy jó kommunikációs fogás, hogy drágább, mint a VC-25-ös. A két elnöki különgépet 1986-87-ben készítették, és akkor került 325 millió USD-be darabja. Hát azóta kicsit más a dollár árfolyama. Tippelni sem akarok, de minimum többszöröse lenne mai áron számolva, nem számítva az azóta történt technikai fejlődést, és az ezáltal elérhető új technológiákat, amelyek elég drágák. Mellesleg pont azért ilyen drága a VH-71-es, mert körülbelül azt akarják belezsúfolni, mint a nagytesóba, csak mai áron.