|

Elektronikai zavarógép lesz az F-15-ösből?

A Légi Nemzeti Gárda a napokban örvendhetett az első modernizált F-15C Eagle bemutatásának, máris egy elvetemült ötleten jár az eszük, ami némileg függetlenítheti a US Navy-től az USAF-ot.

No, de először vizsgáljuk meg jobban ezt a modernizációt! A munkákat végző Boeing tegnap bemutatta a megrendelőknek (USAF és Légi Nemzeti Gárda) az első átalakított F-15C légvédelmi vadászt. A „roll-out”-ra az amerikai mamutvállalat jacksonville-i üzemében került sor.

Az új, Raytheon APG-63(V)3 aktív elektronikus sugáreltérítésű radar jelentős képességnövekedést hoz majd, ráadásul mechanikus pásztázású elődjéhez képest 50-szer megbízhatóbb. Az AESA berendezéssel felszerelt gárdista példányhoz (mely a 159. század állományába tartozik) hasonlóan alakul majd át 10 USAF-os, valamint további 13 darab gárdista F-15C/D Eagle. Az USAF illetékesei remélik, hogy a 2030-ig szolgálatban maradó 179 darab F-15C mindegyike megkapja az új radart.

Ramon Estrada, Raytheon igazgatója a jeles eseményen úgy nyilatkozott a nem hivatalosan „Golden Eagle”-nek becézett masina képességeiről, hogy annak új radarja képes felderíteni a „szupertitkos” Szuhoj T-50/PAK-FA vadászbombázót.
„Nem tudunk még pontos részleteket a T-50-ről, de annyi bizonyos, hogy a Raytheon APG-63(V)3 AESA radarja könnyedén és hatékonyan képes felderíteni a kis radarvisszhanggal rendelkező repülőeszközöket is.”

És most térjünk akkor át arra a bizonyos „elvetemült ötletre”! Mint tudjuk, az USAF számára elég „ciki”, hogy az EF-111 Raven kivonása óta a bevetéseknél a haditengerész EA-6B gépek biztosítanak elektronikus védőhálót a légierő vadászbombázói köré. Mivel a Prowlerek helyett érkező Growlerekből sem rendelt az USAF, így úgy tűnt, a jövőben sem változik a helyzet. Itt jön képbe az „elvetemült” ötlet. Mivel az F-22 Raptor szolgálatba állásával folyamatosan szűkül az F-15-ösök élettere, ám továbbra sem tűnik el végleg a típus a légierő állományából, sőt a modernizált és még szolgálatban maradó példányok mellett új altípussal is bővülhet a paletta, amely az elfogóvadász Eagle „radar jammer” változata lenne.

„Jelenleg aktívan keressük a lehetőségeket, hogyan bővítsük elektronikai harcászati képességeinket.” – mondta a modernizált Eagle „roll-out”-ján Todd Giggy őrnagy, azonban hangsúlyozta, hogy a tuningolt Eagle-el nem kívánnak riválist állítani a haditengerészet Growlerjének.
„Szeretném eloszlatni azon téves elképzelést, miszerint egy „F-15G”-t keresünk.”

Az EA-18G egy széles spektrumú és viszonylag hosszú hatótávolságú zavarórendszerrel rendelkezik, amely ALQ-99 zavaró konténereket, továbbá egy ALQ-218 vevő rendszert foglal magába. Az módosított F-15C ezzel szemben egy jóval korlátozottabb képességű konténert kapna, melyet a rövid hatótávú fenyegetésekre optimalizálnának.

Az USAF részéről régóta harcolnak egy „vérbeli” elektronikai zavarógépért, ám az átalakított EB-52 ötlete is kétszer elbukott. A felsőbb vezetés inkább a Raytheon MALD-J (miniature air-launched decoy-jammer) eszközöket és a modernizált EC-130 Compass Call gépeket favorizálta.

18 hozzászólás “Elektronikai zavarógép lesz az F-15-ösből?”

  1. Allesmor Obranna

    Szerintem nincs, de megnyugtatlak, már azokban sincs, akik ezt az elképzelést jelenleg támogatják. Gondolj bele húsz éve milyen tipusú és korú gépek alkották az USAF állományát és milyen darabszámban.
    Ebből, meg a jelenleg futó valós programokból talán sejthető, hogy húsz év múlva nem lesz hadrendben F-15C.

  2. Egy gondolat viszont átfutott az agyamon. Mondjuk az F-15C-nek van kb. 10 éve. Ez csak becslés részemről, fogalmam sincs, hogy meddig húzhatják, de az ausztrál Varkokból kiiundulva ez a felső vezetéstől függ és, hogy mennyire fogösszeszoríva akarják a gépeket megtartani.

    Na, azután mi lesz a radarokkal? Más gépek számára felhasználható? Vagy csak egyes moduljai? Úgy értem, hogy az antenna lehet, hogy túl nagy, de a mögötte levő elektronikai blokkok lehet, hogy ugyanazok lehetnek modjuk más gép számára, „csak” be kell passzintani a blokkokat és antennával összeházasítani.

  3. Számomra kicsit furcsa az USAF részéről ez a másik haderőnemre való utaltság. Biztos,hogy a NAVY mindent megtesz az igényeik kielégítése érdekében,de azért számukra a saját feledatok lesznek az elsődlegesek. (Márcsak a Growlerek korlátozott száma miatt is)Ezen pedig még egy esetleges közös légi hadműveleti parancsnok/parancsnokság se biztos,hogy tud majd segíteni.
    Az ilyen típusú gépek jócskán növelik a légi hadműveletek hatékonyságát és erősen csökkenthetik a veszteségeket.Kár ezen spórolni. Jobb lenne egy saját géptípus.Mondjuk egy F-15E és a Growler rendszereinek az összeházasításából.

  4. Fade:
    Gondolom F35-össel. Olvastam is vhol, hogy mivel az F22-ből nem nagyon jön több a F16-osok mellett, az F15C-k utódja is az lesz.

    Amúgy tényleg, ha már ilyen programon agyalnak, miért nem az F15E-t veszik alapul?
    Azért ezek nem BUFF-ok, hogy akkor is repüljenek amikor már a „tervezőjük unokája is nyugdíjas korú”. Nem véletlenül zakozott lefele pár éve 1-2 25-30 éves F15C. Nem biztos, hogy ezen gondolatuk értelmét most teljesen értem…..

  5. @Vik

    Lehet, hogy ez félig meddig szándékos is. A két haderőnemnek is muszáj együttműködnie. :)

    @Fade

    Tekintve, hogy egy darab F-22 több F-15 gépet pótol nem is biztos, hogy ez egy ideig szükséges. A legegyszerűb módszer plusz F-35 gépek gyártása lehet, de ezt csak 8-10 év múlva tudjuk meg.

  6. tényleg jó ötlet volt, hogy az F18/F16/AV8at…. egy géppel váltsák ki. (- A10et nemtudom ki tudja e + horror ár) de F22kaliberü vadászból 190 az necces. Nem gondolom egyenértékű lesz a Su50 az F22vel de ott úgy indít egy „pöcsköszörű” India, hogy 250.
    vagy jön 2020fele vmi amiktól lehet az akár FB22 féle F22nél sokkal nagyobb vadász-bombázó vagy faxtudja.

  7. tényleg jó ötlet volt, hogy az F18/F16/AV8at…. egy géppel váltsák ki. (- A10et nemtudom ki tudja e + horror ár) de F22kaliberü vadászból 190 az necces. Nem gondolom egyenértékű lesz a Su50 az F22vel de ott úgy indít egy “pöcsköszörű” India, hogy 250.

    Miért van az, hogy sokat úgy kezelik az F-22-őt, hogy szólóban jár bevetésre és nincs más gépe a jenkinek? Nem 187 gép áll egymagában mindennel szemben…

    A légierőnek lesz F-35 gépe és még jó ideig F-16 is. A Navy SH-val karcolgatja az eget. Az F-22 az „csak” a pöröly. Lever mindent, amit gondot okozhat ezeknek. A légierő nem csak 187 Raptorral bír. Van x Rator és sokszor x más gép amik nem éppen ócska gépek…

  8. Minek kellett a Navy-nak 90? :-)

    Mert a gép nem csak elektronikai zavaró feladatkört lát el, teljesértéű vadász és csapásmérő is. Nincs realátisa annak, hogy minden stand-off jammingre használnák egyszerre. Viszont rugalmasan konvertálható a CAP, SEAD, stand-off és OCA gépállomány, attól függ, hogy mi kell.

    A légierőnek meg erre meg vannak a gépei. Ergo nem kell ilyen iszonyatos mennyiség. Nézd meg, hogy anno Európában mennyi gép állomásozott állandó jelleggel, vagy a Vark cikkben, hogy mennyi ment Irakba. Nagyságrendieg 12-16 db gép. Pedig akkor még nagyon masszív volt mennyiségre a dolog. TFW-ként áltagolva 2 gép, ha reális szerintem, de szervezeti egységben akkor is önálló EW alakulat lenne az indokolt talán.