A Légi Nemzeti Gárda a napokban örvendhetett az első modernizált F-15C Eagle bemutatásának, máris egy elvetemült ötleten jár az eszük, ami némileg függetlenítheti a US Navy-től az USAF-ot.
No, de először vizsgáljuk meg jobban ezt a modernizációt! A munkákat végző Boeing tegnap bemutatta a megrendelőknek (USAF és Légi Nemzeti Gárda) az első átalakított F-15C légvédelmi vadászt. A „roll-out”-ra az amerikai mamutvállalat jacksonville-i üzemében került sor.
Az új, Raytheon APG-63(V)3 aktív elektronikus sugáreltérítésű radar jelentős képességnövekedést hoz majd, ráadásul mechanikus pásztázású elődjéhez képest 50-szer megbízhatóbb. Az AESA berendezéssel felszerelt gárdista példányhoz (mely a 159. század állományába tartozik) hasonlóan alakul majd át 10 USAF-os, valamint további 13 darab gárdista F-15C/D Eagle. Az USAF illetékesei remélik, hogy a 2030-ig szolgálatban maradó 179 darab F-15C mindegyike megkapja az új radart.
Ramon Estrada, Raytheon igazgatója a jeles eseményen úgy nyilatkozott a nem hivatalosan „Golden Eagle”-nek becézett masina képességeiről, hogy annak új radarja képes felderíteni a „szupertitkos” Szuhoj T-50/PAK-FA vadászbombázót.
„Nem tudunk még pontos részleteket a T-50-ről, de annyi bizonyos, hogy a Raytheon APG-63(V)3 AESA radarja könnyedén és hatékonyan képes felderíteni a kis radarvisszhanggal rendelkező repülőeszközöket is.”
És most térjünk akkor át arra a bizonyos „elvetemült ötletre”! Mint tudjuk, az USAF számára elég „ciki”, hogy az EF-111 Raven kivonása óta a bevetéseknél a haditengerész EA-6B gépek biztosítanak elektronikus védőhálót a légierő vadászbombázói köré. Mivel a Prowlerek helyett érkező Growlerekből sem rendelt az USAF, így úgy tűnt, a jövőben sem változik a helyzet. Itt jön képbe az „elvetemült” ötlet. Mivel az F-22 Raptor szolgálatba állásával folyamatosan szűkül az F-15-ösök élettere, ám továbbra sem tűnik el végleg a típus a légierő állományából, sőt a modernizált és még szolgálatban maradó példányok mellett új altípussal is bővülhet a paletta, amely az elfogóvadász Eagle „radar jammer” változata lenne.
„Jelenleg aktívan keressük a lehetőségeket, hogyan bővítsük elektronikai harcászati képességeinket.” – mondta a modernizált Eagle „roll-out”-ján Todd Giggy őrnagy, azonban hangsúlyozta, hogy a tuningolt Eagle-el nem kívánnak riválist állítani a haditengerészet Growlerjének.
„Szeretném eloszlatni azon téves elképzelést, miszerint egy „F-15G”-t keresünk.”
Az EA-18G egy széles spektrumú és viszonylag hosszú hatótávolságú zavarórendszerrel rendelkezik, amely ALQ-99 zavaró konténereket, továbbá egy ALQ-218 vevő rendszert foglal magába. Az módosított F-15C ezzel szemben egy jóval korlátozottabb képességű konténert kapna, melyet a rövid hatótávú fenyegetésekre optimalizálnának.
Az USAF részéről régóta harcolnak egy „vérbeli” elektronikai zavarógépért, ám az átalakított EB-52 ötlete is kétszer elbukott. A felsőbb vezetés inkább a Raytheon MALD-J (miniature air-launched decoy-jammer) eszközöket és a modernizált EC-130 Compass Call gépeket favorizálta.