Először szállt le függőlegesen az F-35

Az utóbbi időben kissé felpörögtek az események az F-35 körül. Most éppen az első függőleges leszállásról számolhatunk be.

Nem sokkal az után, hogy bemutatta a vadászgépek között különlegesnek számító képességét, vagyis hogy megállt a levegőben, most egy lépéssel tovább haladt a NATO jövőbeni legfőbb harci gépe. A jeles eseményre március 18-án került sor, természetesen a Patuxent River támaszponton. A BF-1 jelzésű prototípust, mellyel a tesztet végrehajtották, Graham Tomlinson berepülő pilóta vezette.

„A mai függőleges leszállás során bebizonyosodott, hogy a gép kiválóan irányítható eme bonyolult manőver közben is. A pilótának jelentősen kevesebb erőfeszítésébe kerül a feladat végrehajtása, mint a régebbi STOVL-gépek esetén.” – mondta a repülés után Tomlinson, aki a jelenleg a BAE Systems alkalmazottja, korábban pedig a Brit Királyi Légierő állományában szolgált.

Tekintsük át röviden, hogyan is zajlott az esemény.
A BF-1-et Tomlinson a 148 km/h-s sebesség elérése után emelte fel a NAS Patuxent River betonjáról, helyi idő szerint 13:09-kor. Az emelkedés nem tartott sokáig, a futóművek és a féklapok végig nyitva voltak. A repülés 13. percében, 45 méterrel a futópálya betonjától, a hajtómű ventillátorfokozatának bekapcsolásával lassan megállította az F-35-öst a levegőben.

Eddig a pontig semmi olyan nem történt, ami újdonságnak számítana, ám a Lightning II prototípusa szép egyenletesen süllyedni kezdett, majd egy határozott huppanással visszatért az anyaföldre. Tomlinson azért is emlegette a remek manőverező-képességet, merthogy a BF-1 nem csakúgy a vakvilágba szállt ám le, hanem pontosan az előre kijelölt, 29 méteres oldalhosszúságú négyzet közepébe.

A nagy esemény természetesen mindenkit lázba hozott, aki csak kapcsolatban van a fejlesztési programmal. Doug Pearson, a Lockheed Martin alelnöke a következőket nyilatkozta:
„A mai sikeres függőleges leszállással bebizonyítottuk, hogy az F-35B képes egészen kis területen is üzemelni, ami egyedülálló képességgel ruházza fel a modern harci gépek között, amellett, hogy az 5. generáció képviselője.”
Pearson elmondta, hogy a továbbiakban szeretnék rutinszerűvé tenni a tesztrepülések során a STOVL leszállásokat, és kissé felpörgetni a berepülés menetét.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Repülési tilalom az F-35-ösökre

HTKA Hírhalom 2019. 14. hét

HTKA Hírhalom 2019. 14. hét

Japán újabb F-35 beszerzésről döntött

Japán újabb F-35 beszerzésről döntött

HTKA Hírhalom 2018. 49. hét

HTKA Hírhalom 2018. 49. hét