|

Először szállt le függőlegesen az F-35

Az utóbbi időben kissé felpörögtek az események az F-35 körül. Most éppen az első függőleges leszállásról számolhatunk be.

Nem sokkal az után, hogy bemutatta a vadászgépek között különlegesnek számító képességét, vagyis hogy megállt a levegőben, most egy lépéssel tovább haladt a NATO jövőbeni legfőbb harci gépe. A jeles eseményre március 18-án került sor, természetesen a Patuxent River támaszponton. A BF-1 jelzésű prototípust, mellyel a tesztet végrehajtották, Graham Tomlinson berepülő pilóta vezette.

„A mai függőleges leszállás során bebizonyosodott, hogy a gép kiválóan irányítható eme bonyolult manőver közben is. A pilótának jelentősen kevesebb erőfeszítésébe kerül a feladat végrehajtása, mint a régebbi STOVL-gépek esetén.” – mondta a repülés után Tomlinson, aki a jelenleg a BAE Systems alkalmazottja, korábban pedig a Brit Királyi Légierő állományában szolgált.

Tekintsük át röviden, hogyan is zajlott az esemény.
A BF-1-et Tomlinson a 148 km/h-s sebesség elérése után emelte fel a NAS Patuxent River betonjáról, helyi idő szerint 13:09-kor. Az emelkedés nem tartott sokáig, a futóművek és a féklapok végig nyitva voltak. A repülés 13. percében, 45 méterrel a futópálya betonjától, a hajtómű ventillátorfokozatának bekapcsolásával lassan megállította az F-35-öst a levegőben.

Eddig a pontig semmi olyan nem történt, ami újdonságnak számítana, ám a Lightning II prototípusa szép egyenletesen süllyedni kezdett, majd egy határozott huppanással visszatért az anyaföldre. Tomlinson azért is emlegette a remek manőverező-képességet, merthogy a BF-1 nem csakúgy a vakvilágba szállt ám le, hanem pontosan az előre kijelölt, 29 méteres oldalhosszúságú négyzet közepébe.

A nagy esemény természetesen mindenkit lázba hozott, aki csak kapcsolatban van a fejlesztési programmal. Doug Pearson, a Lockheed Martin alelnöke a következőket nyilatkozta:
„A mai sikeres függőleges leszállással bebizonyítottuk, hogy az F-35B képes egészen kis területen is üzemelni, ami egyedülálló képességgel ruházza fel a modern harci gépek között, amellett, hogy az 5. generáció képviselője.”
Pearson elmondta, hogy a továbbiakban szeretnék rutinszerűvé tenni a tesztrepülések során a STOVL leszállásokat, és kissé felpörgetni a berepülés menetét.

15 hozzászólás “Először szállt le függőlegesen az F-35”

  1. Alig várom, hogy a kecskeméti betont is megpörkölje!
    Kicsit hangos lesz, de ki a fene bánja!
    Lehet, most a Molni ledorgál, de 2030-tól elviselnék egy 30 db-ot belőle! :)
    Egyébként egy ide nem tartozó kérdés!
    A Jak-okat mi nem akarjuk lecserélni ilyen csini Texanokra? ( felőlem lehet Pilatus is :D )

  2. Ez elvileg már nem prototipus hanem LRIP gép nem? (Lehet én tudom rosszul…)

    A felpörgött a programról meg az jutott eszembe, hogy lám megvontak 750m$ LMtől és kaptak még egy fenyegetést és máris pörög a program…. Amúgy eszem f* megáll, hogy 250b$ (b=milliárd) ra hozzák ki a fejlesztést+tesztelést, viszonyítás képp, hogy ez mekkora b* nagy összeg ott az F22 aminek a fejlesztése+tesztelése szintén horribilis volt de „csak” 70b$……

    Pocok: belelóg a bilibe a kezünk…. elöször reptessük a griffeket. aztán/közbe legyen 10.000 képzett katonánk normális fegyverrel(=!modernizált kalas), páncélelhárító fegyverrel felszerelve. Ha ezt összehoztuk 2020ban ott lesz a griff NG mint ideális +/váltótipus. F35 majd ahogy molni írja 2030 után….
    Ja és rakják fel azt a k* radart a Zengőre….

    na abba is hagytam….

  3. Én folytatnám :)
    Legyen lecserélve a teherautópark , ne 3 db MI-8-as legyen üzemképes amiböl 2 db a kutatómentő készenlét (ez komoly!),És ne 3 db Mi-24 repülhessen.
    Na ha ezek megvalósultak lehetálmodozni lopakodó gépről—:((((

  4. A teherautópark majd nem a fele már 2-3éves RÁBA,MAN és használt Mercedes és Iveco talán itt állunk a legjobban de még van egy két Ural meg Kraz amit selejtezni vagy M zárolni kéne.

    A légierőnek először ALCA meg Pilatus oktató gépek kellenének aztán pár darab NH90 vagy Black Hawk esetleg Merlin.
    Támadó helinek meg Tiger vagy Apach esetleg Manguszta.

    Egy jól működő légierőben ezek kellenének:
    -14db Gripen
    -24db ALCA persze oktató és támadó verziók vegyesen
    -8db Pilatus PC-21
    -6db C-27J Spartan
    -8db NH90 kutató mentő és szállító

    A honvédségnek a támadó heliket és szállítókat adni mint bárhol máshol a világban.Utána kellene a többi fejlesztés a Honvédségben (kézi fegyverek,tankok,tüzérség)
    Ameddig-re kellene az F-35 (2030)környéke már lesznek különb sokkal jobb gépek is a világban!?De azért nem lenne rossz.

    A mai repóra tekintetében meddig van üzemidő tartalék a Gripenekben?

  5. Régebben olvastam, hogy talán F-16ACE-t kapnának, vagy legalábbis gondolkodnak, hogy azt vennének!
    Most, hogy milyen heliket szeretnénk/kellene beszélgethetnénk elég sokáig.
    Emelkedik a pulzusom, mikor Apache-ot és Black Hawk-ot emlegettek, de a realitás talaján maradva én az UH-72 Lakotát is figyelembe venném. A mentő szolgálatnak EC-135-sei vannak, s úgy tudom, hogy ezen alapszik a Lakota. S így talán egy közös alkatrészbázis kialakítva, olcsóbb lenne az üzemletetés!
    A P-21-est én is favorizálom! Hallottam olyat, hogy aki Besenyei Péter gépét építi, hogy az a cég talán a hadseregnek építene pár gyakorlót! Szépen hangzik, – hozzáteszem, ha igaz – de akkor is veszélyes, mert egy kis széria egyedi alkatrészekkel? Veszélyes dolog! Kicsit olyan mint az Ferrari F50, egyszer összetöröd és vége csodának!
    A Spartanok jöhetnének, lehetőleg minél hamarabb!:)
    F-35? Ha lesz rá pénzünk! Ha most kellene gépet vennünk – mert volt erre is esély, ha a 21-seket megtartjuk és egy kicsit modernizáljuk, de nem így történt – akkor Rafale,MiG-35,Gripen NG, EF2000,F-18 SH lenne a kínálat, talán F-35-tel kiegészülve!
    Az utóbbi tudom hiába való eszmefuttatás, de olyan jó belegondolni ha magyar SH lenne!
    S ilyenkor lenne egy vita, hogy most az SH király, de 10-15 év múlva az F-35 úgy hazavágja, mint a parancsolat!
    Ha annyira jó az F-35, mint amennyire beharangozták, akkor talán érdemes a Gripeneket arra váltani, de ne 14 darabot, hanem legalább 20-24-et! De ha 14 Gripent vált 14 F-35, akkor már összetehetjük a kezünket!